Arlanda
Någon som vet när det blir ordning på Arlanda?
Landa gate C42 gå 200 mil för att ta buss som gick 100m fr C42.
Är detta rimligt?
svar
Att: Johnny!
Det finns inget krav att de anställda skall vara politiker.
Du verkar inte fått en klar bild hur livet ser ut.
Du är med och väljer vilka politiker som styr Sverige.
Hur många privata bolag går inte i konkurs varje år. Skall vi då säga att privata inte skall få driva Bolag?
Imorgon kommer beskedet om Northvolt, onsdagen blir ödesdag skall de få till en rekonstruktion eller försättas i konkurs. De har en mycket stor skuld som uppgår till ca. 6.000:- per invånare i Sverige. De är inte politiker.
Tänk om tänk rätt!
sv Ekonom
Staten kan väl få äga flygplatserna. Men i så fall bör proffs flygplatsbolag driva företaget.
Okunniga politiker ska inte få leka bolag
. Det kan bara gå illa.
Jag anser att alla viktiga samhällsfunktioner skall ägas/styras av staten. Järnvägar, flygplatser, sjukvård, elförsörjning och mycket mer.
Polis och försvar sköts ju på detta sätt. Inte har Tomelilla ett eget flygvapen, väl?
Nu fjantas det runt med massa fåniga privatiseringar som sänker samhäälnyttan till intet.
Att: Johnny
Du drar felaktiga slutsatser. Inget förstatligande av alla företag. Men viss verksamhet är av mycket stor betydelse för vårt samhälle och passar ej som privat verksamhet.
@ Ekonom
Kan hålla med dig när det gäller Arlanda express.
Dåliga privata företag går konkurs, och ?
Tydligen föradrar du förstatligande av alla företag och plan ekonomi
Det är din rätt att tycka så, jag tycker ugf motsatsen till detta.
Att: Johnny
Vad tycker du då om Arlanda Express? Lovande privat bolag?
Som alla klagar på att de är för dyra!
Eller de privata bolag som inte klarar sig.
Du vet väl att det var rekord på konkurser 2024
Makro Sverige satte nytt rekord i antal konkurser under 2024. Totalt ökade konkurserna med 23 %, mätt som årstakt. Totalt gick 10 141 aktiebolag i konkurs. Konkurserna har påverkat totalt 33 193 anställda, enligt siffror från Creditsafe.
Detta kostade oss skattebetalare stora pengar.
sv@Johnny.
Monopoltiden är väl 30 år sedan nu, det gäller inte riktigt som en ursäkt längre..
Sanningen är att Swedavia / ARN har sovit i timman under dom ugf 30 åren.
Man kunde ha gjort mycket för länge sedan för att ha varit klar till ett fritt flygmarknad
Men pga en ledning bestående mestadels av avdankade politiker och glada amatörer, satsade man istället för att utveckla flygplatsen, på attgöra om den til ett köpcentrum och att bygga kontorslokal för uthyrning, samt att gnälla på SAS.
Mycket hade kunnat vara annorlunda om man hade haft en flygbransch kunnig ledning med koll på drift och utveckling av flygplatser.
Istället satsade man på snabba cash.
Idag är det troligen för sent, vi får se om borttagningen av den idiotiska flygskatten får effekt.
Jo, det har jag. Ogillar starkt CPH, men det är ju ett paradis jämfört med ARN.
Swedavias VDAbrahamsson var häromdagen ute med en pressrelese och talde om att Arlanda nu är på väg att bli en flygplats i världsklass med en hypermodern marknadsplats. Att som Abrahamssom tala med nymoderata floskelbegrepp som “Världsklass” och “Marknadsplats” (dvs leka affär) visar bara vilken värld han lever i. För oss resenärer skulle det vara mycket mycket stort om Arlanda blev en flygplats i högsta nordiska klass. Swedavia tillsammans med Arlanda Express (skapat i samma anda som “väldsklassflygplatsen” av KD och nyliberal politik) kommer med all säkerhet att låta svensk inrikestrafik dö sotdöden. Att som någon skrev behöva vara på flygplatsen 1-1,5 timmar före en finrikesflygning så att man skall kunna tvinga in kunderna i köptemplet är horribelt.
Hej Pilot.
Jag har besökt flygplatser där terminalen i princip har stampat jordgolv.
Men en huvudstadsflygplats i ett sk. välfärdsland och på Arlandas låga nivå, får man leta efter.
Sv @Johhny
Du har tydligen inte besökt många flygplatser.
Det finns extremt många mycket primitiva flygplatser. Har besökt många.
Var du lycklig om du besökt Arlanda som ligger bland de bättre!
Har varit i Afrika, Sydamerika, Asien, USA, Mexiko mflr. platser och sett betydligt sämre flygplatser med reguljär trafik.
Mycket rätt i det du skriver, men SAS monopolliknande verksamhet satt i många år stopp för andra bolag, ifall SAS inte ville trafikera aktuell sträcka.
Jag anser att SAS och svensk flathet är grunden till att Arlanda aldrig har utvecklats till annat en tragisk och illa fungerande flygplats. Bland de sämsta av alla jag besökt.
Många skribenter här på FT skyller på SAS att ARN inte har utvecklats som internationell flygplats..
Detta är inte sanningen. Arlanda flygplats och Swdavia har varit, och är fortsatt urusla på att driva och utveckla flygplaser.
CPH har många andra intercont och europa linjer än dom som SAS flyger. Uppskatnings vis är väl 30-35% av trafiken på CPH SAS trafik.
Arlanda flygplats hade kunnat utvecklas, men det har inte hänt, detta pga oduglig ledning på båda Swedavia och ARN.
Inte heller mycket tyder på att ” Mälardalens enorma potential för direkt inter cont. linjer från ARN finns i verkligheten.
ARN är fortsatt bara ledande på hudlösa priser i div restauranger på flygplatsen.., intepå något annat.
Ingen, absolut ingen som inte är anställd på Swedavia kan tycka som du, vad gäller katastrofen Arlanda.
Visst har man ibland fått gå långa sträckor på andra flygplatser, men detta har varit storflygplatser och inte en lokal småflygplats. Illa planerat och dessutom fult.
Jag tycker att Arlanda är en välfungerande flygplats som ofta inte får den uppskattning den förtjänar. Läget är smidigt, och med Arlanda Express kan man ta sig till flygplatsen från Stockholm på bara 18 minuter. Terminalerna är dessutom välplanerade, med korta gångavstånd och tydlig skyltning, vilket gör att hela resan genom flygplatsen känns effektiv och bekväm.
När det gäller kritiken som ibland lyfts fram, som köer vid säkerhetskontrollen, är det knappast något unikt för Arlanda – det är ett återkommande problem på de flesta stora flygplatser. Samtidigt har jag märkt att flödet ofta är smidigt och att de jobbar aktivt för att förbättra upplevelsen. Priserna på mat och dryck kanske kan kännas höga, men det är ganska standard för en internationell flygplats. Utbudet är brett och håller hög kvalitet, så det finns alternativ för olika smaker och budgetar.
En annan sak som förtjänar mer uppmärksamhet är Arlandas arbete med hållbarhet. Satsningar på förnybar energi och miljövänliga lösningar visar att flygplatsen har ett långsiktigt perspektiv och tar sitt ansvar för miljön. Sammantaget tycker jag att Arlanda håller en hög standard och utan tvekan kan mäta sig med många av Europas andra stora flygplatser
Hur kan Arlanda fortsätta såhär? Helt galet.
<a href="https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5EOdb1/langa-koer-pa-arlanda" rel="nofollow ugc">https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5EOdb1/langa-koer-pa-arlanda</a>
Hela arlanda är ett skämt, Dom skulle ha rivit ner skiten från T2 och byggt nytt ända bort till F-Piren