Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Svenska statens andel i nya SAS

Tråden startades av Columbia

Det återstår 13.7% av bolaget att dela ut mellan borgenärer. Någon som vet hur mycket svenska staten kommer få av detta?

Publicerad den 2024-09-04 11:55
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

GOT@Mer Realist
2024-09-19 09:05

Det är bara tre timmar med bil och tåg till Kastrup från Göteborg

Mer Realist
2024-09-18 18:37

sv @K. Intressant att det var s/mp regeringen som låg bakom Covid och folks ändrade resvanor när det gäller inrikesflyg. Om du inte vet eller förstår att nästan alla företag, organisationer, regioner, staten (där Tidöpartierna bestämmer) och kommuner numera nästan helt förbjudit sin personal att resa på endagarsmöten inom Sverige. Förslår att du läser på så kanske du kan förstå vad som hänt sedan 2019. Visst – allt är s och mp:s fel.

@K
2024-09-18 17:19

fråga Aeroflot!

Det är enbart S/ Mp regeringens fel att inrikesflyget i Sverige har blivit så eländigt.
Med hat politiken mot flyget har man själva förstört det.
Det är på inget sätt SAS fel.
Sen hjälper det ju inte heller att så många viljelösa individer har fått ” flygskam” , patetiskt..

Sverige har till stor del blivit en nation av osjälvständiga pk mesar.. Borta är det självsäkra stolta Sverige

flygare
2024-09-18 16:50

Ganska patetiskt med alla” snyftare” här som gråter över att Sverige inte har något ” eget” flygbolag..
Svenska skattebetalare ska inte tvingas sponsra ett statligt flygbolag. Ett sådant bolag behövs inte alls.
Den tiden där Sverige var storebror i Skandinavien är helt över och har varit det i många år. ingen har sett upp till Sverige på många år. Dags att också sossar ser till att fatta detta.

Johnny
2024-09-18 16:07

@-
Vad ska vi med ett ” eget ” flygbolag till.
Gissar att du menar ett statligt svenskt flygbolag..
SAS linjer och anställda blir kvar.
Och det finns bra förbindelser ut i Europa till stora transferhubs.
Ingen som helst anledning till att svenska skattebetalare ska sponsra ett ” prestige projekt”

Realisten
2024-09-18 14:30

En flag carrier är så klart inget självändamål. Finns det en marknad så kommer det flygas.

Exemplen är fler på nationella flygbolag som hålls under armarna av pappa staten allt för länge.

-
2024-09-18 13:55

Två sjunde delar (Danmark) styrde allt. Fick man inte som man ville skulle man dra sig ur och blockera Kastrup för oss andra. Man fick ALLTID som man ville och nu sitter vi här och saknar eget flygbolag

@sv@AK
2024-09-17 18:08

Det kanske var nödvändigt men tre skandinaviska staternas ägarskap avSAS i 1946.
Men jag vågar påstå att det enbart har varit ett handikapp för SAS senaste 40-50 åren .
Den dyrastatliga inblandning i ” allt ” för att det skulle vara 3/7-2/7-2/7 på allt har varit fullständigt intelligensbefriad.
Att dom olika regeringerna skulle göra det mesta till en landskamp har varit förödande för gamla SAS
Nya SAS har fortfarande många linjer i och till och från Sverige, om det är lönsamt att göra det, så kommer det också fler direkt långlinjer.

Det är ganska patetiskt att lysdna på att ” nu har vi inget svenskt större flygbolag längre” Vad spelar det för roll?
Skattebetalare ska inte tvingas betala för ett svenskt statligt flygbolag, som inte behövs alls, bsra av prestige orsaker.
Tänk på att SAS sysselsätter tusentals svenskar, det kommer man fortsätta med.

K
2024-09-17 18:04

Norwegian, Finnair eller Baltic mfl, hjälp oss att ha ett fungerande inrikesflyg!
Vi kan inte själv.

Sv: Sv:AK
2024-09-17 16:44

Tanken med SAS var god 1946, och det skulle jag vilja påstå att den fortfarande är. Ett starkt flygbolag i Skandinavien har större möjligheter på alla plan än ett ”Royal Swedish Airlines”. Sen är det förstås kul att ha ett flygbolag med en rik historia. Är bara att beklaga att byråkratin via Frösunda sabbade allting oss länder emellan. Dagen danskarna flyttar HQ kan det säkert bli aktuellt då inget land ska behöva förlita sig på Wizz, Ryan, Norwegian och andra utländska bolag för medborgarna att ta sig ut i världen. Nya SAS måste helt enkelt fungera baserat på hur läget ser ut.

Sv. AK
2024-09-17 13:44

Jag skulle vilja att svenska staten glömmer misstaget SAS och i stället skapar eller stöttar ett helägt svenskt flygbolag med ansvar även i orostider och inte bara när det är kul med ett flygbolag.

AK
2024-09-16 22:04

Känns ändå vettigt om Svenska staten kan få någon andel av ägarskapet i nya SAS. Även om det inte blir mer än ett par procent och man blir förvisad till barnbordet, kan det fortfarande göra nytta att skrika lite hest mot danskarna när de tabbar sig för egen vinning.

pf
2024-09-11 16:48

På bakgrunn av det innsender Columbia skriver…er det andre der ute som oppfatter noe med 13,7 pst av “gamle SAS’s” aksjer ??

Columbia
2024-09-11 11:48

Visste inte att frågeställningen skulle vara så otydlig. 13% av aktierna ska gå till vissa prioriterade fordringsägare, svenska staten är väl en av dessa?

Överger detta forum nu, helt sanslöst vilken låg nivå det håller.

pf
2024-09-10 21:01

Mer Realist, nei jeg tror ikke det, og jeg har heller ikke sagt det.

Og, det blir svårt for deg å si annet enn at Göteborg er mellom Oslo og Köbenhavn (Kastrup). Jeg har riktignok ikke sett på en karta i dag om noe annet skulle ha skjedd.

Mig@pf
2024-09-10 17:08

Jag tror inte att du har förstått vad jag menar.
Sverige som nation (stat, företag och privat) har sedan 1946 och enligt mig blivit bedragna av Danmark i syfte att göra Kastrup till dansk kassako, vilket Sverige glatt tillåtit i decennier. Och inget har vi fått någon nytta av, trots allt vi satsat.

ABA, kom tillbaka!

Mer Realist
2024-09-09 17:33

@pf. Årets norska skämt! Tror du verkligen att göteborgare åker till OSL för att flyga ut i världen? Kanske för att köpa en Grandiosa pizza på vägen?

pf
2024-09-09 11:59

Mig@Colombia & pf, jeg forstår ikke hvor du vil her ?

Dersom du mener at svenske staten skulle, alene, tatt SAS fremover, jeg tror neppe grunnlaget er stort nok i Sverige for trafikk. Svensk stat og nesten 70 Milliarder i gjeld i SAS, hörer ikke godt nok sammen

Stockholm ligger “fel” geografisk, det er ikke grunnlag for så mye innenriks, bortsett fra å skifte gruvearbeidere i nord og flytte noen hockey-lag på samme.

I sör har man en pax-lekkasje til Kastrup.

Göteborg skvises mellom Oslo og Kastrup.

Sverige alene genererer omtrent halvparten av det omsetning SAS får fra Norge, også pga lekkasjen av sör bosatte svensker til Kastrup.

Kommer det kutt i SAS, jeg tror på det, men neppe för vinteren 25-26, vil neppe mye av Kastrup bli rört. En del vil komme i Norge, på utenriks, idet man söker å konsolidere Kastrup. Så får vi se hvor god norsk inrikes er for SAS.

Jeg tror de store kutt kommer i Sverige. I tillegg til trafikken, trenger SAS egentlig et stort HQ, hva kan konsolideres og legges i AF/KL ?

Vil man gå etter dansk AOC, err blir det for dyrt og kompleks ?

Kom i håg, Mig@Colombia & pf, hverken Sverige eller Norge har for mye de skal ha sagt i det nye SAS. Ny er det lönnsomheten som teller !

Mig@Colombia & pf
2024-09-08 11:53

Oavsett de siffror ni nämner har Sverige som nation varit största finansiär av SAS ända sedan starten.
Svensk utrikestrafik har i årtionden förlamats av dansk överhöghet och tvångsmässiga och för Danmark lönsamma mellanlandningar/byte på Kastrup.
När sedan konkurrensen startade på riktigt, klarar man inte av verksamheten utan och enligt mig STJÄLER vad vi som stat och privata finansiärer satsat.
Därför anser jag att SAS har begått långvarigt bedrägeri mot Sverige och borde återbetala vad jag anser att man har stulit, minus det lilla tillskott man ev, bidragit med.

Johnny
2024-09-08 10:55

Tack o lov ingenting.
Båda för SAS och för svenska staten är det bra att det är så.

Ser fram emot att AF- KLM blir majoritetsägare inom ett par år.

Alla ni som har så jävligt bråttom med att klanka ner på SAS , tydligen för att svenska staten inte längreär delägare.

Glöm ej att SAS trafikerar många linjer inom och till/ från Sverige
och många svenskar jobbar på SAS.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500