Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Halmsjön behöver en ersättare!

Tråden startades av Nico

Med dagens flyginfrastruktur kommer Arlanda & Stockholm absolut ingenstans, bara att inse, Stockholm behöver en ny Arlanda ersättare – gärna i Södertälje-området med smidiga förbindelser med SJ och pendeltåg, på så sätt blir det smidigare och närmare för alla söder boende att ta sig till flygplatsen vilket gör att upptagningsområdet ökar. Arlanda & Swedavia har man all rätt att klaga på, i grund och botten handlar det mer om upptagningsområdet och diverse andra preferenser – Arlanda är helt enkelt ohållbar för framtiden, det är så osmidigt, dyrt & rent av ologiskt att flyga från Stockholm om man bor längre ner än Norrköping (vilket mer än halva Sverige gör), Kastrups & Vantas framgång är ett rent tecken på Svenssons självbestraffning, misslyckade planering & strategi. När Fehmarn-Bält är färdigkonstruerad är det slut för Arlanda, att då åtminstone få upp majoriteten av Sverige till sin egna flygplats känns naturligtvis viktigt. Som de flesta nog förstår så är detta bara en av många anledningar till varför Halmsjön-International borde ersättas, Sverige har redan Nordens absolut sämsta förutsättningar för lyckad flygindustri, dagens åldrande skavanker måste städas upp och en ny hållbar bas är ett steg i rätt riktning, sedan kan man förvänta sig nya flygbolag.

Publicerad den 2025-03-04 06:20
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Emil
2025-03-05 09:45

Skavsta får tågkoppling med Ostlänken så Stockholm kommer bara vara 52 minuter bort. Flygplatsen har också öppet dygnet runt till skillnad mot Bromma. Lite synd att inte systemperspektivet med två flygplatser (Skavsta och Arlanda) i Stockholm trakterna lyfts mer i dessa oroliga tider. Personligen föredrar jag som bor söder om Stockholm att flyga från Skavsta. Hoppas det kommer mer flyg.

aerodromutvecklaren
2025-03-04 16:08

Arlandas terminaler och landanslutningar behöver utvecklas. Helst en ny terminal norr om 08/26. Övrigt beror på att Sverige inte har ett nationellt flygbolag med Arlanda som nav.

Hurtig
2025-03-04 14:49

Har svårt att se att man börjar ta spadtag inom de närmsta årtiondena, men det är en mycket bra idé som skulle lösa mycket inom monopolet.

Bertil 1
2025-03-04 09:45

Fehmarn-Bält tunneln lär inte påverka Arlanda något så länge vi inte har höghastighetsjärnväg hela vägen till Tyskland. Arlanda behöver ingen ersättare utan möjligtvis någon kompletterande flygplats söder om huvudstaden. Med Ostlänken på plats blir ju Skavsta ett mycket bra komplement.

@Pelle
2025-03-04 08:53

Min poäng är att Arlanda som bas är andrahandsvalet för majoriteten av svenskarna, mest pga geografisk placering & tillgänglighet, spelar ingen roll hur många investeringar eller nya butiker det kommer på Arlanda, som roll för huvudflygplats i Nordens största land kommer Arlanda alltid vara minst med denna infrastruktur.

JUNEYAO
2025-03-04 06:56

otroligt bra skrivet. man skulle möjligtvis kunna utveckla skavsta så länge man får med tåget till flygplatsen.

thomas
2025-03-04 06:38

Börja med järnväg till flygplatsen, då är allt möjligt

Pelle
2025-03-04 06:11

Lite svårt att förstå hur du tänker, med dom enorma investeringar som skett på Arlanda de senaste åren vore det ju komplett vansinnigt att skapa en ny flygplats. Att flygplatsen inte är 100 är nog de flesta eniga om.
Sverige ligger i utkanten av Europa, se bara på flygplatserna runt Stockholm, Västerås, Skavsta, Norrköping med flera, finns det någon flygaktivitet att tala om på dessa platser? För att inte tala om Bromma.
Fortsätt att satsa på, och förbättra Arlanda. Det är ju det ända rimliga alternativet, behövs stora förbättringar men inte omöjliga att genomföra.
Allt gott!

Gunnar
2025-03-04 05:40

Varför inte utveckla Skavsta flygplats?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500