Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Finns det konkurent till ATR?

Tråden startades av M

Är ATR ensamma att tillverka turbopropp i sin klass. Dash verkar ju lagt ner sin produktion ?

Publicerad den 2024-07-22 08:22
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

Flygande
2024-07-24 12:37

ATR har en hemsk prestationsförmåga i sämre vinterväder och isiga förhållanden.

Detta kan man läsa om i åtskilliga incidentrapporter. Så nog finns flertalet bra andra alternativ.

*Ps. Är själv flygande.

Andreas
2024-07-23 13:45

Det var inte jättelängesen som Embraer pratade om att börja konkurrera med ATR, men den senaste tiden verkar det ha varit tyst kring projektet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Embraer_next-generation_turboprop

N
2024-07-23 10:42

Utöver Kina (Xi’an MA60/600/700) och eventuellt Ryssland (Iljusjin Il-114) är väl ATR de enda.

pf
2024-07-23 09:35

I den vestlige verden ser det ikke ut til å være konkurrenter til ATR, etter at Bombardier la ned sin produksjon av Dash-8-400.

PÅ enkelte sider står det at Bombardier vil gjenoppta sin produksjon senest 2033 – frågetegn….

Her i Norge er det spennende å se om ATR kan få godkjent sin modell 600S til STOL-port, altså runways på 800 m. Vinterops blir vel clu’et. Wideröe’s flåte av Dash-8-100 og -200 nærmer seg raskt en snittalder på 30 år, og det mange av de har höyt cycles. Disse maskiner må også ha “sterke motorer” for å bli godkjente til trafikken her i landet.

Jeg vet ikke om önsketenkningen Elektriske fly kan tas seriöst i dette markedet, men I Norge må man ha fly som kan trafikere kortbaner. De Havilland/Bombardier (eller hva som er rett navn) produserte siste -100/200 i år 2009. Det er veldig få brukbare på bruktmarkedet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500