Featured article image

Boeing reser sig ut askan

Publicerad den 12 mars 2025
Kommentarer
Boeings leveranser ökade med 63 procent i februari. 44 flygplan levererades, upp från 27 samma månad för ett år sedan. 41 beställningar kom in, betydligt fler än Airbus som fick in 14 beställningar. Boeing hoppas på att kunna öka produktionstakten, men drabbas hårt av Trump-administrationens tullkrig som ökar priserna på nödvändiga internationella leveranskedjor.

I februari bestod 32 av Boeings leveranser av den bästsäljande narrowbodyn 737 MAX och fem widebodys av typen 787 och fem 767. Bland annat tog FedEx och UPS emot varsin 767 och USAF en av tankningsmodell. Två 777F fraktflygplan levererades till Air China Cargo och China Southern Airlines.

Trots att Boeing fortfarande återhämtade sig från en arbetsstrejk som störde produktionen i sju veckor förra året, kunde de öka leveranserna. En ökad produktion är avgörande för Boeing, eftersom de försöker återhämta sig ekonomiskt efter sex år i rad med förluster.

13 nya beställningar bokades; alla var 737 MAX. Bland beställningarna fanns den Singapore-baserade uthyraren BOC Aviation med fem MAX-flygplan. Dessa ska hyras ut till det Dominikanska republiken-baserade flygbolaget Arajet, som avbröt sin egen beställning på fem MAX.

Enligt amerikanska analytiker behöver Boeing öka sin produktion av den bästsäljande narrowbodyn 737 för att stötta upp sin ekonomi. Vd Kelly Ortberg menar att Boeing behöver producera 38 stycken 737 per månad för att få positivt kassaflöde. Att förbättra produktionseffektiviteten och kvaliteten är fortfarande avgörande för Boeing. Ett intressant faktum är att Boeing fortsätter skicka flygplan till Kina, trots handelsspänningar och tullar under president Donald Trumps policy. Kina är Boeings viktigaste internationella marknad och i februari levererade Boeing åtta flygplan till kinesiska flygbolag.

I mitten av mars ska representanter från den amerikanska Transportstyrelsen besöka Boeings produktionslinje i Renton för att utvärdera om Boeing kan börja öka sin produktion igen. Transportstyrelsens besök är ett resultat av Trump-administrationens löfte att genomföra en strikt tillsyn av Boeing och återställa allmänhetens förtroende för flygplanstillverkaren.

Donald Trumps tullkrig är tänkt att förebåda en ny amerikansk dröm men det kan bli en mardröm för Boeing, som riskerar att lida mer än sin rival Airbus. Flygsektorn, som är starkt beroende av internationella leveranskedjor, kommer att drabbas och Boeing riskerar att förlora, bland annat på den snabbt växande kinesiska marknaden.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500