Hålla igång flyget
Ser inlägg från företrädare i Flygbranschen där man vill att Kommuner och Statliga myndigheter ska flyga mer för att upprätthålla till exempel Inrikesflyget är det så smart är det inte så att behovet av tjänsteresor har minskat nu när man kan kommunicera via länk till exempel. Har en annan fråga också hur är det med följande påstående. Flyget genomgår just nu en stor omställning. Elektriska flygplan, vätgasdrift och den som vill kan redan idag köpa fossilfritt flygbränsle. Hur ser ni på dom alternativen?
svar
Okej, men jag tror att många som propagerar mot flyget som transportmedel inte ser förbi just själva flygningen. Det finns åtskilliga argument för snabba transporter mer än att de har vingar. En kommun kanske vill växa med industrier och nya företagsetableringar, signalvärdet i den snabba transporten kan ha ett stort värde för kommunerna. Glöm inte att den internationella hubben heter Arlanda inte Stockholm Central.
Xilus mitt inlägg från början handlade om att jag tycker det är konstigt att man i princip ska flyga i onödan för att upprätthålla Flyglinjer (Infrastruktur) . Jag har efter drygt 40 år i Flygbranschen sett hur den har förändrats ta till exempel Inrikesflyg i Sverige finns inte mycket kvar och att få en linje lönsam enligt mig är nog väldigt svårt utan bidrag. Jag vänder mig mot att en Region till exempel ska gå in och köpa 1000 biljetter för att ha en flyglinje.
Först ska vissa kommuner äga/driva flygplatser och samtidigt förbjuda egna anställda att flyga och till detta kommer krav på samhällsstöd för att täcka kostnaden.
Den offentliga naiviteten kring fungerande infrastruktur är därför inte särskilt förvånande.
Järnväg, vägar, el etc är på samma låga offentliga kompetensnivå….Politiker, vad kan dessa, utöver att prata?
Jag har inte påstått något av det du skriver, du måste ha vaknat på fel sida?
Xilius så du menar att man ska resa i princip i onödan för att hålla igång infrastrukturen. Infrastruktur kan handla om andra kommunikationsmedel till exempel Tåg vilket oftast funkar alldeles utmärkt på avstånd upp till 40 mil.
Är det inte bättre att man ser helheten och givetvis satsar på Flyg till exempel i Norra Sverige.
Av altarnativa drivmedel så är det väl just nu fossilfritt bränsle som går att använda.
Elflyg är nog väldigt långt att bli verklighet. 10-20 år förmodligen
Jag tror att poängen är att det privata näringslivet ute i regionerna behöver bra förbindelser för att kunna fortsätta finnas där de ligger och inte alla flytta till Stockholms- eller Öresundsregionen. Om inte offentlig sektor hjälper till att skapa underlag för flygförbindelserna så blir det svårt (omöjligt?) för de privata aktörerna att ensamma hålla dem vid liv…och till slut drabbas alla.
Visst kan man tycka olika och resonera att det är en del av samhällets utveckling, men jag förstår det som att detta är argumentet som förs fram.
1. Infrastruktur.
2. En möjliggörande för framtidens infrastruktur.