Skriv ut  

På Umeå flygplats förebyggs bird strikes

Flygnyheter, Lotta Isacsson, den 19 januari 2009
Flygolyckan i New York aktualiserade frågan om risken för bird strikes. Men på Umeå flygplats arbetar man förebyggande för att undvika risken för fågelkollisioner. Och för ett par år sedan skrinlades planerna på att anlägga en våtmark intill flygplatsen.

Våtmarken, Änget, planerades i linje med de kompensationskrav för Botniabanans miljöpåverkan som regeringen satt upp. Våtmarken skulle fungera som rastplats åt bland annat Sädgäss och andra stora flyttfåglar. Planerna stoppades emellertid.

Banverkets ansökan om att få anlägga Änget beviljades, om än med tvekan, inledningsvis av miljödomstolen. I den överklagan som sedan gjordes till miljööverdomstolen blev det däremot stopp.

Provokation mot flygsäkerheten

En av många starka protester kom från Svensk Pilotförenings Flygsäkerhetskommitté som i en skrivelse till domstolen beskrev planerna som "ett mycket farligt experiment och en direkt provokation mot det flygsäkerhetsarbete vi försöker bedriva".

Änget ligger också för nära flygplatsen sett utifrån ICAO:s krav på att avstånd mellan exempelvis en våtmark och en flygplats ska vara minst tre kilometer. Våtmarker kommer nu att förläggas längre bort från flygplatsen.

Förebygger bird strikes

- Flygplatsens lokalisering, när den byggdes för många år sedan, var inte optimal. För människorna var den bra, med tanke på närheten till tätorten. Men sett till andra aspekter borde den ha legat på ett annat ställe, berättarThomas Enell, handläggare på Transportstyrelsen, för Flygtorget.

Vidare säger han att det visserligen aldrig går att skydda sig mot bird strikes, men att det går att vidta vissa förebyggande åtgärder.

- Personalen på Umeå flygplats har utbildats av en ornitolog. Bland annat ska gräset runt flygplatsen hållas klippt på en viss höjd, matjord får inte läggas ut och personalen ska föra bok på var de ser mycket fåglar.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev