SAS expansion och ny flotta till SAS Link
Det råder stor optimism i SAS nu och vi kommer snart och få se en rad beslut gällande integration (som redan startat på bred front) av gamla SK, Link och Connect. Det kommer också snart att offentliggöras stora beslut gällande flygplansflottan och destinationer. Det blir nog ingen överraskning att det blir SAS Link AOC som kommer att ta en allt tydligare roll men detta kräver en ny flygplansflotta. Den nuvarande E195LR flottan är en tillfällig nödlösning (det har sagts tidigare och är ingen hemlighet) och den ska ersättas med annan flygplanstyp med större kapacitet och räckvidd. Valet har stått mellan E195E2 och A220. Man har varit tvungen att vara tyst under hela chapter11/rekonstruktionen men snart kommer planerna säkerligen offentliggöras. Det som talar för 195E2?är de uppenbara fördelarna med både training och operation med tanke på att man redan flyger 195LR, men i ett längre perspektiv så vore självklart A220 ett mycket bättre alternativ, och det skulle ge Link-flottan precis den flexibilitet som behövs samtidigt som man får marknadens modernaste och kanske ur pax synvinkel populäraste flygplan i sin klass. 195E2 vore en lösning där man kan lappa ihop övergången smidigt med nuvarande operation medan A220 blir ett tydligt avstamp mot framtiden.
Frågan är hur länge måste man vänta på nya A220 eller kan man göra en deal med någon operatör som kanske har varit alldeles för optimistiska i dina beställningar? (airBaltic…?)
Jag tror att vi får se svaren på dessa frågorna inom några veckor om man får tro de ryktena som viskas i korridorerna nu. Beslutet är redan taget.
svar
Om alla SAS piloter lite stillsamt bara slutar att sälja sina lediga dagar för att visa sitt missnöje mot dåliga villkor och löner som SAS erbjuder så kommer saker ske snabbt.
Om SAS då behöver anställa mer folk kommer det bli bättre schemaläggning som följd.
Att fortsätta sälja lediga dagar är som att tyst godkänna allt ledningen håller på med.
Använd er kollegiala makt ni besitter.
@pilotsk
Nice, det tycker jag de ska göra och verkligen skjuta sig själv i foten. Då kommer ingen att jobba FX, redan idag är det svårt att få ut kaptener på 8%, de flesta är inte intresserade om det inte är 14% som gäller. Och inga FX = massor av ställda flighter. Det kommer SAS tjäna massor på… Om det är sant så har idiotin på FVK nått nya höjder!
Här tycker jag att SPF borde gå med på att sänka ersättningen för en köpt ledig dag ned till 0%. Det ger ju dubbelt så stor besparing.
Dessutom är det självjusterande, SAS kommer inte att kunna köpa en enda ledig dag och personalen får sin lediga tid hemma.
Ni fortsätter arbeta trots allt som sker.
Stå upp för er! Era avtal är totalt nerkörda i botten.
SAS Links löner är rena skämtet. Att erbjuda direct entry Captains ca 63.000kr är sämre än styrmän på både Norwegian och Rajjan!
Avtalet gäller drygt 2 år till så det går inte.
Skulle facket gå med på en försämring i redan giltigt avtal lär många medlemmar lämna.
Det kommer inte ske, ingen kommer jobba extra om de sänker ersättningen.
Wow, halverad lön för day off work på en redan usel lön.
Hur lågt kan lönenivån på SAS egentligen sjunka?
Det senaste är att SAS ska försöka skala ner på Day Off Payment som ligger på 8/14% of monthly salary ner till 4/7% per dag för att yttligare spara ca 1 miljard SEK/per år på sina piloter utöver de 600 miljonerna som redan annonserats.
Hoppas piloter slutar jobba extra i fortsättningen så behöver SAS ha rätt balans på crew och ha standby crew tillgängliga.
Det finns inget som hindrar ett privat bolag att höja lönerna för en viss arbetsgrupp, tex piloter i detta fall, om det anses nödvändigt för att man exempelvis har svårt vid nyrekrytering som nu är fallet.
De kan såklart höja allas löner, vilket behövs inom SAS.
Kan garantera att SPG inte kommer motarbeta ett sådant förslag.
Deltagarna på stämman är ägare av aktier i bolaget dvs de som utser styrelsen och beslutar om styrelsearvodet. SAS ledning bestämmer inte styrelsearvoden. Jag har inte påstått att styrelseledamöterna använder egna pengar för att betala ut styrelsearvodet. Ni verkar vara förvirrade och kanske inte förstår begreppet “betalar” i ett företagsekonomiskt perspektiv. Likvida medel för styrelsearvodet hämtas från företagets kassa. Så sluta skylla allt på SAS ledning. Ledningen gör vad styrelsen beslutar och där ingår även ekonomiska ramar och villkor för pilotlöner. Ledningen kan exempelvis inte besluta om att höja pilotlöner av sympatiskäl.
Självklart betalas styrelsearvodena från företagets kassa.
Någon utdelning till aktieägarna har väl inte skett på decennier.
Företaget skulle behöva en ordentlig översyn liknande det Elon Musk med framgång har gjort i sina bolag. Men tvivlar på att det kommer ske.
Ni missade själv er nämnda grundkurs?
“SAS styrelse utses direkt av ägarna som är de som betalar styrelsearvodet.”
En styrelse brukar föreslås av valberedning/ägare tillsammans med arvodering och sedan godkännas av stämman. Vissa platser kan vara förutbestämda.
Att arvodet betalas av ägarna stämmer inte heller. Det belastar såklart bolagets räkenskaper.
@peter. Ni verkar inte förstå skillnaden på en styrelse och ett bolags ledning. SAS styrelse utses direkt av ägarna som är de som betalar styrelsearvodet. SAS ledning är anställda i bolaget och har inget att göra med hur högt arvodena för SAS styrelsledamoter sätts. En grundkurs på gymnasienivå i företagsekonomi rekommenderas.
peter: Vad menar du med inga sparpaket på administrativa sidan? Det stämmer väl inte alls?
Det går ingen nöd på den administrativa sidan inom SAS. Där behövs tydligen inga sparpaket medans Piloterna tvingas på ett sparpaket på 600miljoner.
Dubbel lön för en styrelse som leder ett bolag med konstanta underskott och förluster. Instämmer med att det är osmakligt.
Styrelsen borde kavla upp skjortärmarna och få saker gjorda istället.
Eller de kanske skålar i champagne likt ledningen inom Northwolt när de skickat in sin Chapter-11 ansökan.
SAS Styrelseordförande har nyligen fördubblat sitt arvode för år 2025, rapporterar dansk media.
Övriga styrelsemedlemmar får ett “betydande löelyft” skrivs det.
Men lönerna för piloterna i framförallt SAS Link ligger fortfarande i bottenträsket bland Europas flygbolag och problem att rekrytera piloter kvarstår.
SAS Ledarskap är och har varit deras stora problem. I ett bolag som blöder pengar är det riktigt osmakligt att en Styrelseordförande dubblar sitt arvode.
Om SAS avviker från intention i kollektivavtalet så är det enkelt för piloterna i SAS att sluta vara flexibla.
Acceptera inte något utanför avtalet.
Sluta sälja lediga dagar. Ta inte något extra ni inte behöver. Acceptera inga sena ändringar.
Så länge ni accepterar att SAS tar hela handen kommer ingen förändring att ske.
Och är man inte överens finns alltid rätten att strejka. Danskarna är rätt bra på det.
Att ni accepterar de löner som SAS erbjuder säger redan en hel del tyvärr.
För bakgrund så har alltså SAS i CPH ändrat semesterperioderna så att 30% har 1-21 juni, 30% 10-31 augusti, 30% där emellan (de enda som överlappar danska sommarlovet) och 10% har ingen sommarsemester. I OSL och ARN är det oförändrat 9 jämnt fördelade perioder à 21 kalenderdagar mellan 1 juni och 31 augusti (+1 grupp utan sommarsemester), eftersom datumen är tydligt angivna i kollektivavtalet. Danska avtalet är i princip likalydande men datumen föll ur avtalet för ett antal år sedan och därmed kunde SAS ändra dem – finurligt nog. Detta meddelades nyligen, inte alls långt efter att man berättat att kommande långlinjepositioner kommer vara på 80% (på redan världens lägsta A350-kaptenslön?) men kunna flyga 900h, och att nya kaptener får flextjänst 75% på vintern och 100% på sommaren tills vidare (resten av karriären?). Välkomna till SAS!
Låter kanon med 3v sammanhängande semester över sommaren.
Någon som vet om SAS Link har fått ordning på lönerna?
Ni som jobbar på Link! Om man bortser från lön, har ni det trevligt på jobbet? Bra kollegor? Bra flygplan?