SAS
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Vg5dA/slar-tillbaka-mot-sas-sa-mycket-logner
svar
Eller så gör ni flygningen och landar i typ Hamburg på vägen hem då tiden ute räcker till. Efter ett par gångenet har bolaget fattat vinken så får man stopp på LPA. Det har gjorts förr. Bara att följa boken tills det inte går längre. Krävs bara lite stake och pappersarbete.
TUI flyger väl t.o.r med samma crew.?
Att det går är inte det ingen tvekan om. Bara tanka och flyga.
-Är det hållbart enligt EASA FTL, knappt.
-Är det kommersiellt gångbart. NEJ.
Redan när bolag använder extended FTL och ökar max duty från 13 till 14h bör man tänka till. Är det så vi vill operera om något skulle hända.
Normalt har crew 1h check in, 6h flygning, 45min turnaround och 6h tillbaka. Det är 13:45h. 15 min att spela på till Max när man redan är extended över normala 13h max. Lägg där till förseningar på Kanarieöarna vintertid pga mycket trafik och rätt långsamt över lag i Spanien. Slot-tider. Och eventuell de-icing på Arlanda.
Crew ska ta sig till arbetet osv, så de har varit igång 16-17h och efter det ska de sätta sig och eventuellt köra hem från Arlanda.
Gör om – Gör rätt SAS!
Klart det går att flyga ToR ARN-LPA-ARN som jag gjort själv många gånger. Inget konstigt med det mer än att marginalerna för väder m.m blir små och därmed risken för inställningar också.
Fungerar teoretiskt bra i de flesta fall men inte alltid i praktiken.
Förr man oftast bara till CPH,MMX eller GOT på returen som ju blir en timme kortare. Detta fungerar bra om planerar ett helhets grepp tillsammans med resebyråerna i Skandinavien.
Orutinerad planering av SAS, sen är Pia H ute och cyklar. Erfarenheten visar att det Inte går att flyga turnaround tex ARN – LPA- ARN eller TFS vintertid. Personen som jobbat med Crewplanning på annat flygbolag och skrivit inlägg här har helt rätt.
SAS är bra på Regularflyg men inte på charter, låt Charterflygbolagen göra det dom är experter på.
Men en gång för alla det går EJ flyga turnaround fr ARN.
Funkar från GOT MMX.
Vad sitter det i ?
Det borde skäras ned ordentligt på kontoret.Överflöd och osmidighet där.
Enkel lösning lägg ARN Crew på layover inget konstigt med det.
Dom måste förtstå att Crew inte kan jobba touraround Kanarieöarna.
Kommer kosta mer än dem tror.Tips räkna min säger jag till crew.
Jag har tidigare jobbat ett antal år med besättningsplanering, dock inte i SAS. Kan bara hålla med om att det verkligen är på marginalen att flyga turnaround på Kanarieöarna vintertid med samma besättning. Det krävs inte mycket till störningar innan besättningstiden går ut. En dag med snö på Arlanda och avisning till exempel kan ställa till det rejält när det gäller returflygningen. Det finns anledningar till att andra bolag väljer att ta en övernattning på Kanarieöarna.
Var själv in på kontoret en sväng igår och det var i stort sett folktomt. Alla jobbar hemma minst 3 dagar per vecka. Inte speciellt stressigt att jobba som Admin på SAS. Blir långa kaffepauser när man ska hälsa på folk man sällan träffar när man väl är inne på Frösundavik.
När kommer rubrikerna över hur mycket mekaniker, tekniker och admin måste jobba med fortsatt luftvärdighet? Kanske framförallt admin då som inte är reglerat alls och 10+ timmar är inte ovanligt dag ut och dag in, även på helger, utan att ens ha betald övertid för att få allt att gå runt.
Vad beror det på? Flata fackförbund som Unionen? Det går inte ens att mäta hur mycket en admin måste jobba då förtroendearbetstid gäller. Men att admin inte behövs är ju det som hörs och ändå är alla glada att jobba ombord i tron att allt är ok. Det är nåt jag inte fattar alls.
Tråkig utveckling. Tips till SAS:
Ta hand om er personal så tar de hand om bolaget och varumärket.
Win-Win!
Något är genuint fel i säkerhetsarbetet när bolaget kör över och inte lyssnar på sin personal till den milda grad att crew känner sig tvingade att gå annonymnt till media för att få gehör.
Skandinaviens bästa arbetsgivare var en slogan precis före Pandemin. Den känns långt långt bort.
Tidigare klagade folk på Ryanair. Nu har SAS tagit över den rollen.
Problemet med Kanarieöarna är nästan uteslutande kopplat till Arlanda basen. Köpenhamn har ca 45 min kortare flygtid per flygning och Oslo har ca 30min kortare per flygning. Det ger ca 1h mer att spela på från Oslo och 1,30h mer från Köpenhamn, så de når tur och retur.
Att någon föredetta Barnprogramledare ska uttala sig om säkerhetsfrågor gällande crew för SAS räkning känns direkt oseriöst. TUI, Jettime och Norwegian flyger bara en flygning och övernattar på Kanarieöarna.
SAS Piloter och Cabin behöver ställa in flera avgångar pga att man löper över tjänstgöringstiden. Men tyvärr så straffar bolaget individen i det fallet och folk blir rädda för att få problem senare.
Att de anställda ska behöva gå i smyg till Aftonbladet för att få till en förändring säger mycket om hur SAS säkerhetsarbete går nuförtiden. Tyvärr åt fel håll.
Man blir lite trött på allt hittepå. Historiskt har de flesta flygbolag
inte haft stopp och sällan ToR heller pga av snäva crewtider. Man har flugit t.ex STO-LPA och sen GOT/ MMA men också CPH på returen. STP på returen har och ibland funkat men då utan större väder eller andra försenings marginaler. 2024 orkar man tydligen inte längre göra det……..
Inte första gången SAS vinklar om sanningen till sin egen fördel. Intressant att presschefen inte kan svara på vilka andra bolag som uteslutande flyger tor på Kanarias. Dölja en osanning med en ny okunskap? Eller något annat?