Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Slutet för BRA?

Tråden startades av Dana international

Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?

Publicerad den 2023-10-04 14:53
Skriv ett svar
Antal svar: 1136

svar

Andreas
2025-03-22 18:47

“@The Troll”:
Jag ser det på ett väldigt annorlunda sätt. Konkurrensverket har väl dessutom redan granskat affären?

SAS hade Xfly som underleverantör, men Xfly hade enorma problem och riskerade att gå omkull när som helst. Pengatillförseln var strypt, personal slutade, leasingbolagen konfiskerade sina flygplan osv.

Samtidigt hade BRA det också tufft i den döende inrikesmarknaden, men i alla fall med en ägare med djupa fickor bakom sig, en som kunde tänka sig att rädda företaget om han skulle se en lönsam framtid. BRA såg sin chans när Xfly-operationen började bli skakig, erbjöd SAS sina ACMI-tjänster och SAS nappade.

FD XFLY
2025-03-22 17:40

Instämmer att det lönen för en skeppare hamnade på 86….kr i månaden!

@The Troll
2025-03-22 16:06

Avtalet mellan SAS och BRA skedde inte genom någon seriös upphandling. Det skrevs i någon Bastu långt ifrån strålkastarna. SAS såg din chans att få monopol på flertalet inrikeslinjer och var därför villiga att kasta Xfly under bussen fullständigt så de försattes i konkurs. Samtidigt som man gav ATR produktionen till sin största konkurrent på inrikes.

Denna affär borde verkligen granskas. Men troligtvis kommer aldrig sanningen fram.

The Troll
2025-03-22 13:15

@ AVM
Om man nu som företag väljer att lägga in offerter som ligger väl under konkurrenters, mycket tack vare de absolut sämsta löner och avtal på marknaden. Då kanske man kan förvänta sig någon dag vänder det emot..

@AT7
2025-03-22 12:02

Det siffror du nämner är ju ungefär de som gäller nu ink tillägg. En styrmanslön på 45k utan tillägg är ju på intet sätt en förbättring från hur det ser ut idag. 11 fridagar på en månad eller 10 på 28 dagar är ju också i stort sett samma sak.

Så vi får verkligen hoppas på bättre än så.

Pilot
2025-03-22 10:29

Inte kan Braathens piloter ha lägre lön än Xflys piloter hade.
Ett Svenskt flygbolag kan inte erbjuda lägre löner än dito i Estland.

@FDXFL
2025-03-22 10:19

86542:- på vilken bas?
Avtalet för Stockholm som skrevs om i Pandemin år 2020 mellan PAS och NCA (Xflys egna fackgrupp) låg lönen på 68.000 för Kaptener. Det skulle gälla fram till 2025. Indexjusterat några gånger så lön hamnade runt 72-73`.
Vart får ni 86` från? Är det Danmark kanske?

AVM
2025-03-22 10:03

Om ni siktar på att öka era löner till Xflys nivå kommer kostnaderna för kaptenernas löner öka med ca 22-25 miljoner per år. (4,5 crew /fpl. Tot 12 fpl).
Om ni även siktar på att justera lönerna för styrmän til Xflys nivå, lägg till ca 12 miljoner i kostnadsökningar.
Den totala kostnadsökningen blir ca 30-35 milj per år.
Hur mycket vinst för BRA på SAS kontraktet?

FDXFL
2025-03-22 07:43

@AT7 korrigerar.
Xfly CPT basic salary var 86542:- ish…

pf
2025-03-21 21:24

Vart går gränsen mellan Junior FO och FO?

SKpilot
2025-03-21 19:41

Vad har Braathens ATR skeppare i lön idag?

@AT7
2025-03-21 14:51

Om man ökar lönerna med ytterligare 10 000 kr/mån för kaptenerna är det rimligt, givet indexering på det såklart

DK
2025-03-21 14:37

Braathens danska ATR piloter/baser fick behålla Xflys avtal med löner på ca:
Kapten 64.000 DKK
FO 41.000 DKK
Junior FO 30.000 DKK
Danskarna stod på sig.
Svenska lönerna MÅSTE UPP! Långt efter för samma jobb.

AT7
2025-03-21 13:05

En CopyPaste på Xflys ATR kollektivavtal är inte för mycket att kräva för Braathens ATR piloter. Samma produktion.
Kaptener 73000:-/mån
FO 45000:-/mån
Junior FO 39000:-/mån
Tillägg efter 60 Legg.

11 dagar ledigt per månad. Standard semester och ITP1 pension.
Inga singeldagar ledigt. Lönerna bör indexjusteras upp en smula.

Kämpa!

Plutt
2025-03-21 09:22

De som förhandlar för företaget är väldigt långt ute och cyklar.
Det kommer med all säkerhet bli strejk i början av april.

@medlem
2025-03-20 10:15

Självklart ska medlemmarna vara med och godkänna ett nytt kollektivavtal.

medlem
2025-03-20 08:02

Se till att alla medlemmar i er fackgrupp får vara med och rösta ja eller nej till det nya kollektivavtalet när det börjar bli färdigt.

Tidigare har man lämnat det helt upp till ett fåtal att förhandla och godkänna avtalet. Inte rimligt att de som förhandlar, själva ska godkänna avtalet. Det ska alla medlemmar göra. Det är därför man är medlem.

Pilot på BRA
2025-03-19 18:07

Hej Pelle,

Ja det stämmer, många förbereder sig på strejk bland annat. Detta gäller precis som du säger ATR-flottan.
Angående att många söker sig till SAS är det också sant.

Pelle
2025-03-19 13:53

Är det nya kollektivavtalet färdigförhandlat till den 1 April?
Eller förbereder sig BRAs ATR-piloter sig för strejkåtgärder? Se nu till att det blir ett BRA avtal.

Captain X
2025-03-19 09:08

Kosmisk strålning. Flygbolag har myndighetskrav på sig att följa upp flygbesättningars utsatthet för kosmisk strålning och det finns regler för hur mycket man får utsättas för. De som företrädesvis flyger nord till syd vv behöver inte alls oroa sig eftersom kosmisk strålning där är mycket liten. Strålningen finns i huvudsak i polar områdena men den är liten och de som flyger nära de områdena utsätts för mer strålning men det är absolut inget att överhuvudtaget fundera på så flyg på bara. Aluminium filt, är det något du sett på ” TokTok? ”

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500