Featured article image

Vad gäller för handbagage ombord?

Publicerad den 25 maj 2025
Kommentarer
Att handbagage kostar extra är något vi vant oss vid, eftersom alla lågprisbolag (och SAS) tar betalt för allt utöver en liten väska som får plats under sätet. Men kritiken är hård och flygbolagen anklagas för att vilseleda flygresenärerna genom att marknadsföra låga baspriser. Nu kräver man att EU tittar närmare på hur Europas flygbolag tar ut extra avgifter: ”Handbagage har blivit en kassako för flygbolagen”.

EU har tagit emot klagomål mot sju europeiska flygbolag gällande avgifter för handbagage: Ryanair, Wizz Air, easyJet, Vueling, Transavia, Volotea och Norwegian Air Shuttle. Man lutar sig mot ett beslut i EU-domstolen från 2014 som fastställde att det är olagligt att ta betalt för handbagage.

Flygbolagen anklagas för vilseledande metoder som lurar passagerare genom att marknadsföra låga baspriser samtidigt som de lägger till betydande tilläggsavgifter för handbagage under bokningsprocessen. Kostnaden för handbagage varierar mellan 100 och 760 kronor per person och flyg, och kritiken handlar om att dessa avgifter inte syns i det annonserade biljettpriset. Dolda avgifter hindrar konsumenter från att enkelt jämföra totala resekostnader mellan flygbolag och leder till en falsk konkurrenssituation.

Böter på miljontals euro

Fem av de anklagade flygbolagen fick böter på miljontals euro i Spanien förra året då spanska myndigheter bötfällde dem med 179 miljoner euro för att ha tagit ut passageraravgifter för handbagage. Ryanair fick den högsta boten på 107 miljoner euro, följt av Vueling med 39 miljoner euro och EasyJet med 29 miljoner euro.

Wizz Air toppar listan över flygbolagen som tar ut mest i dolda avgifter. Enligt en undersökning tar Wizz Air ut så mycket som 245 euro för flera oundvikliga avgifter som avgifter för onlinebokning och för incheckat bagage.

I Belgien inleddes förra veckan en rättsprocess mot Ryanair på grund av anklagelser om vilseledande metoder under bokningsprocessen. Ryanair anklagas för att ha kränkt konsumenternas rättigheter genom att ta betalt för handbagage ombord. Ryanair ”välkomnade” klagomålet och uppgav att varje utredning kommer att bevisa att flygbolaget arbetar inom EU:s lagstiftning:

– Om flygbolagen tvingades inkludera extra handbagage i grundpriset skulle det begränsa valmöjligheterna och öka flygpriserna för alla passagerare.

Även Norwegian har uttryckt att de följer EU:s regler:

– Norwegian har åtagit sig att erbjuda säkra och prisvärda resor, och vår bagagepolicy återspeglar detta, avgifterna är nödvändiga för att hantera vikt och begränsat utrymme ombord, säkerställa passagerarnas säkerhet och upprätthålla punktlighet.

Flygbolagen försvarar alltså sina avgifter med att de är nödvändiga för att minska förseningar vid ombordstigning och för att förbättra säkerheten ombord. Dessutom hävdar flygbolagen att det ger kunderna möjlighet att välja vad de betalar för – ett system som passar vissa resenärer som vill flyga så billigt som möjligt.

Nu är det upp till EU, där det finns påtryckningar för att införa enhetliga regler som skulle tvinga flygbolag att tillåta ett visst mått av handbagage utan extra kostnad. Vi kan konstatera att det finns en stor klyfta mellan konsumenträttigheter och affärsmodeller inom flygindustrin.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Johnnie
2025-05-29 20:11

Men det är väl ganska enkelt? Är man läskunnig så framgår det klart och tydligt vad som gäller för just din biljett du köper, oavsett om det är ett lågpris eller inte. Det är väl självklart att ett bolag inte går runt på biljettpriser för ett par hundralappar. Sen kan man inte heller ringa kvällstidningarna och klaga på att bolaget inte stod för hotellövernattning etc etc. Läs igenom avtalet du ingår vid köp så kommer inget som en obehaglig överraskning!
”Man får vad man betalar för”
Happy flying everyone!

Ulla Prietzel colley
2025-05-27 06:57

Vad gäller för rullator

Anonymous
2025-05-27 01:24

Håller med signatur Grantoll om att mängden handbagage i kabinen börjar bli ett problem. Väldigt många har mer handbagage än vad som i regel tillåts och så blir det huggsexa om platserna ovanför sätena. Fast det borde tillhöra endast de som sitter just där.

Rogga
2025-05-26 17:35

Ibland undrar man om folk är tröga, tycker det är riktigt bra att kunna flyga med en billig biljett och en liten rygga som jag kan ha under sätet. Varför ska jag behöva betala mer för något jag inte tar med. Nu är det fritt att välja hur mycket bagage man vill ta med. Riktigt riktigt bra. Så vakna upp vi lever inte på 70 talet med svindyra biljetter och fritt bagage.

Kent
2025-05-26 17:32

Jag anser att kroppsvikten ska ingå tillsammans med bagage och ev. handbagage och dylikt.
Man kan ha olika nivåer som tex. 0-80, 80-120, 120-160 samt över 160 kg. Då blir det mer rättvist. Man betalar för uppgiven vikt vid beställning och under- eller överskrider man vikten får man reducerat priset resp. betala extra för överträdelse. Då vet alla vad som gäller, inget tjafs.

Peter
2025-05-26 16:47

Hur är det med vikten på passagerarna.
Är det inte bättre att införa passagerar vikt +bagage. Som en total vikt. Om flygbolagen är sååå kinkiga med att avväga bränsle ,
avgångstid ,vikt på besättning måste också ingå. o.s.v. En liten reflektion. Mindre plan tätare turer längre flygtid. Och framför allt behöver det vara så jäkla höga löner.

Cibban
2025-05-26 15:45

Hej, hur är det då med folk som väger ett antal kg mer än andra. Dom behöver ju inte heller betala mer.
Handbagage måste ingå med bestämda mått för alla

Eva Kjellberg
2025-05-26 14:38

De flesta kvinnor vill ha en liten handväska och handbagage. Här verkar problemet vara antal väskor. Jag kan ha min handväska fram till incheckningen, där stoppar jag ner min lilla handväska i handbagaget och när jag har kommit ombord tar jag upp den igen. Samma vikt.

Grantroll
2025-05-26 12:04

Detta med alltför mycket kabinbagage tycker jag blir ett allt större problem.

Allra bäst vore ju att ta betalt för handbagaget och låta incheckat bagage vara gratis, skulle minska mängden väskor i kabinen rejält.

Palle
2025-05-26 10:08

Man är ganska trött på så många förbud
Men EU borde förbjuda de europeiska flygbolagen att ta betalt för handbagage .

O är det så att inte folk kan sköta sig o hålla sig till mått reglerna så borde de belastas om planet blir försenad pga av det

Palle
2025-05-26 09:53

Självklart skall handbagage vara inkluderad i biljetten .
Märkligt nog så var flygplanet betydligt tyngre o då kostade ingenting .
Hur kommer det sig att idag när de byggs på komposit material bla skall kunderna behöva betala enorma summor för hand bagage .
Handbagage skall vara gratis .

Förvånar mig SAS … världens bästa bolag i massa år o se idag ?
Flög plis klassen o fick betala flera hundra lappar för att välja en särskilt plats ombord …
Så pinsamt .

a.mengvall@gmail.com
2025-05-26 09:06

För att ha alternativt 3 storlekar på standard bagage alt 1 under stolen, ta fram en max vikt. Alt 2 uppe i bagageutrymmet ta fram storlek o vikt. Alt 3 för att ha i knät ev fastspänt under säkerhetsbältet. Dator telefoner o plånböcker ta fram storlek o vikt. Same same every where

Ulf
2025-05-26 08:20

Ju mer vikt desto dyrare flygning. Enkel mattematik att det ska kosta med bagage, alternativet är att höja priserna för biljetten så det täcker upp. Då blir det skrik…

Lars Hejdenberg
2025-05-26 06:16

Varför? Bättre på 70 80 talet med riktiga flygplan med benplats och launge ombord en trappa upp
Bagaget ingick, en resväska samt handbagaget.

Van resenär
2025-05-25 17:01

Det är vilseledande för konsument aka passagerare. Det ska självklart finnas en standard för handbagage. Tidigare var det en rullväska med storlek 55x45x25cm eller liknande och 10kg som gällde.
Nu har alla bolag olika storlekar och vikter. Det är rena djungeln.
Man ska självklart inte behöva betala extra för handbagage. Branschen måste enas om en storlek för vad som ska gälla och vad man får ha med sig.
Att man kan resa utan incheckat bagage är ok eller att de vill ta extra betalt för det.
Men ALLA som reser har någon form av väska med sig.
Vill man ha fler än ett handbagage kan det absolut kosta några kronor extra.

ABC
2025-05-25 11:38

Southwest fasar just nu ut bl.a. sitt fria baggage. I UK finns Jet2 som väldigt framgångsrikt konkurrerar med Ryanair och Easyjet och som erbjuder inkluderat bagage som främsta försäljningsargument. Kanske är frågan mer komplex? Här i Norden är det väll charterflyget som skämmer ut sig allra värst då inte ens de som bokat ett charterpaket hos en arrangör har en väska (eller något annat) inkluderat.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten