Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS expansion och ny flotta till SAS Link

Tråden startades av SK123

Det råder stor optimism i SAS nu och vi kommer snart och få se en rad beslut gällande integration (som redan startat på bred front) av gamla SK, Link och Connect. Det kommer också snart att offentliggöras stora beslut gällande flygplansflottan och destinationer. Det blir nog ingen överraskning att det blir SAS Link AOC som kommer att ta en allt tydligare roll men detta kräver en ny flygplansflotta. Den nuvarande E195LR flottan är en tillfällig nödlösning (det har sagts tidigare och är ingen hemlighet) och den ska ersättas med annan flygplanstyp med större kapacitet och räckvidd. Valet har stått mellan E195E2 och A220. Man har varit tvungen att vara tyst under hela chapter11/rekonstruktionen men snart kommer planerna säkerligen offentliggöras. Det som talar för 195E2?är de uppenbara fördelarna med både training och operation med tanke på att man redan flyger 195LR, men i ett längre perspektiv så vore självklart A220 ett mycket bättre alternativ, och det skulle ge Link-flottan precis den flexibilitet som behövs samtidigt som man får marknadens modernaste och kanske ur pax synvinkel populäraste flygplan i sin klass. 195E2 vore en lösning där man kan lappa ihop övergången smidigt med nuvarande operation medan A220 blir ett tydligt avstamp mot framtiden.
Frågan är hur länge måste man vänta på nya A220 eller kan man göra en deal med någon operatör som kanske har varit alldeles för optimistiska i dina beställningar? (airBaltic…?)
Jag tror att vi får se svaren på dessa frågorna inom några veckor om man får tro de ryktena som viskas i korridorerna nu. Beslutet är redan taget.

Publicerad den 2024-09-08 10:25
Skriv ett svar
Antal svar: 82

svar

GateB15
2025-01-10 08:02

Många ryss/kinesiska troll och skämtare här. Besluten som väntar i SAS är framtida långlimjeflittan (här blir det troligen A350) och Links flotta. E195LR är en nödlösning för att få igång verksamheten, beslutet står mellan A220-300 och E195-E2. Tillverkningsslottar hos Airbus kan säkert till viss del swoppas vid behov. Det har hänt förr. Kan också finnas andra operatörer som tagit sig vatten över huvudet. Även det har hänt förr. Vi får se. Att förhandlingar pågår är inga spekulationer, det är ett faktum. Beslut kommer att presenteras under 2025. Kan eventuellt bli en lösning som innefattar någon annan Skyteam partner men DET är en ren spekulation.

Rapportera
Johnny
2025-01-09 18:29

@ ” Kungen”
inget västligtbflygbolag kommer att köpa kinesiska eller ryska skitflygplan, glöm det.
Det fåtal bolag som försökte med skitplanet SSJ100 ångrade sig väldigt fort.
Ryssarna mäktar inte med någonting, Kineserna är bara lite bättre , inom flyget. Ryssarna mäktar med ingenting oavsett vad.

Rapportera
frasse
2025-01-09 10:25

@Thomas. Hade resultatet för förra året varit bättre än de förväntade 4-5 miljarderna i förlust hade vi hört det från SAS. Nu får vi vänta på årsredovisning från Bolagsverket. Inget tyder på att året hittills (dvs perioden nov-jan) varit någon höjdare resultatmässigt. Innevarande år blir nya miljardförluster (3-4 miljarder?) och därefter skall AF/KLM bestämma sig om de köper in sig mer i bolaget. Skulle tro att sannolikheten för att AF/KLM går upp i ägande är liten – så knappast några nya beställningar av flygplan.

Rapportera
Tomas
2025-01-09 01:06

@Gate B19 – vore väldigt trevligt om det stämmer, men var kommer det kapitalet ifrån för att ge sig ut på köpturné? Det du skriver om kostar en LÅNG serie miljarder, och Airbus har väl minst 6+ års leveranstid på alla modeller numera? Så om SAS mot förmodan kan hosta upp kapital för nybeställningar kanske de kunde få en del leveranser under perioden 2031-2035.
Eftersom SAS slutat att släppa kvartalsrapporter (för att de inte längre är börsbolag) har vi ju inte ens en aning om de börjar komma ta sig upp till nollresultat på helårsbasis eller om de fortsätter att behöva miljardtillskott för att bara driva bolaget vidare, med befintlig flygplanflotta? Och de nya/nygamla ägarna har väl hittills bara lagt in kapital för att undvika konkurs, inte för att köpa nya flygplan?

Rapportera
Pål
2025-01-07 16:14

Seat lock är att man är ”låst” i typen/bolaget, INTE att man är låst i sitt säte.
Som FO link kan du alltså få kapten i Link trots seat lock, då den inte låser fast dig i högerstol, endast i typen.

Att få kapten 320 som FO i link kan vara problematisk de första 5 åren enligt seat lock då man då behöver både byta typ och bolag. Men inte omöjligt då det är upp till SAS att bestämma om seat locken ska gälla eller inte. Finns ett behov så kan SAS mycket väl lyfta seatlocken.

Rapportera
Gate B19
2025-01-07 15:59

Ett beslut om SAS Links flotta rycker närmare. E2 eller A223. Det senare är klar favorit. Enligt rykte är beslutet redan tagit, och man bara väntar på rätt tillfälle att tillkännage det. Kommer sannolikt att kopplas ihop med order på ytterligare A350 (för att ersätta A330) och eventuellt A321LR/XLR.

Rapportera
Gusten
2025-01-07 09:59

@ Link FO,

jag tvivlar starkt på att du jobbar på Link, det finns ju ingen normalbegåvad person som ställer en sådan fråga i Flygtorgets forum när man enkelt kan fråga sin chef, facklig representant eller kollega på jobbet. Oavsett står det tydligt beskrivet i SPG avtalet vilket du har tillgång till som anställd (eller i FDA info som en tidigare skribent korrekt beskrev).

Rapportera
B
2025-01-03 10:23

Sv Link FO

Sök i din mailbox ”FDA25 bid info” så fick du en PDF 20240126 med info från fempartsavtalet. Sida 2.

Rapportera
Link FO
2025-01-02 19:39

Sitter och söker med ljus och lyckta i avtalet jag har på SAS-Link om att jag är seat locked i 5år..

Någon får gärna hänvisa till en paragraf, för antingen hittar ni på eller så är jag blind.

Rapportera
Cabbe
2025-01-02 13:36

@Cabbe

Jag förstår visst, men det lustigt att du i avseendet löner tror att SAS vill hälla pengar på dig, men SPF sätter stopp, men i detta fall tror du att SAS vill bryta sina avtal och hålla dig kvar på link.

I avtalet finns det SK seat lock, det är inte enbart i Link utan finns i olika former på SK/Connect med. SAS kan närsomhelst välja att bortse från detta, så med din tilltro till SAS bör inte detta vara något problem.

Efter seatlocken upphört MÅSTE SAS följa senioritet i fråga om karriärmöjligheter när det gäller kaptens tjänster, flyga långt / mixed etc. IOM att du är på Link så är du även i ordningen att få tillträde till nya jobb inom koncernen även om Link skulle läggas ner (med vissa initiala restriktioner den första tiden man är anställd.)

Om du ser SAS / Link som ett kort gig förstår jag din oro och inställning. Satsar du på en lång karriär i bolaget och tror på överlevnad så är avtalet din garanti för en lång karriär och löneutveckling (som är för låg/dålig sett till branschstandard.), utan avtalet hade du absolut åkt ut med badvattnet när en förändring skett.

Rapportera
Kungen
2025-01-02 09:21

JA, mixfleet C919 och SSJ100.
Detta vore optimalt.

Rapportera
@cabbe
2025-01-02 09:19

Du verkar inte förstå. Det är ingen garanti att du i Link efter 5 år får byta typ eller ens vara kvar i SAS. Det finns en anledning varför det är just 5 år.. allt kan hända innan dess.

Rapportera
@ CAM
2025-01-02 07:05

Inga västliga flygbolag kommer att investera i kinesiska flygplan.
Varför skulle man dock göra detta.
C919 är för förra generationens flygplan . Varför skulle man dock köpa detta

Rapportera
Johnny
2025-01-02 06:59

Vladimir
SSJ er en enorm fiasko. Sukhoi klarade inte av att leverera reservdelar.
till det fåtal kunder man hade.
Alla ryska nuvarande moderna flygplan är beroende av västlig avionik och motorer. Kommer därför inte på något sätt att vara relevanta.

Rapportera
Cam
2025-01-01 17:21

Ni som inte tror att C919 är ett alternativ, vänta bara. EASA godkännande inom sikt och då har vi ett modernt, billigt, säkert plan på marknaden som fyller kraven för en ersättare för E190. Varför betala mer för t.ex. A220 eller Embraer E2?

Struntprat att kalla detta plan för “undermåligt” det är byggt med massor av beprövade västerländska komponenter bland annat.

Rapportera
Vladimir
2025-01-01 17:00

Finns ju bra ryskbyggda flygplan också. “Nya” SSJ100 Superjet som bygger på enbart ryska delar och Kinesiska C919. Finns ju flera andra också.

Varför välja västerländskt endast?,

Rapportera
Passagerare
2025-01-01 16:02

Tror Ni verkligen att passagerarna vill betala mer?

Högre priser färre passagerare. Fler arbetslösa piloter.

Rapportera
Cabbe
2025-01-01 13:18

Sv Andreas:

Jämför även vad en pilot i Link/SK/Connect har för slutlön nu jämfört med tidigare, arbetstidsregler, karriärmöjligheter pensioner etc.

Links, SKs och Connects löner måste upp. Inte enbart Links, det är på tok för lågt för samtliga. Som sagt tidigare, SAS var innan pandemin väldigt tydliga med att de ville ha lägre ersättningar för Link (eller det segmentet som skulle bli Link, namnet var ej fastställt) än för SK/Connect. Samt så vill de de splittra pilot grupperna mot varandra. Det är SAS som bär ansvaret för situationen, inte SPF.

Jag ser att du sväljer den moroten de hade att vifta med och gärna sprider det narrativet, en något högre ersättning för stunden mot att sälja bort högre löner på sikt och bättre karriärmöjligheter. Tack vara avtalet har du nu möjlighet att vara skeppare på 350 om några år (med dagens omsättning av piloter) och lång karriär inom SAS istället för ett kort gick innan du går vidare till nästa bolag. Om du fortfarande bara ser link som ett kort gig har du alla möjligheter att söka dig vidare.

Rapportera
Johnny
2025-01-01 13:04

sv. kungen
Varför skulle dock SAS köpa undermåliga flygplan i Kina.
Vad jag vet är inte C 919 godkänd av varken EASA eller FAA.

Rapportera
@Cabbe
2025-01-01 12:42

Du är seat locked i minst 5 år sen kanske du får en annan flygplanstyp om Link existerar då. Wow vilken deal

Rapportera

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500