Längdkrav?
SAAB 340 brukar innebära knepiga längdkrav på kabinpersonalen då det är “lite” begränsat med plats både i takhöjd, i galley och när wc behöver snyggas till. De flesta operatörer har samtidigt ambitionen att växla upp till en något större flygplanstyp (ATR/Dash) och då måste personalen vara tillräckligt långa för att nå upp till säkerhetsutrustning i hatthyllorna. Vad är de normala kraven/rekommendationer vad gäller längd?
svar
Kan bara konstatera att “Korrekt” har alla fel. Längdkrav är bolagsstyrt och bygger oftast på att kabinpersonalen ska kunna jobba på det största såväl som det minsta flygplanet man använder. Varför kabinpersonalen på British Airways måste vara 10 cm kortare än de på KLM eller Lufthansa får någon gärna förklara. Ryanair flyger samma flygplanstyper som Norwegian men de längsta killarna på DY skulle få kapa av sig huvudet för att klara av rajans längdkrav. Sjukast är nog de bolag som har olika krav på tjejer och killar.
ATR72 – 190 cm inkl. klack (du måste kolla uniformsreglementet).
SF340 – ??? min vän på 176 cm fick sådana nack- och ryggproblem att hon fick byta upp sig till ett flygbolag med större flygplan.
Max längd på en ATR – 180cm, ej minimum längd.
Max längd på en 340 – 170cm, ej minimum längd.
Max längd på en 737 – 190cm samt minimum längd på 160cm.
Svenskar gnäller på olika flygplanstyper. Talar om större jets. Sen sitter ni och är glada att man spacklar och målar om en gammal SAAB eller Jetstream man sätter in mellan ett par orter i Sverige. Kanske sluta att vara så kräsna?