Featured article image

Nytt flygbolag: Air Gotland Express

Publicerad den 17 juli 2020
Kommentarer
Nu får Gotland ytterligare ett alternativ för sträckan Visby-Bromma. Nystartade Air Gotland Express ger sig in i konkurrensen med planerad start i augusti.
Air Gotland Express kommer att hyra in Saab 340 A från polska Sprint Air för att trafikera sträckan Visby-Bromma. Avtalet är ett så kallat Wet Lease, där Sprint Air står för flygplan och kabinpersonal.
– Vi har noggrant skannat av marknaden i Europa efter en operatör som passar oss, säger Michael Juniwik, styrelseordförande i Air Gotland Express.
Sprint Air är kanske mest känt i sin roll som fraktbolag, men de har också ett antal passagerarflygplan av typen Saab 340, med plats för 33 passagerare.
– Flygplanet har helt ny interiör vilket bl.a. innebär helt nya moderna stolar och stolsbrickor och flygplanet är nymålat både in och utvändigt under 2019, berättar Jens Harrysson, en av grundarna till Air Gotland Express.
Första flight är planerad i augusti, och redan från start ska bolaget flyga med 7-dagarstrafik i konkurrens med Amapola, Air Leap och SAS.
Air Gotland är grundat av samma personer som en gång startade och drev Gotlandsflyg. VD för Air Gotland Express blir Tiina Mykkänen. Tiina har ett förflutet som den första verksamhetsledaren för Tillväxt Gotland och var fram till nyligen VD på Gotlands Media.
– Den här flygsatsningen är en utgångspunkt från vilket jag har möjlighet att göra stor nytta för öns företag och privatresenärer, beskriver Tiina Mykkänen.
I dagarna presenteras turlistan och datum för start av biljettbokningen. Man lovar att pressa priserna på kort och lång sikt och siktar på en tät turlista så fort resandet tar fart igen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Lars
2020-07-21 10:18

Undrar verkligen om Air Gotland får slotar på BMA. Det verkar tufft just nu.

Annika t
2020-07-20 17:28

Det är som att säga att man bara får handla på NK eller ICA. Klart man vill shoppa billigast om möjligt! Samma med flyg.

Rauken
2020-07-20 14:19

Yngve! Pigge har inte alla gotlänningar bakom sig, rätt få efter färjeskandalen. Blir väl samma visa nu när pengarna är slut! Och alla bolag är inte bra bara för att man kommer från ett EU land. Finns ju bevis att hämta från transportstyrelsen om ett annat polsk bolag som hade en riksupphandling i Sverige.

Anders
2020-07-20 11:57

Rent ut sagt tramsigt. Till vilken nytta? Så välförsedda som gotlänningarna är med flygtrafik om man jämför med övriga Sverige så känns det bara patetiskt att ta in ett polskt flygbolag med dokumenterat dåligt rykte. Lägg ner!

Acke
2020-07-20 10:52

Bara löjligt när man skall “starta” ett Gotländskt bolag och sedan flyger med ett Polskt plan. Vad är meningen och poängen med detta trams upplägg. Jag väljer inte att flyga med dem av det skälet och dessutom med ett 30 år gammalt plan…….Betalar gärna eventuellt mer och flyger med seriösa bolag!

Ctot
2020-07-19 09:18

Det är ett Polskt bolag… De får aldrig teknik.

Göran
2020-07-18 12:07

Om detta enda flygplan går sönder, vem tar mig då till fastlandet igen? Något av de andra tre eller båten?
4 bolag på denna linje låter inte relevant, oavsett ARN eller BMA.

Yngve
2020-07-18 08:39

Glöm inte att gotlänningar är mycket stolta. Pigge har hela Gotlands stöd bakom sig. Sen är alla flygbolag lika säkra inom EU. Lika för alla. Vet massa svenska piloter som jobbar på sprint (i ett svenskt flygplan)

Palle
2020-07-18 08:09

Tråkigt när ett bolag ska försöka konkurrera ut svenska företag med svensk personal och svenska avtal med hjälp av ett av dem absolut billigaste polska bolagen – på en linje i Sverige.

Ser inte varför någon skulle vilja flyga med dem.

Akktu Stakki
2020-07-17 23:18

Varför i hela friden skall flygbolag ge sig in i getingbo?
I desss tider borde bolagen stå tillsammans för att skapa en stabil flygindustri.
Nu spelar man hasard med personal, handlingbolag och flygplatser som insats.
Det säger sig självt att 4 bolag på Linjen är minst två för mycket.
Som grabb kallade vi Visby för ”Clevervillage”
Undrar hur kloka dom egentligen är i Vis-by.

thomas
2020-07-17 20:16

P767

Så rätt

Slaget i luften måste först vinnas på marken.

TheSkalman
2020-07-17 19:54

Hoppas verkligen de lyckas men om det är någon flyglinje som är övertrafikerad så är det Sthlm-Visby utanför sommarmånaderna.

P767
2020-07-17 18:13

Ska man lyckas konkurrera mot tre andra bolag som flyger på samma sträcka bör man pressa priserna rejält. Syftar på runt 199:-/biljett, och detta även i fortsättningen för att skrämma bort nya framtida konkurrenter.

sv thomas
2020-07-17 16:53

Med dina (vilsna) resonemang, konkurrerar du med dig själv. Varför skulle du ha lösningarna på flygbolagens problem, i dessa tider. Lägg ner!!

GrattisAllaBrommakramare
2020-07-17 16:10

Det finns de som VÄGRAR att sätta sin fot på ARN såvida de inte ska till Spanien eller Thailand. Har kompisar som frekvent flyger till MMX och som är beredda att betala ett bra mycket högre pris för att få flyga från BMA. Även om deras restid till ARN inte är längre än till BMA. Och näringslivet som envist hävdar att Sverige kommer gå under om BMA läggs ner. Stackars näringsliv i LLA som fått kämpa i uppförsbacke i alla år. Lägg ner BMA, lös ut A-train och inför SL-taxa på ARN Express.

S340 tek
2020-07-17 15:13

Ja Polackerna är duktiga på yta, hoppas de blivit bättre på det som inte syns också.

Mats
2020-07-17 13:42

Flygtorget borde väl veta att ett flygbolag har ett eget AOC?
Detta är ju bara ett biljettförsäljningsbolag, vilka hyr in det billigaste skräpet på marknaden. Vem i sitt sinnes fulla bruk sätter sig i dessa stolar?

thomas
2020-07-17 11:43

SAS kommer självklart köra superbilligt (gör redan) och trafikerar med pax jet.
De tar hela marknaden sen faller turbo propparna bort, efter höjer SAS priserna. Det går att komma runt detta, för t-prop bolagen, men metoden avslöjar jag inte här.

Billigt
2020-07-17 10:50

Hur ska detta gå ihop? Snacka om att ta den billigaste arbetskraften man hittar.. Norwegian säljer biljetter för 400kr. Air Leap och SAS trafikerar redan rutten.

Hoppas dom har rejält startkapital

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten