Nu behåller vi Bromma flygplats, äntligen!
https://www.svt.se/nyheter/kd-m-och-l-sager-nej-till-stangning-av-bromma
svar
Vby: därför väljer många företag att ha möten på Arlanda
Nu vill även KD stänga Bromma:
https://www.di.se/nyheter/radikala-kd-forslaget-forstatliga-mer/
Den absoluta majoriteten av resenärer till/från Visby är privat resande. Behovet av brådskande affärsresor är minimal.
Alltså kan man spendera en stund extra till/från Arlanda.
Brommas yta kan nyttjas till något mer samhällsnyttigt än eller par microflyglinjer per dygn.
De besuttna med privatjet och annat, kan bygga egna landningsbanor utanför knuten, eller helikopterplatta för vidarefärd till Arlanda eller Skavsta.
På Gotland bor det drygt 60.000 människor. Det finns inga stora företag eller andra verksamheter som producerar så mycket tjänsteresenärer att det finns underlag för förbindelser till både Arlanda och Bromma.
Hotellen till på Gotland gör sitt bästa för att överleva under vinterhalvåret och kämpar för att få konferenser förlagda till Gotland med blandat resultat.
Jag var på Gotland första veckan i september. Hälften av alla näringsställen i Visby hade redan stängt för säsongen.
Förstår inte logiken varför just Visby måste åka till Bromma och inte till Arlanda som andra inrikesdestinationer. Någon måste betala för Bromma, antingen skattebetalarna eller de eventuella flygresenärerna Bromma-Visby till de biljettpriser som krävs. Ska det vara billigt också?
Svenska staten skulle ha gjort Gotland till en självstyrande region med samma status som Åland men också med internationellt casino! 🙂
@VBY
Det kan man tycka som lekman. De som vet och kan branschen vet dock att du har fel! Om det funnits ekonmi i en sådan linjen hade den redan funnits eller kommunicerats!
Regeringen diskuerar dessutom nu att “spara” in Bromma då dessa
pengar behövs för att rusta upp försvaret. Ett annat alternativ som ligger i luften är att göra Bromma till militär flygplats för helikoptrar.
Att få ekonomi i Visby-Bromma kan inte vara en svår ekvation, en linje som bör bära sig året runt utan större ansträngningar.
Många till/från Visby vill inte ta vägen förbi Arlanda för snabba möten i Stockholm och tvärtom.
Hur kan det gå så fel som i Sverige?
Sverige är ett av Europas länder med längst avstånd som behöver vettiga transporter som på vissa sträckor innebär flyg.
Västflyg, Sola i all ära, men att flyga runt med 35 år gamla Saab340 på Svensk inrikes är ovärdigt ett land som Sverige, i vissa fall på Estniska flygtillstånd för att hålla nere kostnaderna.
Skrytprojekt ala Northvolt och Hybrit/GreenSteel förlorar miljardbelopp som nu skattebetalarna får stå för men ett väl fungerande inrikesflyg kan vi inte garantera. Vi kan bättre.
Framgår inte om det är från Växjö till Bromma eller Arlanda?
Inte ens i underlaget;
https://www.regionkronoberg.se/nyheter/region-kronoberg-tar-emot-intresseanmalningar-for-eventuell-flyglinje-mellan-vaxjo-och-stockholm/#tab-84464
Ryktas om att SAS är intresserad av att starta på Bromma för att kväva eventuell konkurrens från biljettförsäljarföretag, kan någon bekräfta?
Fantastiska nyheter om detta stämmer. Vi håller tummarna att det börjar röra sig lite på Bromma igen.
Jaja vi får se, redan när BRA tillkännagav flytten till Arlanda så var det folk här som sa tvärsäkert att nya bolag skulle trafikera Bromma direkt efter årsskiftet. Men dom får gärna prova, tror det håller max 6 månader
Precis, och det är exakt mot den bakgrunden jag “namedroppade” dessa namn. Det var inte bara för att så att säga, utan helt riktigt som BMA säger finns ett mycket stort intresse från dessa bolag.
Det är mycket på gång.
Förmodligen ett par nya linjer på g inom kort. Visby-Bromma finns flera intressenter.
Härligt att du kan namedroppa mindre flygbolag utan att veta något om dom är intresserade av att trafikera BMA. Hade någon varit intresserad att att flyga från BMA hade dom nog tillkännagett det nu, men intresset är troligtvis 0.
Inte bara Västflyg ,men även DAT ska tydligen vara intresserade.
Undra hur det blir med Sola, det får vi se. Även Amapola som nämnts borde kunna flyga BMA – VBY.
Finns många rutter man kan flyga från Bromma. Visby är den klart givna.
Snälla, kan vi inte lägga ner den här tråden. Bromma har inget existensberättigande längre. Den stora ytan behövs för andra saker. Besökte BMA förra veckan i ett annat ärende, skrämmande, som en kyrkogård.
De som behöver inrikesflyg är troligtvis norra Norrland, där är tidsvinsten betydande. Övriga destinationer går utmärkt att nå via tåg och buss, då kan du också i lugn och ro sitta ner och arbeta eller koppla av.
Trevlig helg!
Västflyg söker samarbete med gotländska entreprenörer och är beredda att ta över den nedlagda BRA-linjen till Bromma.
Nu håller vi tummarna!
Vi är fler jag känner som gjort att jag och några till kör bil istället. Hittade en ganska billig bil och den fungerar bättre än alla problem med att resa från Arlanda än Bromma.
https://www.flygtorget.se/nyheter/arlanda-okar-svagt-trots-brommas-flytt-av-inrikestrafiken#svara
När då? 2028? Enligt Bromma-Pär fanns det ju en line-up på en 2-3 bolag som bara väntade att få starta upp?
I en liten mer allvarlig ton så är det helt sjukt att 850 pax per månad plus bizjet får nyttja en så stor yta och för det lilla antalet resande en så överdimensionerad service för så få ynka kronor per pax och månad. Borde kosta miljontals kr per månad.