Skriv ut  

Flyget klarar klimatutmaningen

Debatt, Redaktionen, den 10 september 2008
Att försöka ge människor dåligt samvete för att de väljer att flyga är fel väg, det är bättre att satsa offensivt på ett hållbart flyg.

Svenskarna blir allt mer bekymrade över flygets miljöpåverkan, visar en SIFO-undersökning som föreningen Svenskt Flyg låtit göra.

- En oro vi tar på djupaste allvar, skriver Lena Micko, ordförande och Peeter Puusepp, generalsekretare i Föreningen Svenskt Flyg.

I flera år har Svenskt Flyg undersökt hur svenskarna ser på flyget andra transportslag och miljöfrågorna. Vi ser i vår nya undersökning, att svenskarna blir allt mer bekymrade över flygets miljöpåverkan. På frågan om vilket transportslag som påverkar miljön mest svarar nu en majoritet, 53 procent, att det är flyget. Endast 41 procent svarar att det är vägtrafiken som påverkar miljön mest.

Detta är alltså den bild många svenskar har av flyget och miljön. Men verkligheten är en annan. I själva verket står vägtrafiken för närmare 30 procent av de samlade svenska koldioxidutsläppen medan inrikesflyget, enligt Naturvårdsverket, bara svarar för drygt en (1) procent av koldioxidutsläppen!

Lena Micko, ordf Svenskt Flyg

Undersökningen visar också att vi inom branschen har anledning att vara självkritiska. 76 procent av svenskarna anser att flygbranschen sköter informationen om flygets miljö- och klimatpåverkan ganska eller mycket dåligt.

Det är ingen hemlighet att flygbolagen, inte minst SAS, är ekonomiskt hårt pressade och har fullt upp med att överleva. Det har inte alltid funnits tid eller pengar att tillräckligt informera om det intensiva arbete som samtidigt pågår för att, steg för steg, miljöanpassa flyget.

Flyget har fått löpa ett medialt gatlopp under ett par år nu, med ständig kritik mot våra utsläpp. Men vi har valt att i första hand visa på vad vi faktiskt gör för att minska flygets miljöpåverkan, inte att flyget bara står för 2-3 procent av de globala koldioxidutsläppen.

Vi anser att varje transportslag måste ta ansvar för sin miljöpåverkan.

Därför har vi och andra aktörer försökt att informera om gröna inflygningar, där SAS har en ledarposition i världen.

Vi har redogjort för projektet för att förbättra flygledningen i Europa - som skulle kunna minska utsläppen med mer än 10 procent.

Vi har berättat om vårt arbete för att inkludera flyget i EU: s utsläppshandel.

Förra året berättade vi om slutsatserna från en självständig miljökommitté med en grupp experter som fritt fick analysera och komma med förslag på bästa sätt att minska flygets miljöpåverkan.

Vi har berättat, kanske lite för lågmält, men sakligt. Nu höjer vi rösten ett tonläge och resenärerna kommer att mötas av information om flygets miljöarbete på flygplatser och i flygplan.

Utvecklingen har inte stått still, ett modernt flygplan går inte att jämföra med en Caravelle från 50- talet, lika lite som en ny miljöbil går att jämföra med en avgasstinkande bil från samma tid.

Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad

Det finns åtskilliga politiker och miljöaktivister som talar om att vi inte kommer att kunna flyga i framtiden. Eller åtminstone dra ned på flygresandet kraftigt. Vi tror inte att de har rätt. Den senaste SIFO-undersökningen vi låtit göra, bekräftar återigen att svenska folket tycker om att flyga.

Över 74 av svenskarna har en positiv eller mycket positiv bild av flyget. 80 procent av de svenska ungdomarna tycker att det är viktigt att kunna flyga utomlands på semester. Och endast en försvinnande liten minoritet av svenskarna - 5 procent - tror att man löser flygets klimatpåverkan bäst genom att begränsa flygresandet.

Vi kommer att kunna flyga även i framtiden - över hela världen pågår ett kraftfullt utvecklingsarbete för att se till att framtidens flygplansresande blir hållbart. Utsläppen per passagerare kommer att minska genom smartare inflygningar, effektivare flygledning, mer bränslesnåla och renare motorer.

Men det kommer inte att ta stopp där. Snart kommer också nya biobränslen som kan klara även flygbranschens stenhårda säkerhetskrav.

Det bästa som alla miljövänner och engagerade politiker liksom engagerade flygresenärer kan göra, är att stödja alla de krafter som nu strävar mot ett hållbart flygresande.

Vi erbjuder resenärer att klimatkompensera.

Vi uppskattar att svenska politiker stödjer utvecklingen av de nya effektiva och miljöanpassade flygmotorer där inte minst Volvo Aero är i framkant av utvecklingen.

Vi är övertygade om att utsläppshandel inom EU kan minska flygets miljöpåverkan och vi uppskattar ett politiskt stöd för ett gemensamt luftrum i Europa för att korta restiderna och minska utsläppen med mer än 10 procent.

Vi vill också att Sverige trycker på FN: s luftfartsorganisation ICAO för att ta fram en global klimatstrategi för flyget. Flyget behövs - även i framtidens hållbara samhälle.

Lena Micko
Ordförande Föreningen Svenskt Flyg

Peeter Puusepp
Generalsekreterare Föreningen Svenskt Flyg


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev