Heart Aerospace
Läser att Heart Aerospace har rullat ut en demostrator HX-1 som ska användas för marktester såsom laddningstester, taxning och turn-arounds. För mig som under min yrkestid var med om när våra 2 stora civila flygplan togs fram så förstår inte jag Heart Aerospace. Är demonstratorn ett riktigt provflygplan man skriver att det ska taxa . Vore intressant att veta pågår det redan nu en certifieringsprocess av delsystem.
svar
Nä strukturella begränsningar tycker jag det vore korkat att ignorera, men en snabb googling ger vid handen att tex SAAB 340B skiljer det 214 kg mellan MTOW och MLW. Jag tror som sagt det finns större problem än just skillnad MTOW och MLW för ingenjörerna att ta sig an.
Att vikt generellt sett är en utmaning är ingen nyhet.
Kan någon ge ett räkneexempel:
Vad väger en kubik batteri och vad väger en kubik bränsle?
Jasså man ska ignorera strukturella begränsningar?
Och på detta bygga tunga landställ?
Samtidigt få till vettig kommersiell payload. när tunga batteripaket väger fläsk
Sen få till range? Detta blir en teknisk omöjlig ekvation.
Thomas, se det som att planet är designat efter MLW. Sen kostar bränslet ingen vikt i sammanhanget, se det som någonting positivt att inte TOW ökar vid tankning. Att grundkonstruktionen med tunga batterier väger mycket är ingen överraskning men det känner ju konstruktörerna till och får anpassa landställ osv för att tåla det. Av alla svaga länkar i ES30 är nog landningsställets design bland de kraftigare.
“Wana be flygkapten”
Att man överskrider mlw vid start stor nyhet, det gör ju alla långflygningar.man bränner fuelen (tripfuelen) under flight leggen den tar bort vikten, så flighten inte överskrider mlw vid landning, man går även upp på högre flight level när planet blir lättare.
Hur gör man med tunga batteri vikter de är ju kvar hela tiden.
Hur får man till nån vettig payload? Eller Ens vettig range med endurance.
Släpp det där med MLW. Det finns många utmaningar för heart aerospace, men MLW är inte en av dem. Jag flyger 737, och på de destinationer som ligger inom 600 nm avstånd skulle jag påstå att jag oftast lyfter med en vikt som är lägre än MLW.
Från Arlanda till medelhavet startar man på A320 nästan alltid med en vikt som överskrider MLW. Skulle man få tekniska problem och behöva återvända har man ett beslut att fatta. Planet brakar inte ihop för att man landar med några ton övervikt. En teknisk inspektion behövs, men det är väldigt ovanligt att det ens händer.
Bara en show för att blidka alla kritiker som inte tror på projektet.
Fortfarande man kan inte komma förbi att Mlw är mycket lägre än mtow. Man måste dumpa fuel om tekniska problem vid start för att just inte överskrida,mlw, sen allt annat range payload etc