Skriv ut  

Flyget har en viktig roll i framtidens resor och transporter

Debatt, Redaktionen, den 30 september 2008
Regeringen har i den infrastrukturproposition man idag presenterat bland annat föreslagit att det regionala och lokala inflytandet i de regionala flygplatsernas utveckling ska öka. Föreningen Svenskt Flyg är i grunden positiv till en sådan förstärkning av det regionala och lokala inflytandet. Vi ställer oss däremot kritiska till att regeringen nu föreslår att den lokala och regionala nivån ska drabbas av ökade kostnader för de regionala flygplatserna.

- Det skriver i dag Svenskt Flygs Lena Micko och Peeter Puusepp på Flygtorget.se Debatt.

Vår åsikt är att det är självklart att staten måste leva upp till det av riksdagen beslutade målet om att hela Sverige ska ha tillgång till ett väl fungerande transportsystem. Med förslagen i regeringens infrastrukturproposition finns det en stor risk att statens självklara roll som garant för den nationella infrastrukturen kommer att urholkas.

Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad

Vi är glada över att regeringen skriver att flyget har en viktig roll när det gäller att tillgodose behovet av det långväga resandet. Det förefaller som att regeringen har en god insikt om både inrikesflygets betydelse för den regionala tillväxten och flygets självklara roll för Sveriges möjligheter att ta delta i globalt sammanhang.

Med den bakgrunden ser vi det som något märkligt att man nu i olika steg förefaller vilja släppa det statliga ansvaret för att säkerställa flygets infrastruktur.

För resor inom Sverige är flyget en del av kollektivtrafiksystemet, på samma sätt som flyget för de internationella resorna idag i praktiken är kollektivtrafiksystemet.

I stort sett alla flygresor är en del av en resekedja där åtminstone ett annat trafikslag utöver flyget ingår. Flyget är därför beroende av en positiv samverkan med andra trafikslag och därmed också beroende av att de andra trafikslagens infrastruktur håller en sådan standard att dessa trafikslag ges möjlighet att utvecklas.

De förslag som regeringen idag presenterat innebär förbättrade möjligheter för människor att ta sig dit de behöver med det transportslag de själva väljer oavsett anledningen till resan. Det är inte minst positivt att regeringen uppmärksammat behovet att integrera effektiva kollektivtrafiksystem med de viktigaste flygplatserna.

Lena Micko, ordf Svenskt Flyg

Det är av nationell vikt att säkerställa att Arlanda kan fortsätta utvecklas. Arlandas roll både för inrikesflyget och för att behålla och utveckla den internationella tillgängligheten med flyg till och från Sverige kan inte nog understrykas. Förbättrad tillgänglighet med kollektivtrafik är en viktig del i detta.

Föreningen Svenskt Flyg delar inte regeringens bedömning att inrikesflyget med automatik kommer att få stå tillbaka för en allt snabbare, effektivare, mer kundanpassad och miljövänligare tågtrafik.

Vi får inte glömma bort att regeringens proposition bara en första del i en lång händelsekedja innan resenärerna får ta del av påtagligt förbättrade tågförbindelser. För resenären är det här och nu som gäller när man väljer hur man tar sig från A till B.

Det finns också delar av landet där det sannolikt inte är rimligt att bygga nya järnvägar för att påtagligt korta restiderna. Stora delar av Norrland, Gotland, sydöstra Sverige är exempel på detta. Där har inrikesflyget en självklar roll inte bara idag men också i framtiden.

Även på andra sträckor där andra trafikslag redan är konkurrenskraftiga har flyget en fortsatt viktig roll att spela - inte minst därför att det inte skulle finnas kapacitet nog att i de andra trafikslagen ta emot även flygets resenärer.

De förslag som regeringen idag lägger kommer enligt Föreningen Svenskt Flygs uppfattning förbättra möjligheterna för transportnäringen att tillsammans möta den gemensamma utmaning som ligger i att minska transportsektorns klimatpåverkan.

Den globala flygbranschen har nyligen ställt upp målet om en koldioxidneutral tillväxt år 2020 och visionen om ett helt koldioxidneutralt flyg år 2050. Utvecklingen går nu snabbt och ny teknik, nya bränslen, förbättrad trafikledning kommer att introduceras i rask takt, vilket gör att flyget kommer att klara sin del av denna utmaning.

Vi vill dock poängtera att alla delar av transportnäringen måste samverka för att få ner transportsektorns samlade utsläpp av koldioxid.

Föreningen Svenskt Flyg 

Lena Micko, ordförande
Peeter Puusepp, generalsekreterare

 

 


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev