Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för flyget

Tråden startades av Joakim

Sveriges infrastrukturminister pratar om vikten av robust infrastruktur i Linköping. LFVs nedstängning av radar och nätverkstjänster, vintervägar (E22) och järnvägsunderhåll. Listan kan göras lång och ändå blir besluten från departement och dess generaldirektörer/vd:ar obegripliga. Hur är detta möjligt?

Publicerad den 2024-01-21 12:51
Skriv ett svar
Antal svar: 244

svar

Linkan
2025-01-13 21:02

Sv Per.

Flygplatserna fick ca ett år på sig att uppfylla de nya kraven!
Räcker inte det skall dessa flygplatser inte bedriva någon kommersiell flygtrafik.

De flygplatser som inte tog de nya reglerna på allvar får skylla sig själva!

@per
2025-01-13 20:39

Det är ingen skadeglädje, mer ett konstaterande att man nonchalerade uppgiften att ta ansvaret för förbindelsen i hopp om att kunna skylla på andra. Det är väl beskrivet vad som krävs för att få tillstånd, och de som tog uppgiften på allvar är i mål. Andra är inte i mål..

Per
2025-01-13 18:49

Sv Rut och Linkan
Er skadeglädje emot att de drabbade flygplatserna är utan radar visar på er sorgliga okunskap i frågan. Förstår ni inte att LFV:s och Transportstyrelsens skadliga hantering drabbar de som flyger?

Som sagts tidigare, innan man i sin monopolsituation bryter en leverans så måste det finnas något som ersätter i en sådan här viktig fråga. Transportstyrelsen vet inte vad de gör och hur de skall hantera det hela, men det fråntar inte det så kallade affärsverket sitt ansvar.

För övrigt har det sk affärsverket fått allt de har gratis via skatter, bidrag, avgifter och annat. Det sk affärsverket har aldrig någonsin åstadkommit något affärsmässigt själva.

Rut
2025-01-13 11:44

Istället för att, 2019 när ni fick veta att anslutningen skulle upphöra, börja med en ansökningsprocess så har ACR/flygplatserna fokuserat på att anklaga stora stygga TS/LFV. Ni får gratis radardata, men måste säkerställa att vägen från anslutningspunkt till radarskärm i TWR har en säker lina.

Linkan
2025-01-13 10:30

Det finns en ny anslutning med några få krav som dessa flygplatser skulle uppfylla för att få fortsatt radar bild i tornet.

De flesta flygplatserna har inte uppfyllt kraven och ansökt om fortsatt radar i tornet.

Inte konstigt att de blir utan radar!

Det är flygplatserna som själva är ansvariga att deras radar bild upphör!

FL TWR S
2024-10-19 09:32

En lösning verkar vara i antågande för att återfå radarövervakning på de flygplatser som LFV utan vettig anledning bröt radarströmmarna för, med Transportstyrelsens godkännande skall tilläggas. Men, det är ju inte klart förrän det är klart. Transportstyrelsens rädsla för att göra fel kan mycket väl även denna gång resultera i en handläggning som återigen blir en parodi.

Per
2024-08-30 14:12

Sv Bertil 1
Skulle det vara något nytt? Att återgå till det respektive flygplats hade innan avbrottet och de som aviseras inför kommande årsskifte är det enda jag pratar om, inga andra flygplatser eller andra radartäckningshöjder. Vore ju bra om vi kunde hålla oss till ämnet.

Bertil 1
2024-08-30 11:11

@Per, du löser inte problemen med radartäckning för alla flygplatser även om du får fri tillgång till radardata. Det finns ju en del flygplatser som det inte finns radartäckning för på den låga höjden som är aktuell runt flygplatsen.

Per
2024-08-30 08:50

Sv @Per och Fakta
För det första skulle man kunna säga att jag framför intern kritik.

För det andra tycks ni inte förstå att det är olyckligt att en stor del av landets torn och fler på gång inte har tillgång till radar, detta är en farlig utveckling. Återigen så skall man inte tillåta förändringar som försämrar flygsäkerheten. Transportstyrelsen har problem med att förstå vad det är man tillåter och problem med att veta hur man skall godkänna alla de lösningar som presenteras.
LFV missbrukar makten över en teknik som är bekostad av skattemedel och passageraravgifter, grovt beskrivet, och som är menat att effektivisera och göra flyget säkrare. Att varje leverantör skulle sätta upp egna radarstationer med tillbehör för att man inte kan lita på monopolisten är fullständigt hål i huvet.

Avregleringar som skett i syfte att effektivisera och minska kostnader är uppenbarligen inte helt genomtänkta av politikerna när det nu visar sig att den största aktören tycker att man kan agera hur som helst utan att ta någon hänsyn till att nya regler, som medvetet kan misstolkas, inte alltid rimmar med den tid det tar att ”knyta ihop säcken”

Att ni och andra hela tiden försvarar en utveckling som är negativ är tråkig att se. Det känns lönlöst att försöka förklara det här gång på gång.

@Per
2024-08-29 22:59

Varför tog du och ditt företag inte tag i frågan när ni fick veta att ni får gratis radardata, men måste fixa er egna anslutning? För mer än fem år sen

Fakta
2024-08-29 18:11

Per!
Du verkar ha information om vad LFV och TS gjort. Kan du berätta om det? Kan du beskriva vem som ska bära kostnaderna om TS skulle ställa krav på att alla måste ha radar?

Per
2024-08-29 11:37

Sv Bertil 1
Väl talat.
Dessutom har varken LFV eller Transportstyrelsen brytt sig om konsekvenserna av att genomdriva något som i deras tycke skulle svara mot någon ny regel utan att sätta sig in i hur lösningarna skall se ut.
Att ett stort antal ATS nu är ”blinda” pga att ett etablerat flygsäkerhetshöjande hjälpmedel inte är tillgängligt är ett misslyckande. Fler ATS går snart samma öde tillmötes vid kommande årsskifte om inte LFV och Transportstyrelsen besinnar sig. Flygplatserna och ATS:en försöker lösa problemen men motarbetas av LFV och möter okunskap från Transportstyrelsen som inte vet vad som krävs för att godkänna.

Konsekvenstänk är det som normalt skall ingå innan man genomför en förändring. Det har inte skett av vare sig LFV eller Transportstyrelsen i detta fall.

Börja samarbeta innan olyckor sker. Det är trots allt bättre med radar än utan. Men alla verkar tyvärr inte förstå det.

Bertil 1
2024-08-29 09:40

@Fakta, jag tror du gör det lite enkelt för dej med att hänvisa till regelverk. Är det helt klart vem som äger radardata från LFV radarstationer och vad man får göra med denna information. Får LFV sälja denna information och i så fall till vilket pris som helst? Eller är det något som flygplatser kan få tillgång till utan kostnad som ren infrastruktur eftersom det i grunden är bekostat med skattemedel?

Fakta
2024-08-29 01:42

Om du ser på en fotbollsmatch och självsäkert uttalar dig om att det är offside eller för den delen att det inte är offside alternativt att domaren dömt eller inte dömt offside kan man ju har en förhoppning att individen som uttalar sig kan reglerna för offside.

Om alla ni som i tråden nedan skulle kunna backa era självsäkra uttalanden med var i regelverket ni hittar stöd för era argument så skulle denna tråd bli ganska kort.

Om TS och LFV skulle gjort alla felaktigheter som påtalas nedan skulle det vara ganska enkelt att backa upp de så kallade felaktigheterna med fakta kopplat till ett regelverk skulle det vara en ganska enkel match att testa dessa beslut i juridiska processer men det är väl ingen som gjort?

Regeringskansliet
2024-08-17 13:51

Myndigheter och bolag med statligt ägande

I Sverige finns det cirka 367 myndigheter under regeringen. Myndigheterna har i uppgift att genomföra de beslut som riksdagen och regeringen fattar. Myndigheterna är organisatoriskt fristående, men styrs av regeringen som ansvarar för myndigheternas verksamhet inför riksdagen.

Domstolarna har en särställning som innebär att de är mer oberoende. Även universitet och högskolor har särskilda regler som i vissa delar innebär en högre grad av självbestämmande.

<a href="https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/myndigheter-och-bolag-med-statligt-agande/" rel="nofollow ugc">https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/myndigheter-och-bolag-med-statligt-agande/</a>

Claes menar RE Claes
2024-08-16 14:54

Vad Claes menar är att de vi röstar fram till Regeringen och i vissa fall deras samarbetspartier styr myndigheter.
Det fanns förut ett flyghatande MP som var aktivister som gjorde det mesta för att förhindra för flyget.
Självklart fick då de styrande direktiv som skulle motarbeta flyget utan att det syntes, för att de skulle behålla jobben.
Tex prioritera fantastiska kontorsbyggnader istället för G-piren.

Sv Rätt ska vara rätt
2024-08-16 14:23

Det betyder väl att regeringen är ansvarig om det inte fungerar?

Johan
2024-08-16 13:50

Det är väl knappast regering eller riksdag som beslutat att de ickestatliga flygplatserna skall vara utan radar som bekostats av allmänna medel? Det är ju LFV och TS som fått fria händer och gått bananas. Sedan blev det som det blev när dom fick fritt utrymme att tänka själva. Bra blev det i vilket fall inte. Helt plötsligt gick Sverige decennier tillbaka i utvecklingen, det borde stoppats i tid, men icke. Men det märks ju på kommentarerna att LFV gör allt för att skylla ifrån sig det värsta snedsteget de lyckats med, och då är det ju en historik fylld av stora misstag av olika slag genom tiderna. Låt någon annan myndighet sköta den övergripande infrastrukturen, någon som vet vad dom gör.

Rätt ska vara rätt re Riksdage
2024-08-16 12:37

Myndigheterna har i uppgift att genomföra de beslut som riksdagen och regeringen fattar. Myndigheterna är organisatoriskt fristående, men styrs av regeringen som ansvarar för myndigheternas verksamhet inför riksdagen

Riksdagen
2024-08-16 12:03

Sv Claes, Riksdagen är huvudman för de statliga myndigheterna.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500