Norse ARN-BKK
Norse lanserar en ny linje från Stockholm till Bangkok i Oktober 2025, 2 avgångar i veckan på Onsdagar & Söndagar med Boeing 787-9.
svar
Tack för din info.
Med eller tan denna skulle jag själv ändå inte boka hos Norse.
Någonting inombords sänder varningssignaler och varför vet jag inte, magkänslan kanske?
Norse Atlantic har 12 fly. 7 på sitt norske AOC og 5 på det britiske.
Norse har just wetleasat ut 6 av sina 7 flyg till Indien. Vad sker nu med egen trafik??
Norse måste skaffa sig en allians. Annars vågar man inte boka, men kan inte riskera att erbjudas pengarna tillbaka tätt inpå tilltänkt resa eller en ombokning till ett annat datum. Skräckexempel är när passagerare från IAD erbjöds pengar tillbaka eller resa från JFK.
Att säga att A350 är mer modern än en B787 är konstigt.
Det är på många sätt samma generation och ungefärligt samma ålder på maskinerna.
Den stora skillnaden är nog kabintrycket och avsaknaden av bleed air på B787.
Detta är ett stort plus för boeingen. Betydligt behagligare kabinluft i denna.
Nyttjad id biljetter i snart 20 år, så alliance och poäng är totalt meningslöst. Vi blir alltid uppgraderade om plats finns och tro mig när jag säger detta. På vissa bolag är premium bättre än business konstigt nog.
Vad du tycker om olika skandinaver stoppar jag i samma påse som det katten skiter.
787 vs 350. Har timmar på båda där enligt min mening är 787 mer futuristisk i sättet den tryck sätter kabinen än ex 350. Kvaliteten på båda är faktiskt rätt kass när det kommer till kabiniterriör.
Vet inte med vad du syftar med performance. Generellt slår 787 350n i ekonomi på resor över 10 timmar. 350 kan lyfta kilon men maskinen är också tyngre. Har man en begränsad max startvikt så lyfter en maskin med lägre tomvikt mer frakt än en tyngre maskin. Ska du flyga fler c glass pax till ex NYC så är 350 bättre. Som du märker är just ”performance” väldigt brett.
En sak att inte förglömma är att både 350 och 787 har RR Trent fläktar. Det är oroande för framtiden.
Åter till SAS, SAS har gått ner sig, även Thai efter pandemin. Båda var nära KK. När man ska flyga till BKK är oftast det nationella bolaget att föredra. Vi har sett hur ATC prioriterar. 🙂
För att återgå till Norse, såg att de ska börja flyga åt Indigo med fem maskiner på wet lease. Det är en tredjedel av flottan. Om RR ställer till problem där
Maskiner måste ställas. Vilken produktion drabbas? Den man leasar ut eller sin egna? Vilka avgångar kommer att ställas in. Finns avtal med andra bolag?
Hade ni haft samma fina och trevliga attityd på marken och i luften som svenskar och norrmän, hade detta inte behövt skrivas.
Otrevligt bemötande på CPH och sur/nonchalant CC ombord på SAS ifall den inte är svensk eller norsk.
Det är bara ni själva som tror ni är något speciellt, ingen annan.
Longhaul funkar på Arlanda, så som det funkar på MAN, GVA, BRU, HEL, LIS m.fl.
ANA, AirCanada som är nya här är här för att stanna. Etihad väntas också komma hit, påstår inte att Sveriges flygindustri eller Arlanda som flygplats är acceptabla, men tjafset om att efterfrågan inte finns borde vara long gone vid det här laget.
Der er flere ting jeg undres over, I svenskere lyder som og opfører jer som sure pattebørn. Normændene har ikke samme bitre tone i deres flyfora (ikke at jeg kender til voldsomt mange skandinaviske flyfora). At skrive f.eks. at “alle alternativer til [SAS og CPH] er meget bedre” er decideret useriøst (måske hvis det havde været Air Koryo og Pyongyang). Det lyder jo som et barn som ikke kan føre nogen form for argumentation.
Og booker I billigste billetter i economy class og er ligeglade med air miles og status? Jeg har 10 års Guld og 10 års Diamant i EuroBonus og chancen for at jeg skifter til et andet selskab end SAS er ikke ret stor. På short haul i Europa kan jeg godt tage en tur med Norwegian men på langruter booker jeg altid SAS eller alliancepartnere. SAS har god service og (for det meste) skandinavisk flyvende personale (også svenskere!). I min mening har SAS de bedste fly – Airbus A320 NEO på short haul og Airbus A350 på de længste ruter. Thai har bestilt en masse Boeing 787 og der vil jeg godt nok hellere flyve med A350, som er lidt mere moderne, har bedre design, er lidt større og har betydeligt bedre performance end B787.
Jeg booker generelt altid SAS Business Smart. Hvis man booker i god tid er priserne rimelige og som Diamant-medlem får man 2 x 9,000 x 1.75, dvs. 31,500 points for en tur/retur til fjernøsten eller USA’s vestkyst. Man kan af og til få tur/retur bonusbilletter i Business til 100K, så det er en ret god rabat hvis man er fleksibel med hvornår man kan rejse (EuroBonus-billetter i Business kan være noget svære at finde, SAS har dog en ny award finder). Det er naturligvis en “fælde” man er lokket i og bare at flyve med det billigste selskab er jo godt for konkurrencen.
I februar skal jeg til Miami og flyver med SAS via ARN da det passede bedst med dagene. Jeg har det fint med at flyve via ARN og jeg er sikker på at SK957 vil være fyldt med svenskere som er glade for at flyve med SAS.
Der var en som spurgte: Og, ja, SAS flyver CPH-BKK, men vist kun i IATA-vinterhalvåret.
Håller helt med Dig.
Alla danskar tycks tro att danska SAS och CPH är Guds gåva till mänskligheten.
Jag tycker inte detta och anlitar därför andra hubbar och flygbolag.
Alla alternativ är bättre, mycket bättre!
Ska jag flyga till USA flyger jag inte Thai… men ska jag till Thailand flyger jag Thai. Tyvärr har SAS tappat stinget.
Sv Jacob och Daniel. Vi vet att ni danskar hellre flyger från CPH till BKK än från ARN till BKK. Denna tråd handlar om att svenskar och norrmän föredrar ARN resp. OSL långt före CPH och gör allt för att undvika strejkbenägna danskar i CPH.
Man kan tage safety ratings med et gran salt. Airline Ratings vurderinger er nok mere troværdige end det meste, som bliver skrevet her – inklusiv det jeg selv skriver. Men Thai Airways kan f.eks. ikke flyve til USA da Thailand har haft FAA IASA Category 2 siden 2015, omend Thailand muligvis vil opnå Category 1 igen i 2025. Jeg vil stadig vælge SAS hver gang over Thai Airways.
Thai er ikke hvad de har været. Deres business på deres 777 hører fortiden til, og de trænger generelt til en gevaldig opdatering.
Economy er hvad economy er, men Thai er det eneste selskab jeg har fløjet med der slukker al lyset på en dagflyvning til Bangkok, og forventer folk ligger sig til at sove.