Norwegian haveri i Molde
Även om allt slutade väl räknas detta som haveri. Väderförhållanden i kombination med kort bana och det fakttum att man landede lite långt in var den troliga orsaken.
Man borde sannonlikt ha gjort en goaround alternativt gått till ett alternativ i steget innan.
svar
pf
Håller med om att att man inte kan tala om haveri i detta fall med Norwegian planet i Molde, det är en incident.
På samma vis är det med ” andra bolaget” i JFK, detta var också en incident.
Tröttsamt att du alltid måste demonstrera ditt enorma SAS hat.
LN-NIP ska idag flygas från Molde till Arlanda för någon typ av service kan jag tänka mig?
Enligt internationell standard, klassas detta som en “Incident”. Inte haveri!!
Varför helt enkelt inte kolla vad NSIA själva klassar detta som?
<a href="https://nsia.no/Aviation/Investigations/24-918" rel="nofollow ugc">https://nsia.no/Aviation/Investigations/24-918</a>
Definition på ett haveri är att det för att defineras som sådant är skador på människor och eller maskin. I Molde fallet kolliderade de med ett inflygnings/banljus, därav haveri.
Aldri havari, slik trådstarter forsöker å fremstille det.
Et annet bolag var nok nærere et havari, med ikke-autorisert kjöring ut på aktiv bane på Kennedy i forrige uke med en 330.
Flightradar 24 har ingen bevegelser på LN-NIP senere, så det er grunn til å tro at maskinen fremdeles er i Molde, om ikke andre kan si noe annet ?
En “kuriositet”, banen på ENML, er helt flat, ingen hellinger/lutninger opp- og ned, eneste sådann i Norge.
Ack, så långt ifrån 737 Classic
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=aOpBXmqa0eY" rel="nofollow ugc">https://www.youtube.com/watch?v=aOpBXmqa0eY</a>
2200m bana är inte kort men eftersom en B738 är godkänd att landa både med Flaps 30 och 40 där 30 är det mer vanliga samt att alla flygplan med Winglets har en tendens att flyta om man inte håller korrekt Ref Speed över tröskeln. Jag har flugit en hel del B738 och jag hade valt Flaps 40 i det här fallet med tanke på banlängd och rådande förhållanden med vind och blöt bana och att Flaps 40 ger ca 5 knop lägre Ref Speed gentemot F30. Tydligen blev det en lång landning i det här fallet och då hade förstås en G/A varit det enda rätta. Utredningen får visa vad FDR och CVR ger för information. Man kanske kom in Hot and High från början därav lång landning.
Läs mer på:
<a href="https://omni.se/norskt-plan-bara-meter-fran-att-hamna-i-havet/a/bmaWB5" rel="nofollow ugc">https://omni.se/norskt-plan-bara-meter-fran-att-hamna-i-havet/a/bmaWB5</a>
Molde 2220m bana. Det är inte kort.
Ser ut på film som de landar långt in och inte hinner stanna.
Om ingen ombord eller flygplanet fick allvarliga skador, blir det mer troligt klassat som en allvarlig incident, än en accident (haveri). Detta enligt ICAO Annex 13.