Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Är KSA ett problem eller inte?

Tråden startades av SvD

Läser debattartikeln i SvD där Babcocks VD uttalar sig rätt så hårt mot KSA, vilket man kan förstå av flera anledningar, att Sverige riskerar att få ett mer patientsäkert ambulansflyg när KSA tar över mest för att ingen ordentlig överlämning eller samarbete sker med nuvarande operatör.
Sen svarar KSA förbundsdirektör typ att det är lugnt, we got this. Babcocks VD överdriver det hela och allt flyter på enligt plan för oss på KSA.

En har ju fel och hittar på/ljuger och en har ju rätt. Vem ska man tro här? Den med massor av erfarenhet som knuffas bort och tvingas lägga ner sin verksamhet eller den helt nya med oändliga resurser som tar över?
Skulle vara kul att veta vad ni tycker!

Publicerad den 2021-10-16 21:24
Skriv ett svar
Antal svar: 206

svar

SK Link Bond
2024-02-12 14:21

Ett helt gäng piloter (10+) har lämnat SAS Link utan att betala något för bond. Framförallt från basen i Bergen. SAS har försökt med rättsliga efterspel men det leder inte någon vart då det inte är hållbart.

@Bonden
2024-02-12 12:50

Att “bonda” personal på skandinavisk arbetsmarknad är en riktig gråzon. Företag kan erbjuda bond om man tillhandahåller en vidareutbildning inom ett specifikt område. Men man kan inte enligt lag kräva en bond för “utbildningar” som krävs för att utföra yrket.

KSAs jurister kollade noga på denna frågan och insåg att det inte var juridiskt hållbart att bonda piloter inom deras verksamhet. Så det finns nog mer att önska av kommersiella bolag. Detta är ett udda fenomen som existerar inom flygbranschen och har blivit någon oskriven regel.

Reality (@ @Reality)
2024-02-12 10:45

Jag behöver inte skicka in och begära ut något. Jag jobbar där, så jag vet.

Precis som någon annan svarade är den exakta siffran 12 piloter som avslutat sin anställning. Skrev 10-15 då jag inte vet vad man får ut för glädje av den exakta siffran.

Bonden
2024-02-10 14:45

Gällande Bond;
Om inte KSA får/kan ge en bond gällande utbildningen för ny Type Rating, hur kan kommersiella flygbolag (SAS, Norwegian, BRA) göra det och kräva betalt om folk lämnar inom en viss tid? Ca 2-3 år

Är det inte samma regler inom Sverige? Det hindrar fri rörlighet.

@Reality
2024-02-10 14:34

Det är fler som lämnat KSA. Statlig verksamhet så bara skicka en förfrågan så får ni svar på exakta antalet.

Ni nämner;
“I avtalen är det inskrivet att man inom två år inte får börja hos arbetsgivare med samma typ av verksamhet utan att bli återbetalningsskyldig. Dock har väl ingen blivit det vad jag vet.”

Tolkningen verkar vara att man inte får flyga PC-24 hos annan operatör inom 24 månader. De flesta som lämnat har gått tillbaka till t,ex SAS/Norwegian 737/320 och därav inte är återbetalningsskyldiga.

Insidan
2024-02-09 23:49

Att 30 piloter skulle ha lämnat KSA är inte sant. 10-15 stämmer. Mer exakt är det 12 piloter allt som allt till dagens datum som har valt att lämna av den ena eller andra anledningen.

Reality (@ @ Henke)
2024-02-09 22:36

30 stycken stämmer överhuvudtaget inte

Reality
2024-02-09 15:05

Första flygchefen lämnade, tillsammans med en kapten.

Sen var där ett tiotal kaptener/styrman som lämnade hösten/vintern 2022. Efter det har några få lämnat.

Så totalt mellan 10-15 stycken har dragit, och en rating går på mellan 700-800.000 SEK.

I avtalen är det inskrivet att man inom två år inte får börja hos arbetsgivare med samma typ av verksamhet utan att bli återbetalningsskyldig. Dock har väl ingen blivit det vad jag vet.

@ Henke
2024-02-09 12:20

Uppskattningsvis ett 30-tal piloter har gått Rating och lämnat. Många i starten kom från Norwegian då KSA-ledningen delvis var från NAS. Men de flesta är nu tillbaka på Norwegain. Stora pengar för träning av nya piloter. KSA får/kan inte ge piloter en Bond så det är fritt att sluta.

Henke
2024-02-09 09:15

Var väl det jag misstänkte angående prislappen. Svårt att se att regionerna skulle klara det till samma prislapp med likadana flygplan som förr så med nya och större jetflygplan bör det vara omöjligt.

Tråkigt att höra om schemat, hoppas det blir bättre så att inte ambulansflyget bara blir ett jobb man tar i brist på annat och sedan lämnar. Har någon koll på hur många piloter man har kostat på en type-rating som sedan lämnat?

Anställd
2024-02-07 18:40

@Henke:

Jag jobbar där och kan tyvärr konstatera att schemat är ungefär som det har varit sedan starten, 5 på – 5 av men tyvärr med lite variation så man vet inte säkert hur man jobbar längre fram än vad schemat visar. Omväxlande dag och natt. Det här är långt ifrån vad man inledningsvis lockade med, 7 på – 7 av – 7 på – 14 av.

5 på – 5 av kan låta relativt bra men det är ofta långa och krävande arbetspass och det ständiga växlandet mellan dag och natt är rätt påfrestande. Tyvärr gör detta att många har slutat så fort något annat dyker upp då KSA tyvärr inte heller erbjuder en lön som kompenserar för skillnaden mellan schemat man lockade med och schemat man faktiskt erbjuder. Har själv jobbat med ambulansflyg i många år och det är först sedan jag började på KSA som jag har börjat fundera på att leta efter ett annat jobb.

Reality
2024-02-07 13:26

Billigare…

Ska vi kanske släppa sargen och acceptera en gång för alla att det inte går operera en PC24 för en lägre kostnad än en King Air? Det är liksom inte möjligt när inköpspriset för en King är är knappt hälften jämfört med en PC24. Bränsleförbrukningen för en King Air är ungefär hälften jämfört med en PC24. Tekniska underhållet kan omöjligt vara billigare nu 2 år efter att garantin på PC24 går ut. Detta syns nu även i regionernas budgetar. Artikel senast idag.

<a href="https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/jne4vd0j/nv-1m1kr_s_23" rel="nofollow ugc">https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/jne4vd0j/nv-1m1kr_s_23</a>

Schemat är precis som det var när KSA drog igång, om än aningens mer stabilt då man har utökat mängden piloter med cirka 40% jämfört med när man startade. Gissa om det kommer bli billigare än innan? Sen går ju att tillägga hur mycket dyrare simulatortiden är jämfört med en King Air simulator.

Jamen patientsäkerheten då? Ja, såvitt jag vet, så var det ingen som klagade nämnvärt på detta tidigare, och det verkar ju fortsätta. Pilatus PC-24 är en trevlig arbetsmiljö, allt annat som sägs är en ren och skär lögn. Är det värt pengarna?

Verkar ju som iallafall en region börjar vara sugna på att lämna enligt artikeln. Region Stockholm har upphandlat Graf Air som kör deras transporter och Akademiska i Uppsala hade medel att införskaffa en egen helikopter.

Henke
2024-02-07 11:02

Nu har det varit tyst om KSA ett tag, betyder det att bolaget har börjat stabilisera sig och levererar en bra produkt som är billigare än tidigare operatören Babcock? Någon som jobbar där som kan uttala sig om schemat har blivit bättre? Det var en del besvikelse på den fronten inledningsvis vill jag minnas.

737
2023-08-08 22:18

Många som går tillbaka till att flyga passagerare på bolag igen. Så det kommer behövas många hos KSA.

Sigge
2023-08-08 09:07

Det ryktades om att det behövdes fler än en styrman?

Styrman
2023-08-07 17:52

Är det någon som vet hur det gått med rekryteringen av ny styrman till KSA? Sista ansökningsdagen 4/8.

Lennart
2023-08-07 14:10

Hur går det för KSA? Längesedan man hörde någonting. Antar att man ordnat upp ekonomin och tuffar på??

Klas
2023-06-03 22:20

Ja precis, nästan märkligt så bra detta blev 🙂

Lennart
2023-06-01 07:34

Så det verkar som belackarna fick fel. Långsamma turbopropper är idag ersatta av snabba och bekväma jet flygplan. Att en enskild region väljer en långsam helikopter är nog inget man ska hänga upp sig på.

Arne
2023-05-31 00:15

Färsk artikel i DN: karolinska skaffar egen helikopter eftersom KSA inte fungerar.
<a href="https://www.dn.se/sverige/svart-sjuka-barn-drabbade-av-problem-runt-regionernas-ambulansflyg/" rel="nofollow ugc">https://www.dn.se/sverige/svart-sjuka-barn-drabbade-av-problem-runt-regionernas-ambulansflyg/</a>

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500