Arbetsmarknaden för piloter idag
Hej! Hittar ingen tråd på hur det ser ut i dagsläget kring arbetsmarknaden för piloter så ställer därför frågorna här i hopp om givande diskussioner.
Hur ser arbetsmarknaden ut idag och framöver för en nyutbildad pilot i Sverige? Är det som man hör och läser att det är/kommer bli pilotbrist i Sverige? Eller är det bara brist på erfarna piloter?
Ser att SAS söker efter piloter och erbjuder typerating utan krav på flygtimmar, är det svårt att få jobb där utan tidigare erfarenhet som kommersiell pilot?
Vad kan man räkna med för jobb som nyutbildad pilot i dagsläget?
Mvh en förhoppningsvis framtida pilot
svar
På tal om arbetsmarknad. När ska man börja oroa sig om jobbet som pilot? När blir det single pilot och när försvinner pilot jobbet helt? Tankar? Fortfarande värt att utbilda sig nu för jobb närmsta 20-30 åren?
Ja men Braathens och Saab söker ju tusentals nyutbildade piloter…jovisst tjena
Både Braatens och Saab söker ju piloter här på Flygtorget.
Pilotbrist är ett ständigt återkommande mantra som ofta drivs av vissa flygbolag och flygskolor. De hänvisar till någon obskyr rapport från de stora flygplanstillverkarna i stil med “Det behövs XXX antal tusen piloter inom 25 år”.
Tänk på att flygbolagen vill ha en uppsjö med piloter att välja mellan så de kan hålla ner lönerna. Flygskolorna får sitt levebröd av elever och det är stora pengar det handlar om.
Flygplanstillverkarna driver på denna propaganda.
Det finns gott om piloter där ute. Det har aldrig och kommer inte i närtid saknas piloter.
De bolag som klagar är de som inte erbjuder vettiga villkor. Det är anledningen till att de inte får många sökanden.
Alla bolag med sjyssta villkor har gott om ansökningar.
Märkte att de nekade att mitt inlägg skulle publiceras för någon orsak…vet inte i detalj vad folk misslyckas med på intervjuerna
Det har aldrig och kommer aldrig att bli brist på piloter!
Intressant, vad är det de failar på intervjuerna?
Ingen kan med säkerhet säga hur framtiden ser ut för piloter.
Det finns många faktorer som påverkar, såsom brist på flygplan, lågkonjunktur och andra ekonomiska svängningar. Ena dagen skriker branschen efter piloter, medan den nästa kan allt stanna av helt, som vi såg under pandemin.
Så svaret på din fråga är enkelt: ingen vet med säkerhet.
Hej igen,
De brukar anställa folk rullande så finns de kvar om 2-3 år lär dom söka folk pga pensionsavgångar, dessutom lär de fortfarande vara bland Europas sämst betalda jetjobb så de lär leta piloter från flygskolor (rekommenderar ingen att jobba på SAS numera pga deras avtal)
Ska dock tilläggas att ta in folk direkt från flygskolan är annat än att ge folk jobb efter flygskolan, en bekant på SAS rekrytering säger att närmare 75% failar deras intervjuer
Mitt tips är att försöka söka till Norwegian eller Ryanair efter din utbildning om du får chans, va inte en del av problemet och jobba för låg lön på SAS
Bara att fokusera på studierna först, problemet att skaffa jobb kommer sen
Du är typ 30 ? Långt ifrån försent.
Jag var 29, och flera av mina kollegor över 30 när de sadlade om.
Vill man så går det.
En rackare var 50 och fick bra pilotjobb.
Tror ni att sas och andra bolag kommer fortsätta söka styrmän ett tag framöver (ca 2-3 år) eller är detta något som bara pågår under typ 1 år? Förstår att ingen har en spåkula och kan säga säkert men det är intressant att höra era spekulationer! 😉
Håller tummarna för dig, och mig själv 🙂 för framtida jobb
Det låter ju lovande! Får hoppas att det håller i sig i 1,5-2 år till när jag räknar med att vara färdig utbildad isåfall 🙂
Det du säger är inte sant. Jag ser ju själv. Jag är piloten. Min syster läkare
@masudh
Stämmer inte. Läkare får välja specialité utefter vilka platser som finns (vårdcentral). Inte ens som överläkare kommer någon att slåss om dig. Jag vet för jag är just läkare.
Marknaden för piloter är just nu ovanligt bra. Men det betyder inte att den är bra jämfört med tex läkare. Som pilot är det fortfarande en kamp att landa ett jobb. Som läkare låter man arbetsgivarna slåss om dina tjänster
För 10 år sen var jag i 20 års åldern och valde bort pilotyrket då trots att det var det enda jag egentligen velat göra sen barnsben just pga att arbetsutsikterna på den tiden minst sagt såg dystra ut.
Hoppade på en annan universitetsutbildning och idag ångrar jag det valet. Har ett stabilt jobb som är välbetalt och statusfyllt vilket förvisso är en liten tröst, men ändå tänker jag varje dag på hur det kunde varit.
Vill man bli pilot och vill man verkligen bli det på riktigt, så kör. Man lever en gång.
@B
@Daniel
Får jag fråga när ni gick ut flygskolan och sökte jobb utan timmar senast?
Som B skriver har markedet sjældent været bedre end nu.
Vi kan sagtens blive enige om at startløn i både SAS og Norwegian ikke er noget at prale af, men at man kan gå direkte fra flyskolen ud og få et job i Skandinavien er aldrig sket i alle de år jeg har været i branchen.
Skru tiden 10 år tilbage og alle nyudannede piloter kunne regne med at bruge de næste mange år i Afrika eller andre steder på Lars Tyndskids marker bare for at komme i betragtning til at sidde i et cockpit
I dagens marked står både Norwegian, SAS, Jet-time med flere allerede og ansætter under uddannelse, hvilket er fuldstændig uhørt
Marknaden för piloter har nog aldrig någonsin varit bättre än nu.
SAS anställer massor med folk från flygskolan. Vi pratar om hundratals per år.
Har nog aldrig någonsin hänt förut.