BRA rekryteringsprocess
Någon som vet hur BRAs rekryteringsprocess ser ut? Jag har skickat in en ansökan och tänkte bara förbereda mig i tid.
Är det sim? Tekniskt prov? Flera dagar?
Någon med erfarenhet sen tidigare?
svar
Vad trodde ni på BRA skulle hända med era scheman? Den egna olönsamma trafiken läggs ner ACMI-trafik är det nya. Klart det skulle påverka hur arbetspassen ser ut, annat kan väl ingen trott ?
Det är relevant eftersom personalen som jobbar på bra valde bra pga tidigare arbetsvillkor och schema. Massflykten pga SAS-produktion är snart ett faktum. Något som ledningen på BRA ej förstått.
Personalchefen för piloterna gick på semester lägligt strax före schemasläpp och är åter efter helgerna. Härlig mentalitet att stoppa huvudet i sanden.
Ingen annan i ledningen har gått ut med något eller kontaktat de flygande i samband med att schemabomben släpptes.
@säsare
Ja, vad ni haft är väl väldigt irrelevant nu när när ska gå under vår flagg? Men hoppas det blir bra, även om jag tror att flykten från BRA kommer bli stor när missnöjd personal inte vill vara kvar.
Hur kan det ha varit en fantasivärld? Det funkade kanon i decennier, fram tills pandemi och flygskam slog till. Hade man också haft lite talang inom management, inte gjort sig av med lokal personal på utestationerna, och inte haft en hysteri att anställa massa administrativ personal till kontoret så hade man nog också kunnat göra vinst. Även om vinsten i ett flygbolag bara handlar om hur man väljer att flytta runt pengarna till de andra bolagen.
Lite olika på olika baser.
På Bromma basen kom man nästan aldrig hem..
Det nya blir väl framförallt längre arbetsdagar och ett betydligt större utnyttjande av personalen. Arlanda stänger ju aldrig, så som Bromma gör på kvällar tex
Nu får väl alla sina nätter borta och långa dagar som du säger. Visby ser väl ut att alltid komma hem som vanligt dock..
Absolut, men nu är inte SAS något att sträva efter. Main eller inte, SAS är inte vad det varit. Finns betydligt bättre bolag där ute. Men som du säger, nu förlorar piloterna sitt incitament för att komma hem, då måste det kompenseras eller så byter man till ett bolag som kompenserar. Money talks.
Ni på BRA har ju levt i en fantasivärld med att komma hem varje dag. Välkommen till oss på SAS, nu kan ni glömma att komma hem utan långa slingor med 5-6 sektorer, full duty time och mycket konstiga slingor.
Dock ska jag inte klaga som sitter på main och flyger A320, men ändå.
Schema senast 2 veckor innan.
10 dagar ledig, duty hrs på 120-140 för 30-50 timmar block.
Nätter borta varierar kraftigt beroende på bas från 0-18 nätter, de flesta har kanske ett snitt på 10. GOT kommer aldrig hem på detta schema, någon hade 10 dagar HEMMA.
11 timmars dagar är någon ny standard… Fula splits har delats ut för kortnätter flera dagar i rad.
Hur ser amapola ut?
Nyfiken pilot från amapola/populair här. Kan ni dela med er lite mer hur schemat är på ATR? Bara nyfiken hur det skiljer sig från oss då vi har liknande produktion och ligger också ute en hel del. Samt hur många lediga dagar per månad har ni?
Vi ser verkligen fram emot att börja flyga som SAS crew. Blir fantastiskt. Nya destinationer och spännande nattstopp.
“På tok för lojala flygande”
Folk är rädda för att göra sig obekväma och säga ifrån.
Facket kommer inte lösa era problem.
Nu har flight deck tröttnat påriktigt. Det enda rätta hade egentligen varit att strejka tills schema görs om och ersättningen blir dräglig.
På tok för lojala flygande, åt på tok för oseriös ledning.
Hur kommer det sig att andra bolag får ihop ett schema där deras anställda kan ha ett liv?
Kolla på Widerøe, varför lämnar ingen där?
Tycker ledningsgruppen kan sitta backseat ett schema och sedan utvärdera hur det påverkar deras familjeliv.
Ett fiasko, vi flyger ATR inte 787 till Fiji.
Det är priset som man fick betala för att harva runt några extra år på BMA. Flytten borde ha skett tidigare och då hade det varit SAS mot BRA. Men Bromma behåller vi ändå!
För vilken tidsperiod är schemat som släppts? Kan det inte bara vara under uppstart som det ser ut på det här sättet?
Fruktansvärt att nyanställda tvingas arbeta gratis år 2025.
Att schemat skulle bli sämre i och med ny produktion kan inte vara en överraskning bland crew men borde såklart adresserats av facket.
Svenska flygbolag med SAS och BRA i spetsen leder verkligen race to the bottom bland Skandinaviska flygbolag. Löner är under all kritik.
Tyvärr blir det ingen skillnad om folk inte står upp för sig och säger ifrån.
Nu är allt förändrat hos BRA.
Schemat för piloter och kabinen med SAS-produktion har kommit och kåren är upprörd. Många långa slingor iväg från familj och hem. Till samma usla löner. Ingen extra ersättning utgår som plåster på såren. Schemat blev en smärre katastrof för större delen av de flygande. Ledningen är knäpptyst.
Värt att nämna för er som funderar på att tacka ja till ett jobberbjudande är att viss del av utbildningen är obetald. Du förväntas läsa din tekniska kurs hemma på din fritid och sedan skriva av provet din första anställningsdag.
Under resten av utbildningen får du endast grundlön. Uselt.
Hej
Jag ska snart också göra testerna.
Vet ni hur lång tid det tar innan man får resultat?
Har flera tidigare kollegor som klarat BRAs tester men blivit bortvalda efter processen på oförklarliga grunder. Märkligt som BRA håller på när man saknar Crew på bred front.
Hej på er alla flygare!
Om ni nu lycka ta er genom hela processen, så finns ett hemligt steg kvar. Förutom att ni godkänner branschens absolut sämsta löner, som man aldrig trodde skulle kunna bli verklighet i ett svenskt bolag så får ni absolut inte finnas med på de fördömdas lista som finns på BRAs flygavdelning. En lista man kan hamna på om man kommit i onåder med någon fd eller aktiv pilot från BRA. Förmodligen någon narcisisitisk kapten som tror att jorden och flygvälden kretsat kring honom.
Att så många grymma piloter som blivit bortplockade pga denna lista är helt sjukt. Säger tyvärr rätt mycket om den sjuka kultur som råder i detta företag och att många väljer andra alternativ.