Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Direct entry 330 SAS

Tråden startades av Studenten

Såg att man nu som ny i SAS kan få börja på 330! Trodde det krävde typ årtionden på kortlinje innan erbjudandet kom som pilot. Nya tider helt klart!

Publicerad den 2024-06-21 15:29
Skriv ett svar
Antal svar: 126

svar

J2TheK
2024-09-04 14:17

LHR står utanför, de kan ha upp till 100 heltidstjänster.

SKCon
2024-09-04 12:07

Noterar CAE rekryterar till SAS Connects London bas:
-A320 Neo – Non Type Rated Captain
-A320 Neo – Type Rated Captain

Hur ställer sig SPG till detta då det är många som söker upgrade enligt senioritetslistan. SAS tar väl inte Direct Entry Kaptener.

Fd SASare
2024-08-10 19:45

Jag var på SAS innan pandemin, fick jobb på Ryan ”efter pandemin” och fick förfrågan om att komma tillbaka till SAS, men tackade nej pga av de inte så attraktiva villkoren som gäller nu.

Fd Ryan
2024-08-10 11:30

Jag var på Ryan tidigare. Aldrig någonsin ångrat att jag bytte.

Professorn
2024-08-10 11:25

Det finns inget rationellt som talar för SAS som arbetsplats i dagsläget. Varken arbetsvillkor, framtidsutsikter eller arbetsgivare sticker ut i positiv bemärkelse. Tvärtom, låg lön, mycket jobb, företaget i rekonstruktion, krig flygpersonal vs. admin m.m.

Om man väljer SAS framför något annat etablerat flygbolag i Europa idag är det för att man antingen tror på att SAS ska bli framgångsrikt i framtiden, är en romatntiker som hoppas att SAS är som förr, alltid har drömt om att ta på sig SAS-uniformen eller är k*t på A330 trots bärplockarlön.

På andra flygbolag är man tyvärr facinerade över SAS-piloternas dåliga villkor. SAS pilotfack har ett stort och viktigt jobb att göra framöver – personalen förtjänar mycket bättre!

Rajjan
2024-08-10 00:33

@Fd Ryan
Med tanke på att du inte har någon vidare koll längre, så antar jag att du sitter på SAS som FO med både dålig lön och villkor?

Fd Ryan
2024-08-09 20:33

Det är definitivt inte bättre villkor. Känner ingen med erfarenhet av båda som skulle säga det.

ops
2024-08-09 18:31

SAS contract states 100% employment. In reality 92%.
Keep in mind SAS has added so called PR days in the collective agreement, 15 times a year SAS can deduct 6.4% for each day from your salary between September and May, a maximum of three days a month affecting salaries significantly some months.

@Fd Ryan
2024-08-09 15:16

Nuförtiden så behöver man inte betala €35k för Type Rating hos Ryan. Det är bond som gäller med betydligt bättre villkor än SAS även som ny och fantastiska utvecklingsmöjligheter. Nu finns även baser på Arlanda och Köpenhamn.

Fd Ryan
2024-08-09 09:37

Totalt sett är det betydligt bättre på SAS än Ryan. Kapten på Ryan och jämför med att börja som styrman på SAS säger det mesta.
Jämför en ny styrman. Betala 350000 för rating och knappt få betalt första året eller betald rating med full lön under ratingen…

Tror valet skulle vara enkelt för de flesta.

@Andreas
2024-08-08 21:41

Some math including leave deal. SAS CLA is still very complicated. No-one understands it.
Well played SAS, cheapest Pilots in Europe in any Main Carrier.
SPG has not played it so well.

Rajjan
2024-08-08 16:36

Varit på Ryan i ett par år och tänkte överväga att vända hem, trots bas i Spanien och kaptensgrad. Men när jag hörde bekanta som varit på intervju och sett villkoren så stannar jag kvar på Ryan. Känns som SAS har blivit dåtidens Ryanair.

Andreas
2024-08-08 14:03

How do you reach 84% Shouldn’t 8/12 x 80% + 4/12 x 100% make it ~87%?

pnf
2024-08-08 10:28

All new captain upgrade in SAS is on 84% employment.
8 months at 80% and 4 months at 100%.

@mer realist
2024-07-21 18:53

SAS ska konkurrera om piloter på den internationella marknaden. De villor som erbjuds är inte värdigt en legacy carrier. Att det försöker locka med DEC 330 visar att de stöter på konkurrens från andra bolag. Dessa skitkontrakt måste bekämpas, facken har inte lyckats men alla vi andra kan söka andra bolag. Viktigt att vi visar vilka andra alternativ som finns. SAS kan mycket väl bli en flygskola där folk sedan lämnar gör ex Norwegian.

Sixten
2024-07-21 08:55

När man läser denna tråd känns det som att träda in i ett museum. Ingen annan yrkesgrupp är lika långt tillbaka i forntiden. Vi andra söker nya jobb när vi skall avancera i karriären eller vidareutbildar oss. Vilken tur att det börjar röra på sig och att alla gamla föråldrade regler, reliker och trätor löses upp.

sk
2024-07-20 19:48

Problemet med DEC eller FO i SAS Link är att man är seatlocked i 5år samtidigt som lönen är 15% lägre än SAS Main och Connect. Man kan alltså inte bidda för något annat, t,ex A320 eller 330/350. Man spelar i B-laget och vem vet hur det ser ut om 5år, då kanske inte SAS Link personalen står på samma senioritetslista längre.

Lasse S
2024-07-20 19:44

När öppnar SAS lunk upp på Arlanda?

Mer Realist
2024-07-20 15:22

@FO. Vilken tur du har som kan väja vilket bolag du vill. Så varför då klaga på SAS bara för att de “bara” vill betala för vad de anser vara rimliga anställningsvillkor? Gnäll kallas det.

B
2024-07-20 11:03

SAS tar redan DEC idag in i Link eftersom få interna har sökt tjänsterna.

Men visst kan det skapa irritation i framtiden om styrmän som uppnår erfarenhetskraven inte får uppgradering eftersom behovet då saknas.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500