
Arlanda på andra plats från Köpenhamn
Publicerad den 12 maj 2025Cirka 2,7 miljoner resenärer passerade Köpenhamns flygplats i april, vilket gör det till den mest hektiska april i CPH:s 100-åriga historia. Antal flygpassagerare januari-april var 8 848 000, en ökning med 8 procent, att jämföra med Arlanda som i januari-april hade 6 762 408 passagerare, en ökning med 4 procent.
Köpenhamnspassagerarna har fortfarande Spanien som favoritdestination och amerikanska linjer fortsätter att locka fler passagerare.
– Påsken är en högsäsong för resor. Ungefär en miljon passagerare passerade flygplatsen under påskveckan, vilket gör detta till vår mest hektiska april någonsin. Många resenärer från Danmark och södra Sverige åkte söderut för en solig, säger Peter Krogsgaard, Chief Commercial Officer för Copenhagen Airports A/S.
Resenärer från Danmark och Sverige representerade 37 respektive 16 procent av passagerarna på Köpenhamns flygplats under årets första månader. Av de återstående passagerarna kom majoriteten från Storbritannien, USA och Norge. Efter Storbritannien är Spanien den populäraste destinationen, cirka 230 000 passagerare reste till och från Spanien i april – Barcelona, Malaga och Mallorca var de främsta destinationerna.
USA fortsätter att vara en av de populäraste destinationerna, trots medias rapportering om det sjunkande intresset för Amerika-turism. I april reste cirka 105 000 passagerare mellan Köpenhamn och en av de sju amerikanska destinationer som trafikeras med direktflyg från Köpenhamns flygplats – en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året. New York, med de två flygplatserna JFK och Newark, är favoritdestinationen i USA, följt av Washington D.C. och Los Angeles.
– Vi fortsätter att se fler passagerare på flyg till och från USA. Antalet passagerare översteg förra årets påskmånad i mars. Det finns dock en växande osäkerhet om huruvida fler kommer att välja att inte resa till USA. Om så är fallet kan vi se effekterna senare under året”, säger Krogsgaard.
Cirka 65 procent av resenärerna mellan Köpenhamn och USA är transferpassagerare som landar i Köpenhamn på väg från Skandinavien och Europa till amerikanska destinationer. Många amerikaner utnyttjar det starka linjenätet mellan många amerikanska städer och Köpenhamn. Under årets tre första månader var 52 procent av alla passagerare på flyg från Köpenhamn till USA amerikaner.
Avslutningsvis vill vi nämna att Köpenhamns flygplats firade hundraårsjubileum i april. Söndagen den 20 april markerade det 100 år sedan den första flygningen lyfte från en gräsplan på ön Amager – idag platsen för Köpenhamns flygplats. Den första linjen gick till Berlin med två stopp längs vägen.
– Mycket har hänt under de senaste 100 åren. Köpenhamns flygplats har ett livligt förflutet – och en livlig framtid också. Vår grund är solid, med en sund finansiell ställning, spännande utvecklingsplaner och ambitiösa mål för den omställning som behövs för att minska vårt klimatavtryck, avslutar Krogsgaard.
Kommentarer
Om du räknar in Skåne i Greater Cph får du nog räkna in Mälardalen i Greater Sthlm, ca 3,5 milj inv. Inte så stor skillnad…
Ytterligare en anledning är att det lokala upptagningsområdet är dubbelt så stort för Kastrup jfr Arlanda. I Greater Copenhagen ( inkluderar stora delar av Skåne) bor ca 4 milj människor, i Stor-Stockholm (om man räknar generöst) ca 2 milj.
Så varför slutade Finnair med longhaul från Arlanda? Varför drog sig Norwegian longhaul tillbaka från Arlanda (innan COVID och allt som hände under den tiden)? Varför är det i stort sett inga andra bolag som startar upp långlinjer till Arlanda?
Ska vi kanske släppa sargen, och erkänna för oss själva, att underlaget från Arlanda helt enkelt inte får de här linjerna att lyfta. Bokstavligen talat.
Enda
Det går inte att jämföra CPH och ARN.
CPH är ett internationellt hub , ARN är en regional matar flygplats mrd enstaka långlinjer, inget fel på det, men så är verkligheten
Ända anledningen är att det danska flygbolaget lägger ner direktlinjerna från Sverige
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten