Denna forumtråd handlar om följande nyhet:
Flygplanskraschen i Sydkorea
Nu har man kommit fram till att betongfundamentet som flygplanet gled in i ska bort och ersättas med en annan lättare konstruktion för landningshjälpmedel. Det är totalt 7 flygplatser som granskas i landet för att förbättra säkerheten på marken.
svar
Om båda motorernas generatorer slutar fungera, dvs båda motorerna stannar så finns ingen strömförsörjning till CVR och FDR. Om man starar APU så återställs strömförsörjning men det tar ca 60 sekunder för APU att komma upp i varv och kunna ge ström. Varför nu båda motorerna stannade som det förefaller vet vi inte med säkerhet idag. Kapten Sully sa genast till sin FO att starta APU när dom kolliderade med gäss efter starten och landade sen på Hudson floden. Om nu båda motorerna stannat i fallet Jeju så gör det ingen skillnad i utfallet om APU var igång eller inte.
Flight Data Recorder (FDR) och Cockpit Voice Recorder (CVR) misslyckades med att fånga de sista momenten av flygningen och stoppade vid 08:58:50 lokal tid. Flygplanet träffade banvallen vid 09:02:57 lokal tid, vilket lämnade ett gap på 00:04:07 i inspelningarna.
Kan någon teknisk kunnig förklara hur detta kan vara möjligt?