Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Brukar sluta med att ena parten (piloter) hotar med strejk vilket leder till lite medling och man möts på märket. Ingen har vunnit något och piloterna fortsätter klaga på dåliga villkor. Samma visa om och om igen.
BRA vann när man kunde kapa piloternas avtal under pandemin.
Ni bör stå på er och ta tillbaka det nu.
Många hotar med att man ska sluta om det inte blir bättre, men vart ska ni gå? Det vet arbetsgivaren.
Det går långsamt. BRAs ledning är nog för snälla för att förstå sitt eget bästa i det här läget. Antingen går man med på det personalen önskar, eller så står man snart utan personal.
Hur går det med BRAs nya kollektivavtal?
Vet inte vad du lever i för kretsar men känner väldigt många som har en lön långt under 50k i månaden som har väldigt bra liv med hus, bil och höga ambitioner..
Svenska pilotlöner har verkligen rasat och framstår mer och mer som ett riktigt dåligt första april skämt.
Hoppas ni BRA piloter står på er ser till att få vettiga löner i ert nya kollektivavtal.
Lönerna måste upp!
@9-5
Är inte det det handlar om, 50 000 sek är inte en marknadsmässig lön för en pilot idag, sen är 50 000 sek inte en bra lön i dagens Sverige om du har ambition att någon gång köpa hus eller skaffa familj men ekonomisk säkerhet.
@Alla er piloter på Braathens
Jag tjänar i snitt 65 000 sek som styrman på Arlanda med några års erfarenhet, det är mer eller nära inpå än vad en kapten på BRA tjänar efter flera år.
Gör man några framsteg eller står parterna lång ifrån varandra?
Förhandlingar pågår. Gamla avtalet gäller under tiden.
Industrimärket på plats, +6,4% över två år.
Hur går det med BRAs nya kollektivavtal?
Hur går det med ert nya kollektivavtal? Är det nya på plats? Är det till både ATR och Airbus?
Visst löper det idag? Sista mars.
Så, strejk i morgon eller ett 1a April skämt?
sv CC @BRA. För SAS är detta inte en fråga eller ett bekymmer. BRA är en underleverantör som vilken underleverantör som helst och SAS behöver inte bekymra sig. Lycka till med kampen mot er norska arbetsgivare som mest troligt hellre sätter bolaget i konkurs/rekonstruktion än att gå med på för dyra avtal. Marknadsekonomin är så här rå.
Det är alltid ett konstant gnäll ifrån piloterna, det är sen gammalt och det kommer alltid att gnällas oavsett villkor och lön. Mig veterligen ingen annan yrkesgrupp som gnäller så. Ett par tips i all välmening, vill man jobba kontorstider jobba då på kontor och klarar man inte av sitt uppehälle på 50 k SEK brutto och uppåt i månaden sök då ekonomisk rådgivning.
Blir inte ett dugg bättre att lämna,kanske för stunden.Men är det värt det?
Stor omställning nu eft vi börjat flyga SAS men verkligen ser ut så. Vi har ej ett 09-17 jobb längre.
Trivs å stannar kvar, vet att stormen går över.
Ryktas om storstrejk nu, både på FD och kabinen. Hur ser ni på SAS på oss?
Det är inte någon nyhet att SAS inhyrda underleverantör har knackiga villkor. I stort sett alla har haft sina problem. När personalen börjar få ordning på villkor och löner blir produktionen för dyr och SAS hittar en ny leverantör. Kan inte minnas att någon UL har tjänat pengar på dessa SAS kontrakt. De är väldigt pressade.
En av anledningarna att SAS nu startat sitt egna Link där de också erbjuder tvärkassa villkor för piloter framförallt. CabinCrews villkor kan jag inte kommentera.
Många ställer sig bakom en konflikt mot er arbetsgivare för att ni ska få vettiga villkor men kommer det bli av? Sverige har verkligen hamnat långt efter Europa gällande löner och villkor för flygande personal.
Piloterna har ett ypperligt läge att förhandla fram ett nytt avtal i sin egna smak. Bara se till att alla är med på tåget.
Stå på er nu och vik inte ner er!
Fattar inte varför man inte bara byter jobb? Och vafan, måste det verkligen vara pilot? Att vara borta 5 dagar i veckan är ju inget liv. Hur hinner ni ens med något i livet då? Familj? Partner? Hushållssysslor?
Låter som man står rätt långt ifrån varandra inför det nya kollektivavtalet som är på ingång.
Det ska väl vara på plats första april? Hur går förhandlingarna?
Fem dagar borta, två dagar hemma är riktigt dåligt. Det bör vara 5/5 eller minst 5/4 när man är borta så länge. Annars hinner du ingenting när du väl är hemma.
4/4, 3/3 är också ok. Men absolut inte 5/2 eller 5/3. Fy fan