Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Förfallet av SAS har börjat!,

Tråden startades av Carl Af S.

Man kan väl nu på riktigt konstatera att förfallet av SAS har börjat.
Dels när Anko van der werft slår SAS ihop med BRA, eller snarare tvärt om, och ser till att avskaffa ATRer från BRA till “förmån” för Xfly vad det verkar.

Utöver det, nu får man betala för sittplats i plus på Europa. Vet ej om det är lika dant på intercont.

Utöver det tycker jag det känns som att SAS överlag är väldigt oengagerade (personalen) för att inte tala om stressade.

Till följd har de även haft mycket teknik. Både på hemma och utestation.

Norwegian ökar och hur ska det bli nu när BRA blir en del av SAS?, O-bra tycker tror jag iaf.

Poängen känns inte mycket värda heller utöver att SAS bytte allians från en allians de själva var med och skapade en gång i tiden. Otroligt lågt!

Publicerad den 2024-11-17 17:34
Skriv ett svar
Antal svar: 102

svar

@Frasse
2024-12-17 17:13

Okej sign. Persson har tydligen inte läst artikeln du hänvisar till.
Men om nu SAS börsnoteras kan ju faktiskt vem som helst köpa aktier, utom danska staten.som inte får öka sitt ägande, tack o lov .
Men även svenska riskkapitalister kan jo då investera i bolaget..

Det är bara att inse att CPH är naturliga hubben i Skandinavien , Arlanda blir det aldrig, dels pga geografi, dels pga eländig ledning.

@Pilot T-T
2024-12-13 11:44

Norska och svenska intressen (pengar) i SAS har varit just intressen utan någon som helst nytta för Sverige.
Vad har vi fått ut av dessa sk. intressen, annat än omvägen över CPH?

frasse
2024-12-13 10:40

@Pilot -TT. Det var väl mest signaturen “Persson” kommentar om att det var mina fantasier om eventuell börsnotering jag reagerade på.

Ang din kommentar vill jag understryka att villkoret om 8 % avkastning förmodligen blir det mest kritiska. AF/KLM kommer aldrig att öka ägandet om detta inte uppfylls. Det går deras styrelse (och fackföreningar) inte med på……

Pilot - TT
2024-12-13 08:36

Ja, jag har läst artikeln och förstår inte vart du vill?

Om 2 år kan SAS välja att gå på börsen igen om AF/KL inte är intresserade av att öka sin andel, men det får tiden visa.

Fakta är att SAS i 2026 kommer att vara på et helt annan sät utan svenska och norska intressen.

frasse
2024-12-12 21:09

@Pilot – IT och Persson. Ni båda verkar inte ha läst artikeln som signaturen “Niklas” la upp en bit ner i tråden. Jag lägger upp den igen och läs den gärna.

Det är inte jag utan Anko som talar om en ev. IPO (dvs börsnotering inte att danska staten skall öka ägandet) om AF/KLM inte går upp i sitt ägande av SAS innan slutet av 2026. Huvudvillkoret för AF/KLM är att SAS har en avkastning på eget kapital om minst 8 % vid denna tid och att EU kommer att godkänna att AF/KLM går upp som majoritetsäfgar i SAS. Detta betyder att SAS behöver göra en mycket kraftig resultatförbättring från minst 4-5 miljarder SEK till plus 2-3 miljarder på mindre än 2 år.

Artikeln med intervju av Anko:

https://www.ch-aviation.com/news/147966-sas-may-go-public-if-air-france-klm-opts-not-to-expand-stake?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0e6camNV_7aC_tOiwhFd73nlltxBSEBohWnX0T7m2umps27HuelosDSiM_aem_-vjuJVpKrmlunlgqOIbLTQ

Klaf
2024-12-12 17:49

KLM och Air France såg sin chans att flytta “hubbandet” från Köpenhamn till sina egna redan stora flygplatser med väsentligt bättre utbud.

Niklas
2024-12-12 14:38

Återstår att se hur mycket man egentligen går AF/KLM i ryggen.

@pilot-TT
2024-12-12 12:03

Med din logik skulle 100% av alla investeringar lyckas och så är det väl inte?
Man chansar och ibland går det bra, ibland inte. SAS tillhör det sistnämnda kommer det att visa sig.

Dan
2024-12-12 07:28

@ Privatflygarn
Jaså det var fel att anställa Anko vd Werff..
Vilket oseriöst svammel. SAS har nu för kanske första gång någonsin en kompetent international ledning.
Slut med bransch okunniga svenska bönräknare som fiaskot Gustafson..
Det tackar vi för.
SAS har för första gång sedan JC en VD som känner till flygbranschen.
Nya SAS har alla möjligheter att bli ett framgångsrikt flygbolag, med en stark riskkapital fond och AF-KLM i ryggen.

Persson
2024-12-12 07:20

@ Frasse
Hållermed omatt det blir svårt för SAS att nå detta lönsamhetsmåll.
Men det betyder ju inte att AF-KLM kommer att avhända sin ägande av SAS aktier.
Därför är dina spekulationer om evt börsnotering i Dabmark fri fantasi.
Danska statens ägare andel kommer inte stt växa , det tillåter inte EU.

Pilot - TT
2024-12-11 19:25

Varken AF/KLM eller någon av de andra investerarna skulle ha investerat en krona i SAS om de inte såg möjligheter att tjäna pengar.

Anko och den nya ledningen anställs slutligen utifrån kvalifikationer och inte för att de är svenska, norska eller danska. Och om någon har glömt så tjänade SAS pengar åren innan corona.

Privatflygarn
2024-12-11 17:37

Precis, nej tyvärr är det nog så.

SAS har även haft en hel del teknik (mer än andra bolag) + de facto att man valde Anko?, hur kunde dom göra det?, helt ofattbart. han satt med i VLM om jag inte missminner mig. Och hur det gick för dem vet vi ju.

Vidare är det katastrof att dom lade ned callcentret i Sveg. 200 personer arbetslösa.
Man drog iväg till annan allians. Många förlorade hela sina spar eller aktiekapital. Åter igen …”snyggt”-SAS. Well..

Arild
2024-12-11 15:55

Tycker den tråden har nått sin höjdpunkt när vissa bara vill få till en sanning i att SAS tar över BRA! Någongång borde väl ändå fakta påverka även dem som inte vill inse verkligheten.
BRA blir wetlease partner till SAS och andra flygbolag och inget annat! Vad som sker om 7 år vet ingen idag.

frasse
2024-12-11 14:02

@Niklas. Tack för artikeln. Det bekräftar det jag har hävdat att Air France/KLM kräver ett lönsamt SAS senast slutet av 2026. SAS behöver då ha 8 % avkastning på eget kapital vilket innebär en vinstnivå på 2-3 miljarder innan AF/KLM är intresserade att öka ägarandelen. Detta har nu bekräftats av SAS VD. Styrelsen i AF/KLM kommer aldrig att godkänna ytterligare investering om inte detta uppfylls. Alternativet blir då att försöka sätta tillbaka SAS på den danska börsen genom en IPO och på så sätt få in mer kapital. Kanske medlemskapet i SkyTeam bara blir en parentes?

Att SAS skall vända ett minus på 4-5 miljarder till ett plus på 2-3 miljarder på mindre än 2 år kommer att bli mycket mycket svårt i den marknad som SAS verkar.

@Arild
2024-12-11 12:27

Men, i praktiken tar SAS över BRA och kommer att peka med hela handen och kanske säga ” sluta/börja flyg dit eller dit”, passar det inte, så…!
Vad man avtalat gäller ALDRIG när det gäller affärer med Danmark.

pf
2024-12-11 10:39

La meg igjen minne om hva SAS skrev u en årsredovisning for en 8-10 år siden.

Der var det en tabell om hvor bolaget omsetning kom fra. Tok vi bort andre land, men kun sammenlignet de tre skandinaviske, så hadde Norge over halvparten, ca 52 prosent, og de to mindre, hhv Sverige og Danmark, tilsammen 48 prosent.

Tallene er neppe så mye annerledes i dag !

Johnny
2024-12-10 16:31

Ganska intressant att flera här tydligen tycker att det är SAS ansvar att erbjuda massor med flyglinjer från eländet ARN.
Om SAS lägger ner linjer, då är det för att dom inte går att få lönsamma. Detta gäller linjer från ARN, OSL och CPH

Linjer som går att driva med vinst kan väl
något annat flygbolag ta över. Dock verkar det vara någon enorm kö av flygbolag som vill starta linjer från ARN.

Kan det ha nånting att göra med Swedavias fantastiska oförmåga att driva och utveckla flygplatser…

frasse
2024-12-10 15:48

@Pilot IT. Så du tror att sommaren 2025 kommer att bli den bästa någonsin för SAS? Nu är det bara så att året (i detta fall bokslutsåret) består av fyra årstider och SAS kan knappast leva ett helt år på några bra sommarmånader. Hur tror du resultatet för hela året 24/25 och hela året 25/26 kommer att bli för SAS?

SAS kommer troligtvis att helt ta bort flygpersonalbasen på ARN och kanske det nya BRA-avtalet innebär att BRA tar över kabinpersonal och piloter för hela inrikesnätet och även non-stoplinjerna till Medelhavet på sommaren. Resten tas över av SAS baser i CPH och OSL Den som lever får se.

Exile
2024-12-10 11:31

Tycker de om er som klagar på Norwegians yield behöver fundera på om SAS har så mycket bättre. De var inte chapter 11 för att de visade svarta siffror och så stora kostnadsnedskärningar har de inte kunnat göra…

ARN kommer gå samma öde till mötes som Göteborg gjorde på 90 talet. SAS lade då ned Göteborg och matade bara till CPH samt körde inrikes till ARN. Slutade med att utländska bolag tog över marknaden och utbudet är helt ok. SAS marknad i Göteborg är därefter och jag tror ARN kommer se samma utveckling. Ser egentligen inget fel med det. SAS funkar inte med baser på tre flygplatser och ARN kan lika gärna bli en marknad där utländska bolag kan hitta passagerare.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500