Featured article image

Hårda ord mellan kabinpersonalens fackförbund och arbetsgivarna

Publicerad den 22 maj 2025
Kommentarer
Förhandlingarna mellan fackförbundet Transport och arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen har brutit samman. Om parterna inte lyckas enas om ett nytt avtal hotar både blockad och strejk – mitt i upptakten till sommarens semesterresor. Transport ställer krav på förbättrade arbetsvillkor för kabinpersonalen, särskilt vad gäller arbetstider samt rätten till regelbunden ledighet och helgarbete.

Kommunikationen mellan fackförbundet Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) och arbetsgivarna börjar bli allt hårdare i tonen. Om parterna inte kan komma överens bryter strejk och blockad ut den 26 maj. Det centrala kabinavtalet löpte ut den sista april.

Transport anklagar arbetsgivarna för att kartlägga vilka som är medlemmar i Transport och Svenska Flygbranschen har svarat med varsel om lockout med kommentaren: ”De stridsåtgärder som Transport har varslat, skulle innebära stora kostnader för flygbolagen och deras kunder. Därför varslar Svenska Flygbranschen om lockout.

Transport svarade omedelbart med:

– Nu är gränsen passerad och våra medlemmar säger stopp, det är nog. Arbetsvillkoren och arbetstiderna för kabinpersonalen måste förbättras, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

Transport kommunicerar till sina medlemmar att de aldrig behöver uppge om de är medlem i facket:  ”Om arbetsgivare frågar om facklig tillhörighet kränker de föreningsrätten som är inskriven i svensk grundlag.”

Transports blockad innebär blockad mot nyanställning och inhyrning, blockad mot övertid och mertid, schemaläggning/omdisponering och standby. Blockaden gäller för samtliga företag som är anslutna till Svenska Flygbranschen inom avtalsområdet Kabinavtalet.

Transport hotar med en strejk från och med 26 maj som framför allt berör Senior Cabin Crew (kabinchef). Berörda bolag är: Amapola, Braathens, Cityjet, Norwegian och SAS. Från och med 31 maj berörs även Sunclass Airlines, TUIfly och Jettime.

Enligt Transport har arbetsgivarna under lång tid pressat kabinpersonalen till tunga arbetstider och en oacceptabel arbetsmiljö: ”Arbetsvillkoren måste förbättras, både vad gäller personalens trygghet och för säkerheten i luften. Svenska Flygbranschen tvingar oss att varsla om konflikt eftersom vi inte kommer längre genom förhandling. Förhandlingarna har varit många och långa, men resultatlösa och vi har inte lyckats teckna något nytt avtal.”

– Vi har haft flera krav och arbetsgivarna säger bara nej, trots att flera av kraven inte kostar någonting. Arbetsgivarna har förhandlat utifrån ”principer” och till och med krävt saker som går emot svensk lagstiftning vad gäller semester och föräldraledighet. Deras agerande är skamligt, säger Tommy Wreeth.

Förhandlingschefen Linda Rafsbäck från Svenska Flygbranschen svarade med ett hot om lockout:

– Vi har varit redo att skriva på ett avtal med Transport inom ramen för märket. De har i stället valt att varsla om stridsåtgärder som skulle innebära att flygningar måste ställas in, även när bara någon enstaka person är uttagen i strejk. Vi behöver nu varsla om lockout för att minska skadan och skapa förutsättningar för bolagen att lösa kundernas resor på bästa sätt. Vi trappar inte upp konflikten, utan hanterar de praktiska konsekvenserna för våra medlemsföretag.

Svenska Flygbranschen påpekar att ett flygplan inte kan lyfta utan en kabinchef ombord: – När Transport inte låter kabinchefer få utföra sina arbetsuppgifter stannar således flygplanet på marken. Som en följd av det omfattar lockouten även övrig kabinpersonal på de flygningar som behöver ställas in, säger Linda Räfsbäck.

Om lockout:

Det är i princip alltid facken som vidtar offensiva stridsåtgärder, som strejk eller blockad. Det verktyg som arbetsgivarna då kan använda som motåtgärd, är lockout. Under en lockout är arbetstagarna utestängda från arbetet och får inte lön eller löneförmåner. Lockouten ger arbetsgivaren kontroll över verksamhetens planering och kan minska den ekonomiska skadan.

Läs vad som diskuteras på Flygtorgets forum:

Skriv en kommentar

Kommentarer

Gullan Purser&AvtalsExpert
2025-05-25 19:53

Härligt att de kom överens, det var för höga krav transport ställde, det är ju inte bara ett jobb vi har, det är en livsstil, drömjobbet i luften. Nu tar flickorna och mina stewards och jag nya tag å brygger exttragott mörkrost, för att reparera skadan om strejkhot.

zeta
2025-05-23 12:31

@Fontana. Så bra. Jag förstår att du håller med mig men det är kanske svårt att se det i skrift…..

Fontana
2025-05-23 10:24

@Zeta

Så du försökte slå in öppna dörrar med buller och bong och mansplaina verkligheten som alla vi andra redan förstått sedan årtionden tillbaka med att anta att vi alla ”längtar tillbaka” till den skeva verklighetsbild?

Ibland är det bättre att inte skriva någonting. Alls.

zeta
2025-05-23 07:54

Jag säger inte att alla vill tillbaka till som det var förr. Branschen har förändrats och det arbete och arbetsvillkor som fanns för kabinpersonal på 1990-talet kommer aldrig att komma tillbaka. Kabinpersonal låg tidigare högt över annat arbete i servicebranschen när det gällde status och villkor men har tagit plats långt under medel inom servicebranschen. Restaurangjobb, hotelljobb, jobb på förskola, personlig assistent och arbete i callcenter ligger nu högre i lön, har bättre arbetstider, sliter mindre på kroppen etc. men arbete på flygbolag lockar fortfarande pga andra faktorer och drömmar. Det är det jag menar med att gamla goda tider kommer inte tillbaka inom flygbranschen. Hela branschen är avreglerad, slimmad och konkurrensen om kunderna är stor. Därav sämre villkor generellt.

@zeta
2025-05-23 05:44

Det är ingen som vill ha monopol och halvtomma flygplan? Har du hört någon säga det? Om du tror att det är det konflikten handlar om har du missförstått en hel del.

Charter
2025-05-23 03:25

@zeta…tycker man att kunderna är jobbiga så kanske man inte ska ha ett kundrelaterat arbete..det finns arbete vid löpande band etc.

AT7
2025-05-22 18:38

Piloterna på BRA Regional (ATR) behöver förnya kollektivavtalet. Det har inte blivit förnyat än och har löpt ut.
BRA är struliga med sin flygande personal. Alla dagar som går tjänar bolaget pengar på sin egna personal.
Jobba med er personal istället för att jobba emot. Man riskerar strejk hos både Piloter och Kabin personal.

Re:Zeta
2025-05-22 18:19

Det är ingen som har pratat om hur det var för 30 år sedan, vi pratar om hur det är nu.

Fontana
2025-05-22 18:16

Blir riktigt barnsligt och tramsigt med sådana inlägg som du gör Zeta.

Först: Ta fram ett exempel som visar på att någon i detta sammanhang vill ha monopol och det andra tramset du skrev tillbaka. Dina barnsliga tolkningar är inget du kan använda som faktaunderlag för detta, det visar endast att du har svårt att förstå vad som pågår.

Absolut låt oss säga att för var allt guld och gröna skogar. Det var en 100 på en skala 1 – 100. Nu är inte saker som förr, det har du själv indirekt sagt i ditt egna inlägg. Så om man nu i jämförelse ligger på 50 på denna 1-100 skala så är det möjligtvis så att man nu genom dessa åtgärder försöker komma upp till 55. Så varför i helvete står du och yrar om jämförelser med den gamla modellen som ligger på 100 i skalan? Väx upp.

zeta
2025-05-22 16:51

@Unionen. Ja det var bättre för de kabinanställda när SAS och LIN hade monopol och flyget var reglerat. Då räckte det med 60 % beläggning och inte så många jobbiga kunder att ta hand om och få flygningar på helgerna. Kanske dags att vädja till regeringen om att åter igen reglera flyget inom EU?

Unionen
2025-05-22 10:24

Stå på er alla kabinanställda! Arbetar inte som flygande men kontorsanställd inom flyget och är tyvärr ansluten till Unionen fortfarande! Under pandemin gick vi med på att avstå löneökningar för att hjälpa bolagen tillbaka på fötter! Den uteblivna löneökningen har vi fortfarande 4 år senare inte fått tillbaka! Unionen är ett värdelöst fack!! Så vi är många som står på er flygandes sida!! Heja Transport!!
Blir det dyrare för flygbolagen? ja! Då får man höja biljettpriserna! När det kostar mer att ta sig till Arlanda än att flyga därifrån är det något som är galet!
Det är för billigt att flyga idag!

zeta
2025-05-22 08:27

@Wilson. De tar tydligen inte tillräckligt mycket betalt av sina kunder. De drabbade flygbolagen går knackigt med undantag av Norwegian som ligger lite bättre till. Dags för kabinanställda i Sverige att inse att det inte finns en framtid som anställd på de flygbolag som finns med baser i Sverige. Inte en chans att något av bolagen överlever om deras kostnader ökar mer. Svenskt flyg är i en stor kris och det verkar inte finnas en vilja varken från oppositionen eller den sittande regeringen att satsa på svenskt flyg. Tidöregeringen verkar vara allergiska mot de flesta utländska besökare och tycker att alla besökare från utlandet skall hålla sig borta. Hur skall flygbolagen agera och reagera på denna inställning? Flygbolagen lever ju på att människor med olika bakgrund från olika länder besöker varandra och vill besöka Sverige. Det räcker inte med att satsa på semestertrafik till Medelhavet och flygtrafik som bygger på att alla norr om Småland behöver flyga via Köpenhamn. Vad vill regeringen göra åt detta? Räkna inte med något svar.

Wilson
2025-05-22 07:07

Flygarbetsgivarna i Sverige har haft en ordentlig rabatt på personal sedan långt innan pandemin. Jämför med övriga Europas nuvarande villkor och se själva?

Nu går bolagen br, är lönsamma och kan dessutom ta ordentligt betalt av kunderna. De har utnyttjat personalens goda vilja maximalt och till sin bristningsgräns.

De får ge sig nu och börja betala tillbaka till dem som gör det möjligt att ens bedriva verksamheten.

Crew
2025-05-22 06:48

Avtalsbrott har skett sedan 1 januari 2025. Pågår fortfarande, varje dag.

https://arbetet.se/2025/05/19/anstallda-pa-bra-flyg-hinner-inte-ata-lunch-en-sakerhetsrisk/

Hejdå urusla Unionen
2025-05-22 06:19

Det kan bara bli bättre med Transport! Alla åren som medlem i Unionen har resulterat till försämrade arbetsvillkor för kabinanställda. Äntligen dags för arbetsgivarna att vakna till dagens sanning. Personalen ombord är slutkörda och riktigt underbetalda.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten