Omtag i BRA-affären
Tydligen kommer fallet BRA att överklagas .
Någon med mer info ?
svar
“Det skadar varumärket och förtroendet från våra resenärer på BRA.”
Spelar det någon roll när BRA inte längre säljer biljetter? Varumärket ska väl nu vårdas mot BRAs nuvarande kunder, dvs. flygbolagen man flyger ACMI för och turoperatörerna som man flyger charter för? Inte mot pax.
Nja, Eivind det är inte helt som du säger faktiskt.
Konkursen var inte lika långt bort som du menar. Det hade gått fint att vara kvar på Bromma men man skulle behövt göra vissa förändringar dels i flygprogrammet men dels även ekonomiskt så att säga. Bägge sakerna går hand i hand.
Jag är en av de, som flyger, som anser att flytten inte var motiverad. Det skadar varumärket och förtroendet från våra resenärer på BRA.
I övrigt flyger jag ATR om någon undrar. Vänstersits.
Som vanligt är det mycket svammel från Thomas (om man ens förstår vad han menar).
Fakta är dock att BRA har gått med konstant förlust på inrikes de senaste åren inkl två rekonstruktioner och det visar väl bara att verksamheten var ekonomiskt ohållbar. Om det beror på inkompetent ledning eller dåligt marknadsunderlag kan man ju tvista om, men att inrikesflyget har gått ner markant de senaste åren är bevisat. Därför fanns det tre val för BRA;
1) Lägga ned helt eller konkurs
2) Lägga ned ATR helt och bara fokusera på A320 charter (om den visar svarta siffror är även det ganska oklart)
3) Komma med en ny affärsmodell och köra ACMI.
Giftermålet med SAS är helt logiskt och genialt för SAS och BRA. Konkurrensen blir givetvis lidande, men som sagt, ATR trafiken till och från Bromma med BRA hade upphört oavsett. Nu säkras iallafall inrikestrafiken inom Sverige under SAS även om det blir till ESSA istället.
Därför att Alla Bra flygningar är nu SAS flygningar om de även utförs av annan som tidigare xfly och nu BRA
SAS bokningssystem är gällande.
är det svårt att förstå?
Vi kan nu avvakta och se vem som får rätt, min bedömning kvarstår.
inrikesflyget kommer att falla ytterligare och brant.
thomas, förstår jag ditt inlägg rätt i att du vill ha en debatt, men du vill inte att någon ifrågasätter det du skriver (ens när det är exceptionellt kontroversiella påståenden du kommer med) eller ens svarar på dina frågor? Vem är det då som är polis?
Att: thomas
Du skriver:
“Att flyga till och från ARN är inte populärt bland alla som bor i Sydsverige. Därav faller bokningarna, eller hur SAS”
SAS har inte haft några flygningar på Bromma på minst 60 år.
Varför ställer du den frågan till SAS?
Om resenärerna väljer tåget från södra Sverige i stället för flyg är det ur miljösynpunkt mycket BRA.
Andreas skriv egna kommentarer analyser om Du vill tillföra något till debatten här. eller verkar du som nån sorts egen utsedd kommentators polis?
Vad andra skriver här är inte din business, debatten är fri.
Sas nyårsrea
Basic ekonomi fakta sänker man priserna genererar man inte mer
Man förlorar det sänka beloppet.
Bras flyg är flygbara från Dag 1
Maint programmen rullar på per kalender och operations tid,
har inget att göra med var tekniska basen ligger.
Nej som jag skrivit slutet Jan kommer det att visa vilka linjer som finns kvar på SAS inrikes, det styrs helt av bokningsläget.
Att flyga till och från ARN är inte populärt bland alla som bor i Sydsverige. Därav faller bokningarna, eller hur SAS
“Nyårsrean på ett bolag som förlorar miljarder per kvartal?”
Ja, om det genererar mer intäkter att sälja billiga biljetter långt i förväg och det dessutom bidrar till kassaflödet under lågsäsong, varför skulle man inte ha rea som alla andra flygbolag just nu?
“Infasning av flygen, rent struntprat de flygs ju på BRA AOC
fullt flyg dugliga.”
Det är snarare rent struntprat att kalla det för rent struntprat. Dels behöver man räkna antalet flygplan för att förstå. Det är inte möjligt för BRA att flyga kontrakten för både Austrian och SAS utan att också ta in fler flygplan samt rekrytera och skola in fler besättningar. Att lägga ned sin hemmabas och starta upp nya är också en stor omställning. Man behöver t.ex. etablera tekniskt underhåll på ARN och CPH. Att tro att allt skulle falla på plats med en big bang-lösning över en natt är minst sagt naivt.
Nyårsrean på ett bolag som förlorar miljarder per kvartal?
Infasning av flygen, rent struntprat de flygs ju på BRA AOC
fullt flyg dugliga. Det här andas osäkerhet hur många linjer till södra Sverige blir kvar? hur många vill flyga till ARN?
Men det går ej bedriva flyg från Bromma när kund underlaget är så dåligt.Flygbolaget måste ju oxå göra vinst och inte vara en välgörenhets inrättning.Bara inse folk flyger mindre.
Har man överhuvudtaget frågat de som flugit till BMA om ARN flytten?
Gjort någon marknadsundersökning?
Varför ha trafikuppehåll en månad?
Då det skapar stor marknads osäkerhet.
Hela feb och mars ligger röda priset 711 ute på KLRs alla avgångar till ARN innebär att linjen är osäker då så lågt för att överhuvudtaget få bokningar, löften som utgetts är inte förpliktande de kan dra in linjer när som helst, kommer att göra om de ger förluster, SAS måste stoppa alla slukhål för att överleva som bolag, undrar om Danska staten är beredd att slänga in ytterligare en 10 miljarder för att bolaget ska överleva år 25.
Tveksam till att KLM AF är beredda att göra, försvinner SAS så har de ju köpt bort en konkurrent.
SAS har nyårsrea från och med idag, så det kanske kan vara därför du tycker att det är för billigt.
SAS får inte alla BRA-flygplan på en gång utan det är en gradvis infasning fram till början av sommartrafikprogrammet för att BRA ska kunna klara av den operationella omställningen och expansionen (tänk på att de flyger för Austrian också). Att de nya linjerna till KLR och HAD börjar flyga så tidigt som tre veckor in signalerar knappast osäkerhet i linjerna från SAS sida utan jag skulle säga precis tvärtom.
Ja SAS säljer sig billigt den 27e 685 enkel lägre än BRAs lägsta
Min bedömning kvarstår det här flyga till ARN fungerar inte
de har ju flygplan hos BRA varför inte sätta in dessa på KLR SDL etc.
Att ha totalt trafikuppehåll en månad signalerar osäkerhet i linjen.
Folk vill ha kontinitet
thomas: SAS börjar flyga till KLR och HAD samma datum, 27 januari, precis som utlovat.
Nu är BRA bokningssida borta
Man kan heller inte flyga från Kalmar till ARN boka på SAS det långt in i Januari.
KLR blev lovade sas flyg men så blev det tydligen inte.
Som jag framfört BRA ARN flytten innebär att alla flygningar till södra Sverige är i fara, HAD AGH etc etc. BMA ekar tomt även AY har lagt ner
Vi som flyger mycket är i förstahand intresserad av ett stabilt flyg.
Inte ett bolag typ Ryanair som med enstaka flygningar till en ort efter tre år slutar flyga. Detta då de inte längre får rabatt på startavgiften.
Man kan inte heller boka genomgående resor, mycket bristfälligt.
Dessutom vill vi kunna göra bokningar från exempelvis Luleå till Göteborg. Det blir många gånger Luleå – Arlanda – Göteborg.
Den bokningen vill vi ha på en biljett. Då behöver vi inte hämta ut bagaget på Arlanda och checka in det igen. Blir det någon försening blir vi omhändertagna.
Dessutom välkomnar vi om allt flyg går via Arlanda om inte direktförbindelser finns. Att måste transportera oss mellan Arlanda och Bromma för att flyga till vissa orter är ett elände utan like.
Hur länge dröjer det innan de lägger ner BRA? Dom som planerat detta är riktigt smarta!
Det finns nog flera sidor på det där myntet. Självklart vill BRA få det att låta rumsrent när konkurresverket granskar.
Men det har nog pågått ett spel bakom galleriet, för plötsligt fick SAS väldigt bråttom att skrota sitt kontrakt med Xfly, och det gjordes inte på något snyggt sätt vilket resulterade i deras konkurs. Vad som sagts bakom lykta dörrar får vi nog aldrig veta. Självklart ville SAS bli av med BRAs konkurrens.
Hade BRA inte haft en hållbar affärsplan hade deras senaste rekonstruktion inte beviljats. SAS monopol på flera inrikeslinjer är inte bra för passagerarna.
pnf:
Vad menar du med att “SAS var snabba”? Enligt norsk media bad Konkurransetilsynet konkurrenter och andra intressenter om deras åsikt till utredningen. Menar du att SAS skickade in sitt svar före deadline?
Vad gäller BRA och SAS verkar du ha missuppfattat. Har du läst Konkurrensverkets beslut? SAS har inte köpt ut BRA som konkurrent utan BRA har först valt att lägga ned och sedan kontaktat potentiella ACMI-kunder för att sysselsätta flottan. SAS hade blivit av med BRA som konkurrent oavsett, men om inte SAS hade blivit ACMI-kund hade det i bästa fall blivit något bolag utomlands, annars konkurs.
Blir konkurrensen sämre när BRA lägger ned? Ja självklart, men det hade skett oavsett om SAS wetleasar in dem eller inte. Allt har sitt ursprung i att Braathen tröttnat på att förlora stora belopp av sina egna pengar på att subventionera inrikesflyg i ett land som anstränger sig för att inte flyga inrikes.