Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS fortsätter göra personer arbetslösa

Tråden startades av William Haraldsson

I och med övertagandet av BRA samt något tidigare blev det känt att SAS som haft sin kundtjänst i Sveg på gamla Sykes, numera Foundever, byter leverantör till Concentrix. (I Polen)

Detta gör 200 personer arbetslösa nästa år då de fick behålla en del av kontraktet tills dess.

Det har även diskuterats i SAS i ett annat forum men detta är väl under all kritik?

Publicerad den 2024-12-04 18:34
Skriv ett svar
Antal svar: 37

svar

JanneP
2024-12-12 08:33

Varför har vissa individer det så jobbigt med att en del tror att SAS tar över BRA, låt dom tro det då, vem f*n bryr sig.

Åke
2024-12-11 15:07

Med er logik, är då även Cityjet SAS? Eller gäller det bara BRA?

Till Aros
2024-12-11 12:34

Jag tror att du har rätt.
Sk. fakta skiljer sig från vad som är den egentliga verkligheten, som få vågar nämna öppet.
BRA kommer att slukas av SAS i en tugga och filéat!

Jeppe
2024-12-10 16:34

@Aros
Låt oss hålla oss till fakta och inte en massa tyckande och känslor

Aros
2024-12-10 12:16

Nja, förtydligandet är att BRA går upp i SAS och att BRA´s maskiner som sagt som nämnts tidigare går tillbaka. xFly och Nordica är satta i konkurs. Finns andra ATR-maskiner. Men detta kommer inte hålla!

BRA kommer att sluta flyga på Bromma och därmed lura alla sina i övrigt nöjda kunder.

Arild
2024-12-09 20:30

FÖRTYDLIGANDE: SAS tar inte över BRA däremot kommer de att använda dem som underleverantör precis som de har Cityjet och tidigare XFly/Nordica

thomas
2024-12-08 20:58

För att inte tala om AIets påverkan, kundtjänsten blir ai servade, då samma frågor hela tiden, utöver nästan alla andra branscher innebär AI hundra tusentals arbetslösa detta bara i Sverige

@"."
2024-12-08 18:14

Om du kollar noga finna det visst en annons för Polen ute.

Finns på deras egna hemsida, så svårt var det inte.

Vidare tar visst SAS över BRA, hur kan ni säga något annat?

Tack,

DEF
2024-12-08 15:30

Hej Andreas.
Mitt inlägg var allmänt och avser egentligen alla bolag och inte bara SAS.
Om det börjar gå utför med ett bolag ska man så snabbt som möjligt lämna.
Den som söker nytt jobb, men redan har visat att man VILL ha jobbet till skillnad från de som kommer från arbetslöshet, dvs uppsagda personer.
En ny arbetsgivare väljer den som vill och inte den som MÅSTE.Så resonerar ofta en HR-avdelning och därför ska man agera själv innan man är i MÅSTE-läget. Som arbetssökande och arbetslös är man ALDRIG först!!!

SAS anställd
2024-12-08 00:04

Den här positiva framåtandan är definitivt ingenting jag känner av.

sixten
2024-12-07 22:11

@Johnny. SAS har adrig haft en sådan inkompetent styrelse inom flygbolagsområdet som nu. Förutom fackrepresentanter och representation från rikskapitalbolagen så finns det en f.d. avpolleterad HR-chef från SAS och en stabsnisse från Air France i Styrelsen. Hur skall dessa personer kunna formulera en framgångsrik strategi för SAS som kan leda till ett lönsamt flygbolag? Finns inte på kartan.

Dina referenser till Jan Carlzon tyder på att du har bakgrund som flygande i SAS. JC var den i särklass största katastrofen för SAS då han i princip urholkade hela egna kapitalet i bolaget genom sina oigenomtänkta affärer. Hans eftermäle är inget vidare.

Andreas
2024-12-07 21:26

DEF: Beklagar om jag var otydlig. Du skrev ett livsomvälvande tips till SAS-anställda att säga upp sig baserat på att arbetsgivaren har bytt kundtjänstleverantör. Om några SAS-anställda vill vara lika förnuftiga som du och följa detta tips uppskattar de säkert också tips på vilken nordisk arbetsgivare de ska söka sig till istället för att inte riskera att samma sak sker igen. För att vara relevant för ditt resonemang behöver de ju ha outsourcat sin kundtjänst till en leverantör som har hela flygbolaget i en rävsax eftersom de aldrig kan byta leverantör oavsett pris och kvalitet.

@E
2024-12-07 17:49

Visst är det så som du beskriver. Men….
I region Skåne lades motsvarande kundtjänst i Afrika men patienter blev inte friskare, regionen inte rikare osv. Kanske nytt synsätt vore befogat eller åtminstone övervägas.

Johnny
2024-12-07 13:16

@Harald Williamsson
Anko vd. Werff är utan tvekan den bästa VDn som har haft sedan JC.
En massa bedrövliga svenska bönräknare har det varit , bl.a. Gustafson, han var absolut inget vidare som SAS VD
SAS har med ett stakrkt amerikanskt riskkapital bolag och AF- KLM i ryggen bättre möjligheter än någonsin för att bli ett framgångsrikt flygbolag.

Det har inte sedan Jan Carlzons tid på SAS varit en sån framåt anda och en positiv atmosfär som nu.

.
2024-12-07 12:33

https://jobs.concentrix.com/job/phn-phn-15216140/

“Du talar och skriver flytande svenska (C1) och engelska (B2), samt har en viss förståelse kring det norska språket, då norska samtal kan förekomma.”

Arbetsplats: Concentrix kontor i Helsingborg
– Inte Polen med adra ord.

DEF
2024-12-07 12:05

Hej Andreas.
Vad syftar du på, när du skriver: “hjälpa andra att leva som du gör”.
Jag lever som de flesta, dvs i lyx och överflöd…fast inte på riktigt.

Anders2
2024-12-07 09:03

De kan gå ut i strejk!

CC
2024-12-06 21:50

SAS tar inte över nåt BRA.

E
2024-12-06 19:25

Nu finns ju inte, i motsats till vad vissa skribenter tycks tro, till för sina anställda utan för sina ägare, precis som alla andra företag.

Är det gynnsamt att lägga kundtjänst i Polen ska man givetvis göra det, precis som att tex Volvo skulle välja att göra det samma

William Haraldsson
2024-12-06 16:20

FlygBRAs kundtjänst ligger i Bromma blocks.

Concentrix sitter i Warszawa, Polen. Man behöver nog inte prata knackig svenska då dom anställer just svenskar, men i övrigt har ju Sveg haft kundtjänsten för SAS sedan 1992.

Det går inget vidare för SAS just nu, eller sedan Anko tog över direkt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500