Featured article image

Ryanairs vd tror på Sverige

Publicerad den 19 maj 2025
Kommentarer
”Jag tror att vi kommer tillbaka till inrikesmarknaden”. Det sa Ryanairs vd Eddie Wilson under en exklusiv intervju på huvudkontoret i Dublin. Flygtorget fick möjlighet att kliva in i hjärtat av Ryanair där management i Europas största flygbolag berättade om ambitioner och framtidsplaner för den svenska marknaden.

På en pressträff i Dublin mötte vi Eddie Wilson, en karismatisk ledare för Europas största flygbolag, med närmare 180 miljoner passagerare per år och 600 flygplan i drift. Liksom kollegan Michael O’Leary är han en lättsam och öppenhjärtlig person som mer än gärna berättar hemligheterna bakom Ryanairs framgångssaga. Eller egentligen är det inte några hemligheter:

– Ingen väljer Ryanair för att de gillar att flyga. Man väljer oss för att vi är billiga, punktliga och säkra.

Ryanairs vd Eddie Wilson hyllar Sverige för den slopade flygskatten från 1 juli. Ryanair är tydliga med att de tre fabriksnya 737:orna, två till Arlanda och en till Göteborg, är ett direkt svar på att flygskatten försvinner. I sommar sätter Ryanair dessutom in ytterligare två Boeing 737, en på Arlanda och en på Göteborg.

– Sverige har, till skillnad från Danmark och Norge, insett att det är en konkurrenssituation mellan länder när flygbolag väljer vilka destinationer de ska satsa på.

Efter att ha erbjudit ett ganska omfattande inrikesprogram med fem rutter lämnade Ryanair det svenska inrikesflyget den 30 september förra året. Orsaken var då den kontinuerliga höjningen av flygplatsavgifter och flygskatter i Sverige. Ordet ”flygskatt” är inte populärt hos Ryanair som räknar varje öre för att få sin framgångsrika verksamhet att gå ihop. Och några som verkligen fick smaka på Ryanairs avsky mot flygskatt var danskarna som blev av med 32 danska rutter när Ryanair omfördelade kapaciteten till andra EU-länder utan flygskatter.

På frågan varför han tror att svenskt inrikesflyg har minskat har Eddie Wilson inte något direkt svar:

– Det är en svår marknad. Passagerarna vill ha dagliga flyg med hög frekvens, och det fungerade inte för oss. Men jag tror att vi kommer tillbaka till den marknaden. När vi placerar fler flygplan och ökar aktiviteten i Sverige kan det bli en naturlig utveckling.

En marknad som definitivt fungerar för Ryanair är utrikesflyget från Arlanda och Landvetter. Utbudet har ökat med 30 procent och Ryanair är redo att fortsätta växa i Sverige.

”SAS is smaller and weaker. Norwegian is smaller and weaker.”

När Eddie Wilson siar om framtiden tror han att det bara kommer att finnas kvar fyra flygbolag i Europa:

– Lufthansa, Air France-KLM, IAG och Ryanair. Resten kommer sväljas, eller försvinna. Vi kan öka kapaciteten i Sverige eftersom flygbolagen SAS och Norwegian krymper och någon måste fylla den befintliga kapaciteten på flygplatserna. Minskade kostnader är nyckeln till var vi allokerar resurser och den slopade flygskatten gör att vi hoppas kunna fortsätta växa i Sverige.

Och med 29 nya flygplan på väg inom det närmaste året och ytterligare 300 planerade så har Ryanair så klart utrymme att expandera. Affärsidén är enkel: att transportera människor i fulla flygplan från A och B mellan flygplatser med så låga avgifter som möjligt.

– Vår verksamhet är ”dull as dishwater”. Ingen vill vara i ett flygplan, ingen vill vara på en flygplats, men alla vill resa billigt, avslutar Eddie Wilson.

Det sa Michael O’leary för 9 år sedan.

Flygtorget ombord Ryanair

Skriv en kommentar

Kommentarer

Lena
2025-05-20 14:35

Ryanair tjänade bara 1,6 miljarder EURO dvs drygt 17 miljarder svenska kronor senaste bokslutsåret som slutade 31 mars. Det stora nya danska bolaget förlorade 2,1 miljarder senaste året så kampen lär bli ojämn om Ryanair satsar på Skandinavien och då framförallt i Sverige. Något annat flygbolag verkar inte vilja satsa.

RYR
2025-05-20 11:58

Ryanair är väl bra när du ska resa till diverse städer i Östeuropa eller till typ Malaga…men jag har försökt resa med RYT, konstiga tidtabeller och inte alls särskilt billigt. Ofta har jag flugit RYR ut men blivit tvungen att ta ett annat flygbolag hem eftersom dom flyger typ så få gånger i veckan, då blir det dyrt alla fall.

Hans
2025-05-20 11:21

Jag kan välja Ryanair till Spanien
om man får ha liten hund med i kabinen som hos SAS och Norwegian.

Yay!
2025-05-20 10:21

Toppen! Det behövs mer konkurrens på inrikestrafiken nu när BRA (i egen regi) och Norwegian inte kör inrikes i Sverige längre.

thomas
2025-05-20 09:20

Ryan satsning på Sverige visar att det är bara lågprisflyg som gäller.
De här nya satsningarna på BMA med svindyra priser kommer aldrig fungera har heller inte gjort historiskt.
På Gotland kan de ta båten inrikes till BMA kan de ta tåget eller åka till cph.
Jag ifrågasätter att man alls kollat marknaden hur mkt är folk företag beredda att betala för sina flygbiljetter, vilka krav på frekvenser etc.

Bertil
2025-05-20 08:16

Tror RYR gör bäst i att hålla sig till så kallad leisure och Visit Friends and Relatives trafik.

Inrikes kräver först och främst fler rotationer. Många företag och myndigheter har ramavtal och behöver flexibilitet för sin bokning. Dessutom möjlighet för anslutningar.
Att landa på T4 och behöva gå ett par km är inte heller optimalt för inrikesresenärer.

Roger
2025-05-19 22:11

Hoppas på utökning på MMX med inrikes till Arlanda och någon mer utrikesdestination.

RYR -älskare!
2025-05-19 21:31

Varmt välkomna tillbaka RYR!,

Jag har saknat er inrikes!, Fräschaste flygplanen, bästa tidhållningen och ja, 737 Max med drag i!, vad mer kan man begära?!

Maria
2025-05-19 19:06

Kommer ny att flyga Göteborg =Porto Portugal ==🫰

Amer George
2025-05-19 18:36

Välkommen 👍👍👍👍Vi väntar att flyga till Wien från Göteborg igen 🙏

Gh
2025-05-19 16:51

Ja finns ju inget annat bolag som vill satsa i Sverige så jag säger välkommen.

Xxx
2025-05-19 16:29

Välkomna nyheter, eftersom inga andra flygbolag bolag vill satsa på Sverige

Ekonom
2025-05-19 13:15

Hellre flygskatt än Ryanair där de pengar du betalar försvinner till utlandet!
Bättre att ett Svenskt bolag får ta del av pengarna.

Gert
2025-05-19 13:13

När kommer ni igen Arlanda till Göteborg v.v

Sham
2025-05-19 12:42

Wow, så bra. Då kanske vi slipper en del gamla bullriga ATR:er på vissa sträckor samt att vi får något bättre än SAS.

Jadu
2025-05-19 09:53

Glädjande nyheter för svensk flyg att Ryanair vill fortsätta växa och expandera i Sverige på båda Arlanda och Landvetter, håll flygskatten borta!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten