Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS lägger ner linjer?

Tråden startades av Martin E

Jag upplever det som att SAS lägger ner linjer från Arlanda, till exempel kan jag inte boka Düsseldorf, Stavanger, Århus som tidigare funnits. Andra linjer är kraftigt neddragna. Är detta en ny strategi från SAS? Är det tänkt att dessa populära linjer kommer tillbaka?

Om du vet fler linjer SAS lägger ner från ARN så fyll gärna på listan!

Publicerad den 2025-01-28 17:45
Skriv ett svar
Antal svar: 57

svar

Johnny
2025-02-17 15:52

Alla flygbolag justerar löpande på linjer och frekvens.
Klart att SAS inte är särskilt sugnapå att mata in en massa folk til LH

Nisse
2025-02-17 10:57

@Bosse Inser att du gärna vill flyga till DUS men SAS som flygbolag vill och måste göra vinst. I tillägg kanske man inte vill mata in en massa lunder i en STAR/Lufthansa hub. Bara för att det förr var fullt bl.a pga av att många använde DUS som hub för vidare resa så finns dessa på grung av Allians byte inte längre kvar på SAS. Detsamma gäller flyg till FRA som förr gick ofta. Minns när flög ofta dit att det trots fullt flyg dit det bara stod cirka 10 pax i ankomsthallen och väntade på baggage. Resten flög vidare någonstans.

Andreas
2025-02-17 10:34

Det är inte en klok affärsmodell att räkna antalet passagerare istället för lönsamhet (intäkter minus kostnader). Tänk på att det är långt att flyga en dyr CRJ mellan ARN och DUS.

Bertil 2.0
2025-02-16 22:26

Resonemanget haltar. Det fanns alltså en linje till Düsseldorf. Uppenbarligen för att folk ville flyga dit. Men CRJ försvann. ATR kom in och då får vi Kalmar som få vill flyga till i stället. Det kan inte vara en klok affärsmodell

Andreas
2025-02-16 12:46

Bosse, din fråga är felställd eftersom SAS inte minskar antalet avgångar utan tvärtom håller på att öka antalet avgångar på Arlanda. CRJ-maskinerna från CityJet är färre än CRJ-maskinerna som Xfly flög för SAS, men ATR-maskinerna från Braathens är många fler än de som Xfly flög för SAS, så det är en definitiv tillväxt i antalet avgångar. Försvinner några destinationer? Ja, allt passar ju inte att flyga med ATR istället för CRJ (t.ex. Düsseldorf-linjen som har nämnts), men det tillkommer ju andra nya destinationer istället.

I Köpenhamn växer antalet avgångar ännu mer, men i Oslo är det oförändrat jämfört med förra året.

Till Bosse
2025-02-16 10:47

Detta är typiska åtgärder i en verksamhet på väg utför. Lönesänkningar är en annan vanlig åtgärd och som det ryktas om inom bolaget.

Bosse
2025-02-16 06:12

Har SAS bara dragit ner på antalet destinationer/avgångar från ARN? Eller har dessa nedskärningar även drabbat OSL och CPH?

@@@crj
2025-02-04 18:45

Xfly flög väl 5-7 crj för sas

Johnny
2025-02-03 18:30

sv till DAS
Jasså, tycker du det?
Det ser inte ut som att massor med andra flygbolag är sugna på att ta över SAS trafik från ARN..

Björn Mattsson
2025-02-03 16:29

Sedan kommer du ju öka på Bromma innan eventuell stängning också. Tydligen något nytt bolag på gång. Kanske någon annan som vet mer.

@@crj
2025-02-03 12:16

Tro kan man göra i kyrkan hehe. 3-4 Crj i sommar. Ungefär som vad xfly hade

Sv Fågel
2025-02-03 10:30

I vilket land har SAS flest anställda?

Har du koll på detta?

Fågel
2025-02-03 07:36

Det handlade om hur svenskt SAS är, inte jämförelsen hur företaget drivs. Ett registrerat AB i Sverige förklarar väldigt lite om hur svenskt ett bolag är, men vill man tro det så för all del.

Sv Mc D
2025-02-03 07:24

Du vet väl vad franchisedeltagare betyder?

“Som en av våra franchisetagare har du friheten att driva DITT EGET FÖRETAG samtidigt som du har stödet av McDonald’s etablerade system”

McDonald´s äger inte alla serviceställen i Sverige!

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/om-oss/franchising.html

@crj
2025-02-02 18:34

Kommer det fler CRJ? Det har jag svårt att tro. Vem ska flyga dessa för SAS? Om det skulle stämma. Hur många flygplan rör det sig om?

Kamrern
2025-02-02 16:18

Ett bolag som har sitt huvudkontor i Sverige och registrerat i Sverige är enligt definitionen ett Svenskt bolag!

Detta oavsett vem som äger aktierna!

X-Xfly
2025-02-02 15:19

@Kamrer; läser du aldrig nyheterna???????

Till @STO-OF
2025-02-02 15:14

Hur är det möjligt att SAS blir mer danskt? Det är det ju redan och har alltid varit. Allt annat är någon form av fantasi att SAS har minsann varit svenskt, en nationalklenod eller något ditåt. Skulle SAS på något sett varit svenskt, hade verkligheten sett annorlunda ut.
Visst var vi delfinansiärer, men där slutar svenskheten. Vi har i massa år lidit av danskt utnyttjande för egen vinnings skull.

Mc D
2025-02-02 14:01

Lika svenskt som Mc Donalds.

Kamrer
2025-02-02 13:45

SAS är ett Svenskt bolag!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500