Xfly – Vad händer?
Hur går det för Xfly? Senaste ryktena sa ju att estniska staten inte ville skjuta till mer pengar, men vad jag kan se så flyger Xfly på för fullt med sina ATR, CRJ samt A320?
svar
pas aviation , GEC var innan pandemin , same shit different name jag vet men inte fick folk någon återanställningsrätt där inte .
Men Cabin Crew och Piloter på Arlanda var anställda via GEC med Svenska villkor. Var inte det ett svenskt bolag? Vad har hänt?
Men lönegarantin gäller väl bara svenska bolag och att du anställd i Sverige hmmm
Varför får man ingen lönegaranti vid konkurs?
Gäller detta både Cabin Crew och Piloter?
Den svensk kabinbesättningen har inte fått lön sen den 25 oktober och får ingen lönegaranti. De flesta går på a-kassa. många har fått jobb på Cityjet, SAS eller BRA och väntar på kursstart.
Många i kabinen har gått över till WX och Flygbra?
Någon mer som vet vad som händer med kabin och flight deck? Många som fått nya jobb än?
@@Re Nils
Och BRA piloterna kan enkelt säga nej till att starta ett eget fack.
BRA kan enkelt be sina piloter starta ett eget fack och på så sätt kringgå massa byråkratiska regler. Enkelt. Finns erfarenhet av att starta egen fackgrupp i pilotgruppen.
Japp, tyvärr är vi kollegor igen!
Vi får se om de har planer med nya fackliga uppdrag!
Det tråkiga är att de som drog igång facken har själva stuckit!
Till alla er som hyllat Pas Aviation/Gec. Nu när det blåser lite snålt får ni se deras verkliga sida. De svarar inte på frågor längre.
Det är dagar som dessa många f.d Xfly piloter på Arlanda önskade att man inte startade ett eget fack och nu står utan stöd.
Tyvärr inte förvånad
Jobbade på Xfly innan de så att säga sparkade oss alla. Det är 2 maskiner som är gamla Cimberkärror, men de har plockat ut det mesta av värde från dem.
Skvallret på stan är att all personal är blåsta på november lönen och att kabinen från Arlandabasen kommer bli blåsta på all ersättning pga en inkompetent kabinklubb där styrelsen suttit i knät på Pas/Gec.. Glad att jag tog mig därifrån!
Cityjets EI-GEx maskiner och några av Xflys ES-ACx maskiner är från SAS egna gamla CRJ serie. Dvs de CRJ som SAS hade inhouse och senare i Cimber. Så de borde väl ha rimligt liknande standard, ålder och slitage.
Cityjet kommer inte ta över några CRJ från Xfly. Standarden på dem är riktigt låg. Jämför du med de som de har idag så är Xflys långt under den standarden. De kommer däremot få in en del från Lufthansa.
Tror BRA kommer ändra sin konfig på ATR till 70seat. Dvs ta bort club seating fram till höger. Sker förmodligen vid ommålning till SAS färger.
Rimligt att BRA tar över Xflys SAS-målade ATR. 4st. De är redo direkt.
Skulle inte bli förvånad om Cityjet tar över några CRJ från Xfly.
Det låter osannolikt. Om de är intresserade av att flyga dem så låter det rimligare att de skulle leasa dem.
Maskinerna är förvisso redan målade i SAS färger, men är det inte mycket besvär att bygga om dem från 70 till 72 säten?
Möjligtvis leasar man dem från den verklige ägaren – inte köpa