TUI-Betalt trots ledig på ute station?
Åkte på en resa 2v med TUI 787 för några veckor sedan till en varm ö 10h bort.
Besättningen bodde på samma hotel.
Planet flög tydligen bara sträckan 1 gång per vecka.
Fråga:
Hade besättningen lön 1v fast dom solade och dvs inte arb på 1v?
Verkade lyxigt.
svar
Självklart har besättningen lön på stopp. Vad du anser är ett bra semestermål kan mycket väl vara besättningens mardröm. Kan tänka mig att ett veckostop i t.ex. Gambia hör till dessa..
@Captain X
Kan bekräfta att det är veckostopp i BJL, med besättningar som anmält sig ”frivilliga” att vara där nere några veckor i vinter. Det är A321NX som flygs dit.
@Jag67 Är du säker på det med veckostopp? Vad ska SAS flyga med för flygplanstyp till BJL?
@Torben
Ja livet hemma blir på ”hold”men den tiden kan behövas då klockor ringer ex vis 0200 vardag som helg och jul nyår mm.
Samt Standby perioder då din tel kan ringa närsomhelst och ge besked att du ska biort 3-5 dar incheckning om 90min.
Men vad är problemet?
Klart man som flygande oxå ska kunna ha lite roligt och njuta lite.Är fritt för alla att söka jobbet.Tror inte många vet hur mycket annat man offrar.
Sedan är det ju dumt att lägga Crew på samma hotell som gästerna.
SAS flyger för Apollo till BJL i vinter och besättningen har en vecka stop i BJL.
arn hkt sunclass a330-900 neo
hela crew var på samma hotel som mig.
efter 1v åkte dom egen liten buss till flygplatsen mot arn sedan.
underhåll av hus och bil hemma fick tydligen vänta 🙂
Förmodligen via LPA på hemvägen för besättningsbyte och tankning. Så har tidigare flygbolag flugit.
Ser att Apollo säljer Gambia resor med SAS varje tisdag. Antar att inte samma besättning flyger fram och tillbaka?
Tis 15:15 Köpenhamn/Kastrup (CPH)SK7033 Scandinavian Airlines Charterflyg
Tis 21:45 Banjul (BJL)
Tis 23:15 Banjul (BJL)SK7034 Scandinavian Airlines Charterflyg
Ons 07:45 Köpenhamn/Kastrup (CPH
Fel, man är i tjänst incheck/utcheck, du representerar din arbetsgivare/flygbolag 24/7. Fråga vilken flygchef eller cc basemanager som helst. Du kanske hör till dom törstigare i branchen som slår ifrån sej ansvar??
@ Captain XXX, det är tjänsteresa men man har ingen planerad flygtjänst med inräknad FDP mellan flygningarna så då är det tjänstefri tid men man reser på förtagets uppdrag.
Det är inte tjänstefria dagar när man är på veckostop, man är i tjänst och representerar sitt bolag 24/7.
Självklart har man lön eftersom man är anställd med månadslön. Kostnadsmässigt kan det vara billigare att låta Crew ligga kvar i 1v på stopp istället för att flyga hem någon dag senare med reguljärflyg. En ny Crew behöver då flygas till destinationen för att flyga hem returflygningen och då kommer det in internationella vilotidsregler och då kommer regler även för tidsskillnad. Allt är reglerat i regelverk vilket innebär att man måste flygas ner med reguljärflyg flera dagar innan. Svårare än så är det inte. Finns säkert de som är avundsjuka och tycker att ” här ligger en Crew i solen på företagets bekostnad”. De här dagarna räknas INTE som lediga dagar, de räknas som tjänstefri tid. Lediga dagar skall schemaläggas på hemmabas.
Blir en löjlig debatt!
I bland!!! ja i bland vid vissa perioder händer det att det finns ingen produktion tillbaka till norden så personalen får vara kvar. Väldigt sällan!
Frågan tillbaka? varför undrar du samt har du ett förslag på hur man skulle kunna flyga ut gäster med personal som skall återvända direkt?
Vad är din lösning på det hela?
Sen självklart ska man ha betalt när man jobbar eller är borta. Vill inte du ha det?
Vet att TUI mixar så crew kan flyga ARN-HKT-LGW och sen tillbaka som passagerare till ARN. Men finns inga frekvenser så blir det långa stopp.
Varför handlar denna tråd om hur Sunclass har stopp på shorthaul destinationer, när frågan tydligt står ovan och handla om TUI LH x)
Om flighten går en gång i veckan från hela Scandinavium, låter det rimligt med att det blir ett långt stopp, vad finns annars o göra? Normalt krävs lagligt inte mer än nått dygn vila på destination på dessa långa rutter. Gratulerar till den lyxen som få förunnat finns kvar i liiiten utsträckning idag.
Tex Thailand (eller gran canaria) som har flera dagliga avgångar från Skandinavien, blir stoppen inte mer än ett eller ett par dygn. Där inkluderat transfer från olika flygplatser på destination. Tex HKT-KBV
Eller LPA-TFS…. Punkt.
Jag har som sagt bra koll på vad jag själv gör och hur vårt schema på ARN ser ut.
Hur ni har det på Link vet jag, och förstår att ni gärna kommer till oss, sök nästa gång, så kanske ni också kan få flyga lite mellan öarna i medelhavet.
//Sabbe
Flera gamla kollegor som är på Sunclass nu har haft rena veckostop i HKT, dom har legat på stranden å gjort utflykter med longtail boat och haft det bra i en hel vecka!! Har du inte koll på ditt eget bolag? 🙂
Nej du har fel, vet inte var du får informationen ifrån eller om du lallar men inga bolag har tjänst under veckostoppen. Annars är det inget veckostopp, det finns skumma slingor absolut men det är ju inte samma sak.