
Pilotbrist eller inte?
Publicerad den 23 maj 2025Den globala efterfrågan på resor återhämtar sig snabbare än väntat, med en beräknad årlig tillväxttakt på 4,3 procent under de kommande 20 åren. Ett exempel på den ökade efterfrågan är Ryanair som nyligen uppnådde 20 miljoner passagerare per månad. Det har lett till att flygbolagen ökar flygfrekvensen och utökar sina rutter och sina flygplansflottor. Varje nytt flygplan kräver flera besättningar – vanligtvis tio piloter per flygplan, fem kaptener och fem styrmän.
Snabbare återhämtning än väntat
Inledningsvis trodde många experter att det skulle ta många år för flygtrafiken att återhämta sig från pandemin. De hade fel. 2024 passerade drygt fem miljarder passagerare de europeiska flygplatserna – en ökning med nästan två procent jämfört med 2019. Ett ökat flygande innebär också ett ökat behov av kvalificerad personal.
Flygbranschen meddelar att de upplever en våg av pensionsavgångar. Amerikanska FAA förutspår att cirka 4300 piloter kommer att gå i pension årligen fram till 2042. Även europeiska flygbolag ser liknande trender, vilket får dem att påskynda rekryteringen och lätta på vissa urvalskriterier som till exempel kunskaper i flygbolagets nationella språk.
Eftersom flyget är säsongsbetonat skiftar behovet av flygande personal under året. Det ökade behovet av flyg under sommaren krockar så klart med personalens egna semesterplaner. Flygbolagen måste också ta höjd för oförutsedda händelser som kan leda till att personal inte kan arbeta, till exempel på grund av sjukskrivningar, tjänstledigt, rätten till att arbeta deltid, o.s.v.
Flygbolag pressas av personalbrist
Som exempel har flygbolag nyligen gått ut och meddelat att de ställer in flygningar på grund av pilotbrist. Man menar att man har varit för optimistisk i sin planering och att besättningsfrånvaron har varit större än förväntat. Förbättrade arbetsavtal där piloter får mer ledighet i sitt schema har också ökat behovet av piloter. Utöver det ska utbildningsenheterna med simulatorträning och uppgraderingar hänga med i det ökade behovet vilket också kan skapa en flaskhals i organisationen.
Bristen på piloter hanteras även med wetlease-kontrakt
Flygbolagen hyr in kapacitet vilket lindrar bristen på personal och skapar mer flexibilitet för säsongsbetonad trafik med pikar. Begreppet ACMI (Aircraft Crew Maintenance Insurance), har blivit allt vanligare bland de större etablerade flygbolagen på den globala flygmarknaden.
Flygbolagens resursbrist sätter i gång många diskussioner kring verkligheten bakom pilotbristen. Handlar det egentligen om att flygbolagen har så snäva profiler att de inte hittar tillräckligt många rekryter till sina utbildningar? Kanske kommer det ökade behovet av piloter leda till att flygbolagen tvingas bli mer flexibla i sin utformning av personalstyrkan.
Kan tekniken bli lösningen?
I takt med att flygbranschen digitaliseras och automatiseras diskuteras även framtidens roll för piloten. Flera aktörer investerar i utvecklingen av mer automatiserade cockpits och på längre sikt – självkörande flygplan. Även om detta scenario ligger flera decennier bort, kan det på sikt komma att påverka både efterfrågan på piloter och hur pilotutbildningar utformas. För stunden kvarstår dock ett faktum: det krävs människor i cockpit för att hålla världens flyg i luften.
Kommentarer
@KG:
Mycket bra inlägg. Pilotyrket bör jämföras med andra kvalificerade yrken och inte enklare jobb.
Det är bara brist på erfarenhet, känns så konstigt att artiklar som dessa skrivs ut. Jag själv har ett PPL sen några år tillbaka och mitt största intresse har alltid varit flyg. Men FT forum som denna får mig helt att tappa lusten att jobba mot att skaffa mig att satsa på en karriär i yrket.
Är 24 år och blev lokförare för att spara pengar till pilotutbildningen. Men börjar mer och mer inse att det kanske inte är så lönt. Får ut mellan 50-60 tkr innan skatt i månaden jobbar 8 dagar, ledig 6 dagar. Men bor på min stationeringsort så kommer hem varje kväll.
Tråkigt att yrket fått så dåliga villkor att bytet till pilot från lokförare inte ens blir värt det..
För den som har lite IQ är det väl knappast kassan på ICA som är alternativet. Och att en pilot tjänar tre gånger mer än medelsvensson är väl ointressant av just den anledningen. För den med det IQ och driftighet som krävs för att vara pilot så är det väl snarare andra specialistyrken som konkurrerar: ingenjör, jurist, civilekonom eller vad som… Löneläget för dessa yrken är helt klart jämförbara med pilotlöner. Kanske inte riktigt samma topplön, men med förmåner såsom att vara ledig på storhelger, kunna ta semester när man vill, slippa pendling, ta ut förmånsbil, flexa, jobba hemifrån mm. Och är man inte nöjd med lönen hos sin nuvarande arbetsgivare, då säger man upp sig, tar ett annat jobb och på köpet går upp 5-6000 i lön. Vad händer när en pilot byter jobb? Just det… du går ner i lön och hamnar sist i senioritetslistan. I den typen av yrken finns dessutom en stor transfererbarhet av kompetens. Så om du tröttnar på nuvarande arbetsuppgifter så är det enkelt att bredda sig och jobba med något annat men där du får cred för dina tidigare erfarenheter. Eller så börjar du konsulta och drar in ännu mer pengar. Som pilot är du extremt nischad, så det är i princip uteslutet.
Det är väl snarare detta som flygyrket har att konkurrera med?
Vet inte vem som skriver dessa ständiga artiklar om pilotbrist. Alltid tveksam verklighetsuppfattning. Hur som helst, om man bortser från diskussionen om framtida förarlösa flygplan och omarbetning av två-pilotsystemet så är det svårt att se någon ha en livslång karriär inom pilotyrket. Om man idag startar som 25 åring så är de flesta slutkörde runt 40-50 års åldern med nuvarande arbetsbelastning. Att piloter fått bättre arbetsförhållande som skrivs i artikeln ovan är rent struntprat. Alla nya FTL har bara blivit sämre med årens gång. Se på hur SAS behandlar sin personal. Ryanair har numera bättre förhållanden än SAS. Av de som började sin karriär som piloter under tidigt 2000 tal och upplevt den nya tidens anda och sedan dess jobbat inom low cost segmentet så börjar de nu närma sig åldern 45-50. Många av de jag känner från tiden, har valt att lämna branschen och jobbar numera inte längre som piloter. En del skolade till och med om sig till läkare strax innan 40. Arbetsbelastningen är idag så hög på piloter att man helt enkelt inte klarar jobba 100% 40 år inom yrket. Även om man vill.
Det verkar vara mycket gnäll om löner och arbetsförhållanden. Det är ju fritt upp för den som vill välja pilotyrket. Jag tror inte man väljer det för att få en hög lön utan för att man har ett intresse att flyga. Det är hursomhelst inte något låglönejobb. Då får man nog tänka sig att jobba någon julafton, det är det ju många som gör. För den pilot som inte kan acceptera detta får han/hon väl välja ICA istället om man tycker det är mer givande att sitta i kassan där på julafton. Man kan ju använda sitt IQ på olika sätt, tycker nog att det kommer till bättre användning inom pilotbranchen än på ICA om man inte äger butiken.
Det råder absolut ingen pilotbrist inom EU/EASA. Denna agenda drivs på av vissa flygbolag, flygskolor samt rekryteringsbyråer som vill ha flera piloter att välja på. Fler att välja mellan så kan villkor och löner hållas nere.
Flera flygskolor försöker sälja sina utbildningar med argumentet att det råder pilotbrist och stora kommande pensionsavgångar. Tänk på att de försöker sälja pilotutbildningar för stora summor och jagar sitt levebröd.
Man hänvisar ofta till någon obskyr rapport som är producerad för just detta syfte. Kolla hur vissa rekryteringsbyråer själva skriver om detta men tänk på att även de tjänar sitt levebröd på piloter.
För tydlighet; Det råder ingen pilotbrist!
@Kass trend
Vet ej var du får dina siffror ifrån men mig veteligen är pilotyrket fortsatt gott betalt. Har du mycket erfarenhet och flyger åt ett känt bolag tjänar du tredubbla än vad medelsvensson gör. Men det kostar att vara borta och missa viktiga högtider, absolut! Dessutom beräknas din hälsa sämre och livstid kortare. Varför allt fler säkert väljer att byta bana! Det kommer sannolikt leda till högre löner och bonusar.
Det är väl knappast särskilt attraktivt längre att söka sig till pilotyrket. Lönerna har stått still om man ser till hur mycket man jobbar idag jämfört med innan.
60h/vecka, semester udda tider på året, jobba julafton och ha betalt ungefär som någon ica maxi.
Inget ont om ICA.
Men vem vill ägna sitt liv åt denna nedåtgående trend. Har man lite iq inser man nog det.
Förbättrade arbetsvillkor, menar författaren på svenska flygbolag?
Det svenska flygbolagens arbetsvillkor är usla, bland de sämsta i Europa.
Om man ställer sig frågan hur mycket tekniken förenklat pilotens uppgift och med det gjort flygningen grymt mycket mer säker, borde det då inte ändra på den profil man vill att en pilot ska ha idag jämfört med för 50 år sedan?
Är du pilot, oj då måste du ha perfekt syn……🙄
Pilot brist är en myt som flygbolagen spritt sedan urminnes tider. Såväl idag som under de 40 år jag arbetade i branschen så har detta påstående kommit om och om igen. Samtidigt har vi många bra kollegor som går arbetslösa.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten