SAS säljer SGH inom kort
https://www.berlingske.dk/virksomheder/sas-undersoeger-mulighed-for-at-saelge-centralt-selskab
Försäljningen av SGH verkar vara nära och förväntas vara klar inom 1-2 månader. Om det inte avyttras nu kommer det att försvinna senare i höst i samband med att chapter 11 blir slutfört. Spännande att se om det blir Menzies, Aviator eller kanske städkoncernen ISS som köper?
svar
obegribligt nog, men det är ju bara tills man ändrar sig..
Hooligansen på SGH Kastrup portör avdelning fattar jag inte ska få finnas kvar…
Om SGH bara ska ha SAS som kund blir det väl en del övertallighet…
Ni kan ju sluta att gissa vad som kommer att hända. SAS har redan bestämt att behålla SGH för egen handling.
Enda värdet för SGH är om det kopplas til ett tex 10 årigt
handlingavtal med SK, AF, KL, DL, CZ ( skyteam)
SGH lär väl inte ha några tillgångar ? allt är väl på leasing
SGH ska ha sagt upp avtalen med alla bolag utom just SAS. Sista vi ser av SGH?
Enl utlåtande från Eu Komissionen får ju SGS enbart hantera SAS framöver? Lär leda till stora uppsägningar? Kanske blir svårare att motivera verksamheten också? Någon som hört mer om detta?
man har ju försökt sälja SGH tidigare.
bl.a. under 2012 krisen. Ingen var intresserade av att betala någonting för SGH.
Men kanske det går att ” sälja” för 1 SEK i dag.
Så länge förlusterna är stora ska man vara orolig! ALLT kan avknoppas.
@reg
Fortfarande vilda gissningar. Ta reda på fakta innan du gissar hej vilt…..
Inte en chans att SGH överlever rekonstruktionen. Bolaget kommer med stor sannolikhet att likvideras och SAS markservice tas över av externa på ARN och OSL. i CPH har ägarna ett problem då den danska delen av SGH är mycket strejkvillig. Nu när danska staten blir ensamma statliga delägare i SAS och danska staten är rädda för sysselsättning kan det bli så att SAS tvingas organisera sin markservice i CPH internt. Ytterligare en tyngd som isåfall fästes vid SAS redan tunga fot. Vi får hoppas att de andra nya ägarna säger stopp och ser till att det nya SAS blir lönsamt och fritt från politiska hänsyn.
SGH ser ut att bli kvar…ska däremot fokusera på service till SK och inte extrema kunder…
Ingen av dessa killgissningar stämde.
Vad händer angående detta? Har jag missat något?
Swissport var ju spekulkanter för 6-7 år sedan men ville
villkora köpet med handlingavtal för alla sas flygningar på 10 år
och då backade sas. Vad skulle vara annorlunda idag ?
SGH har noll värde utan kunder.
SAS, Same as Sabena.
Mycket bra. Sälj allt inkråm och behåll bara bokstäverna S A S.
Jag tro att ARN förlorar SGH först, med tanke på den dåliga kvaliteten de har just nu. Det under de senaste fem åren har det förlorat BT, LO, QR, och nu LH/OS/LX. Det ger inga pengar i kassan, nu återstår det nästan enbart SK. Tro det här är slutet för SGH i Stockholm och Aviator blir den stor vinnaren.
@Bonum. Personligen tror jag att SGH försvinner och att det nya SAS kommer att upphamdla nya marktjänster i Stockholm, Köpenhamn och Göteborg. Så jobb kommer att finnas om SAS återuppstår. Blir inget problem att hitta en ny arbetsgivare för de friställda från SGH.
@Reg. Ok, det är så det ligger till alltså, tack för info. Men finns det redan nu någon förhandstippad intressent då, som man kommer få höra om i augusti?
@Bonum. Efter 21 augusti vet vi vilket bolag som tar över SGH. Allt som är säkert är att nya SAS inte kommer att syssla med ground handling i egen regi. Om hela SAS AB går i kk blir det konkursförvaltaren som säljer bolaget vidare, konkursar bolaget eller likviderar bolaget.
Hur går det egentligen? Något nytt på den här fronten?