BRA 320
Vad händer med 320 nu? Hur länge har de charter kontrakt?
svar
Någon som vet om de har kuser på gång, söker de folk?
Kollektivavtal kommer.Men många har ”myror i brallan” och fixar ej vänta trots de visste det fr start.
Nej inget kollektivavtal. Lär inte komma heller!
Något nytt om kollektivavtal? Något på gång eller blir det inget?
Ja, ATRerna ska förmodligen tillbaka, detta är diskuterat i annan tråd här.
Att leasinggivare och leasingtagare har samma ägare ändrar ingenting i sak. När den sistnämnda inte längre vill använda flygplanet så är det upp till den förstnämnda att hitta nya uppdrag till kärran eller avveckla den.
“@Andreas”: Varför skriver du det till mig? Det är ju inte jag som gissar. Genom ditt tips framgår dock inte vem som äger leasingbolagen i fråga, så jag tror inte att det hjälper killgissarna i tråden.
Varför diskuteras ATRer i denna tråd..
Gå in på Transportstyrelsens register för flygplan och sök på Braathens, där framgår vilket leasingbolag som äger varje individ. Så slipper ni killgissa!!
Giss och BAX: Jo, både direkt och genom systerbolag i Braganza-gruppen ägs de flesta ATR som BRA flyger. Kolla upp bolagen i gruppen, t.ex. Bramora Ltd på Malta (information finns genom läckan Paradise Papers) eller dotterbolagen till Braathens Regional Airlines ( BRA ) AB, 556747-6592 (t.ex. genom allabolag.se).
Nja, Per G äger ett par av de ATR som BRA opererar via egna “leasingbolag”, eller mindre aktiebolag om man så önskar, nåt i Norge och nån står på Malta. Alla Airbus i BIX är leasade och flera av de senaste ATRern är också leasade av olika leasingbolag. Värt att notera att inget av de “egna” leasingbolagen behövt rekonstruktion. Så de fick alltid sin betalning.
BRAS ägare, äger leasing bolaget som kärrorna kommer ifrån 🙂
Med ”tillbaka” menas i varje fall i min värld att leasinggivaren ( i regel ägaren) får tillbaka flygplanet efter avslutat leasingkontrakt. BRA äger inte något av ”sina” 14 ATR utan är endast ”innehavare”.
Är det att lämna tillbaka maskinerna till leasing företaget? BRA äger väl ingenting?
@Torsten Larsson
Nej.3 st ATR ska flyga i Österrike resterande ska flyga för SAS inkl 1 a319.
3 nya ATR beställda.
Är “tillbaka” ett hemligt uttryck i branschen som bara vissa utvalda har förståelig tillgång till?
Ställer samma fråga som ingen svarat på: Vad menas med att ATR ”ska gå tillbaka”? Att ”ATR ska tillbaka” har upprepats x antal ggr nu utan att man preciserar vad som åsyftas. Finns det andra kärror utöver de som flyger för Austrian?
Hej Janne,
Ja precis, Austrian ska dom flyga för men i övrigt ska dom tillbaka. Tack,
@cc
Tredje försöket.
BRA har kontralt med Apollo/Ving så länge dom har flygningar att utföra. Båda kan ställa in serier om dom ej bokas på. Sen att BRA har kontrakt till 2026 spelar inte så stor roll om inte arrangören har några flygningar att erbjuda.
Svårt för månfa bolag just nu men kanske det lättar upp efter vintern.
Några nya kärror är ej aktuella snarare tvärtom.
Vad menar du med ”Tillbaka” ?