SAS expansion och ny flotta till SAS Link
Det råder stor optimism i SAS nu och vi kommer snart och få se en rad beslut gällande integration (som redan startat på bred front) av gamla SK, Link och Connect. Det kommer också snart att offentliggöras stora beslut gällande flygplansflottan och destinationer. Det blir nog ingen överraskning att det blir SAS Link AOC som kommer att ta en allt tydligare roll men detta kräver en ny flygplansflotta. Den nuvarande E195LR flottan är en tillfällig nödlösning (det har sagts tidigare och är ingen hemlighet) och den ska ersättas med annan flygplanstyp med större kapacitet och räckvidd. Valet har stått mellan E195E2 och A220. Man har varit tvungen att vara tyst under hela chapter11/rekonstruktionen men snart kommer planerna säkerligen offentliggöras. Det som talar för 195E2?är de uppenbara fördelarna med både training och operation med tanke på att man redan flyger 195LR, men i ett längre perspektiv så vore självklart A220 ett mycket bättre alternativ, och det skulle ge Link-flottan precis den flexibilitet som behövs samtidigt som man får marknadens modernaste och kanske ur pax synvinkel populäraste flygplan i sin klass. 195E2 vore en lösning där man kan lappa ihop övergången smidigt med nuvarande operation medan A220 blir ett tydligt avstamp mot framtiden.
Frågan är hur länge måste man vänta på nya A220 eller kan man göra en deal med någon operatör som kanske har varit alldeles för optimistiska i dina beställningar? (airBaltic…?)
Jag tror att vi får se svaren på dessa frågorna inom några veckor om man får tro de ryktena som viskas i korridorerna nu. Beslutet är redan taget.
svar
Någon som vet hur startlönerna ser ut i CPH? SK/Connect och link? Är det bara traktamente som tillkommer eller finns där något annat tillägg?
Kan det vara så att den enda basen som SAS Link kan expandera på är CPH? Verkligheten är att det är svårt att expandera med de villkor de erbjuder.
Det stämmer väl ganska bra med verkligenheten.
Kurserna på SAS Link går på högtryck. Dock tackar många tackar nej pga dåliga villkor/löner. Men SAS tar bara in nästa. Det skolas varje månad för att fylla platserna för de som lämnar och försöka skapa ett litet överskott till nya flygplanen. SAS Link har redan en stor personalomsättning och har haft annonser konstant i 3 år för DECs på div rekryteringssidor.
SAS Link har inte 10 flygplan utan 11. Nummer 12 och 13 är på väg och fler ska det bli. Hur kan det vara möjligt att utöka flottan om alla slutar och ingen börjar? Kan det möjligtvis vara så att verkligheten inte stämmer överens med folks kommentarer här inne?
Det är inte ett proffsigt agerande av SPF eller SPG att tillåta nya piloter gå förbi senioritetslistan när det finns piloter tillgängliga för upgrade. Utöver detta har pilotlönerna i Sverige sjunkit markant senaste 10-15 åren.
De har inte ens följt den allmänna indexuppräkningen. De har blivit lägre i kronor och ören.
Så Svensk pilotförening har väl inte helt lyckats med sitt uppdrag kan man tycka.
Man undrar fortfarande vad SPG/SPF gjorde under denna tiden när flertalet helt nya DEC i framförallt SAIL/SAS Connect sprang förbi många på senioritetslistan och kom in som Kaptener före folk som väntade på upgrade.
Rätt tyst om detta. Tar man upp denna frågan är man en ond person.
Man soppar det under mattan.
Rekryterarna verkar glömma detaljer. Samma gällde visst under pandemin då DEC:s i Connect anställdes utan att veta att 400 sparkade piloter ännu inte hade återanställts.
Nya DEC i SAS Link har frysta löner i 4år.
Det sker en indexjustering ja, men tariffstegen är samma lön första 4 åren.
Bara kolla i avtalet.
Något SAS inte nämner vid intervju.
SAS Link har ca 10 flygplan och har letat efter Direct Entry Captains i tre år nu.
Så rätt många som avstår den verksamheten, gissningsvis pga dåliga löner och villkor.
Ingen har fryst lön, den regleras med ett antal procent varje år utöver ev hopp i tariffsteg, 4-5 % har det varit senast.
Söker verkligen erfarna Kaptener till SAS Link som erbjuder en lön på €5500 per månad som är fryst i 4 år?
Folk kommer och går i en hyfsat jämt takt. Nya kurser körs konstant.
Piloterna som är baserade utanför CPH tycker lönen är för låg och ser sig om efter nya arbeten. Snart börjar piloternas 3-årsbond löpa ut så vi kommer nog se en ökning av folk som lämnar SAS Link för nya jobb.
Blöder SAS Link förfarande piloter till andra bolag?
We live in an era where intelligent coworkers are being silenced by management to avoid offending less competent individuals.
SAS lönetariff är lång med 24 steg till topplönen. Den är gjord för att man börjar som ny från flygskolan och sitter som styrman innan man blir kapten.
Troligen därför den någon gång gjorts medvetet väldigt låg för kaptensstegen i början och till och med utan löneutveckling under flera år.
Den stora majoriteten piloter vill inte ha DEC och det finns ingen anledning att förbättra villkoren för nyanställda om inte övriga får det också.
Man får gilla läget eller söka annat. Men jag tror inte att pilotkåren kommer strida för att förbättra enbart för nyanställda i Link.
När vi i Cityjet förhandlade avtal för Arlanda fick vi inte ha sämre avtal än SAS egna personal, de skulle vara likvärdiga, ett krav från SAS SPG/SPF grupp. Och nu har SAS/SPG själva dumpat lönerna för sin crew i SAS Link.
Det finns två parter i en förhandling.
I detta fall SAS och SPG.
Om SAS lyckas kapa/frysa/sänka lönerna för anställda så kan man anse att SPG inte riktigt lyckats med sitt uppdrag.
Såvitt jag vet så backas SPG av SPF i Sverige och fack i Danmark och Norge. Så det är väl inte bara ni piloter som driver det. Ni har lite stöd.
Men att SPG gått med på lägre löner för SAS Link än sina underleverantörer Cityjet och tidigare Xfly kan anses lite tamt.
@ ”@Pelle”
SPG består av oss piloter. Vi piloter vill få till bättre villkor. Både för oss som redan är i Link, Connect eller SK, men även för att vi i framtiden ska kunna få kvalificerade kollegor ombord.
SAS vill givetvis betala så lite som möjligt – och har ingen ambition att frivilligt göra något som förbättra för oss arbetare om det kostar något, så länge det inte krisar och det inte finns någon annan utväg.
Med ”rätt” inställning är jag helt säker att du kan skylla allt dåligt på SPG.
Men om dom har så dålig lön, bytt jobb och ta ett jobb på ett företag som ni tycker betalar i stället för att gnälla här
Om nu “SAS avtal är under all kritik och extremt dåliga” så är det väl rimligtvis SPG, som facklig avtalspart för SAS piloter, som bär ansvaret för den utvecklingen.
Om ett bolag inte har råd att betala marknadsmässiga löner så kanske inte bolaget behöver en plats på marknaden. Att pressa löner för sina anställda är sällan en väg till framgång.