Nu behåller vi Bromma flygplats, äntligen!
https://www.svt.se/nyheter/kd-m-och-l-sager-nej-till-stangning-av-bromma
svar
Jag hoppas innerligt att du har rätt och att vi slipper detta meningslösa buller som åstadkoms av de som inte ens bor i närheten av sta’n.
Du menar el-flyget som ev. kan finnas tillgängligt under andra halvan av 2030-talet?
Den dag elflyg eventuellt kan bli något, då är BMA stängt för länge sedan.
Artikeln är saklig. Vad ni gubbar klankar ner på förstår jag inte.
Bromma är framtiden för elflyget!
@Kristanstad. Håller med dig. Tror inte att artikelförfattaren kan något om företagsekonomi eller flyg. Ett allmänt tyckande för att låtsas värna om kommunen men tyvärr visar det bara stor okunnighet och avsaknad av journalistik. Passar bättre på en PR-byrå.
En bra rubrik på debattartikeln hade hon satt iaf – på en och samma gång otroligt arrogant men också löjeväckande att hävda att en kommun med 81 tusen invånare måste kunna flyga till Bromma och att Arlanda inte duger… 😀
https://www.kristianstadsbladet.se/2025-04-08/vi-i-skane-behover-kunna-flyga-till-bromma-igen/
Att flyga till Arlanda är inte aktuellt: om man ska utomlands och bor i Skåne är det Kastrup som gäller.
Hej! Älskar Bromma men tycker vi ska lägga ner den här diskussionen nu.
Vi måste inse att BMA är historia, kommer ju aldrig hända att den framöver skulle, på något mirakulöst sätt, få en ny glansperiod.
Även om det dyker upp ett eller annat nytt bolag tror jag det upplevs som oförsvarligt att behålla marken för ett 2-300 pax per dag.
Tyvärr, men förståeligt
Snart surrar det igen över Kungsholmen med inflygningar till Bromma.
Hoppas det kommer igång snart.
Växjö, Karlstad, Visby, Kristianstad.
Vilka mer är på tapeten? Ängelholm?
Norrut? Sundsvall, Östersund?
Tror Visby kan vara en riktig höjdpunkt över sommaren.
Stort intresse för Bromma.
https://www.tn.se/naringsliv/42239/okat-intresse-for-att-starta-ny-passagerartrafik-till-bromma/
Nu behåller vi Bromma!
@Guteper
Finns flera linjer i Sverige som får statligt stöd. Trafikverket sköter det och gör då en upphandling.
Att Region Gotland ska kunna gå in och betala för ett enskilt bolag på en linje som redan har trafik är inte riktigt samma sak.
@Andreas
Ni skriver:
“GutePer: Det som hindrar regionen från att göra det du skriver är att Sverige som medlem i EU har regler som förbjuder att offentlig sektor leker affär med skattepengar i konkurrens med den fria marknaden.”
Gotland är en Ö och blir inte riktigt en “fri marknad”. Det måste finnas transporter till/från gotland. Visst flyger SAS just nu på komersiell basis.
När det gäller färjorna till/från Gotland läser man följande på Destination Gotlands hemsida;
“Destination Gotland AB är ett helägt dotterbolag till Gotlandsbolaget AB. På uppdrag av svenska staten bedriver vi färjetrafiken mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn. Avtalsperioden med Trafikverket gäller fram till 31 januari 2035.”
Alltså har Staten ett ansvar för dessa transporterna.
Vilka EU regler är det ni menar gäller här? Ser inte riktigt några problem med att Region Gotland skulle gå in och stötta Visby-Bromma om man anser att den linjen behövs.
Sola air kommer flyga på Arlanda och inte Bromma. Men vi håller tummarna att växjölinjen går till Bromma.
Hej! Är en gammal flygnörd som älskar Bromma, favoriten var att promenera hem från jobbet på Kungsholmen, klättra upp på klipporna bortanför Pampas Marina, några kalla i ryggan och kolla på ank- avg flyg. Meditativt.
Dessvärre helt meningslöst numera. Vi får lägga ner, avsluta plågan.
BMA är dessvärre helt kört.
Allt gott!
Jag är åtminstone en realistisk flygnörd, som lever i en realistisk flygbubbla och inte i hårresande dumhet.
Bromma har inget med sunt förnuft att göra som flygplats längre. Kanske när nördklistret tappat greppet och 340-passagetstna slutat välla ut, kanske någon form av klokhet återetableras.
Inte optimalt med Estniska NyxAir i Sverige. Får se hur länge det håller med egenanställningar a €300 arvode per dag på faktura till en kapten.
Hoppas Piloter och Cabin får vettiga löner, framförallt om skattepengar ska vara med och finansiera.
Eller är det Västflyg som anställer egen crew?
Bromma nämns inte i inslaget. Sen om detta blir verklighet med säg två avgångar per dag i en 340 ger det knappt 150 maximala resenärer per dag. Motiverar inte en fortsatt existens för Bromma.
Vad gör du isåfall på ett forum just för oss flygnördar?
Troll ?
Till Äntligen och andra Bromma-fans
Så otroligt modernt tänkt, en SAAB 340 eller en ATR, wow.
Själv hoppas jag på andra rariteter, typ Junkers JU 52 eller giganten DC-4 (!) i reguljär trafik till Växjör eller Visby med tanke på tjatet om att bevara det gamla och onödiga Bromma flygplats.
Enligt LinkedIn sida söker de nya piloter till Saab340. Kanske ett sammanträffande med dessa nya S340 linjer i sammarbete med VästFlyg?
Växjö och Gotland.