Flygledare kan bli en bristvara
Publicerad den 3 mars 2025En ny amerikansk rapport visar att mer än 90 procent av flygplatserna har en bemanning som ligger under den rekommenderade. Det uppmärksammades återigen i media då det spekulerades kring orsakerna till den ödesdigra incidenten i Washington i slutet av januari.
Bristen på amerikanska flygledare är så pass stor att Elon Musk har uppmanat pensionerade flygledare att återvända till jobbet på sin sociala medieplattform X. FAA, den amerikanska luftfartsmyndigheten, genomför också en stor kampanj för att locka till flygledaryrket. Studenterna erbjuds både betald utbildning och traktamente under utbildningen.
I Sverige har årets civila flygledarutbildning precis startat vid Luftfartsverket i Malmö/Sturup. Totalt sökte 868 personer utbildningen denna omgång. Utbildningstiden är ca två och ett halvt år. Man kan också utbilda sig via Försvarsmakten för att sedan jobba som reservofficer och flygledare inom försvaret.
Luftfartsverkets utbildning ger ett internationellt certifikat som gör det möjligt att jobba utomlands. Dessutom utlovar LFV garanterat jobb om man klarar sig genom utbildningens alla faser och blir godkänd. Genomsnittlig lön för flygledare i Sverige är 77 000 kronor i månaden. På sin hemsida skriver LFV att det finns ett stort behov av att utbilda nya flygledare ”för att säkra att vi fortsatt kan leverera flygtrafiktjänst i den omfattning som efterfrågas. Vi väntar stora pensionsavgångar framöver, varför vi också behöver bli fler nya medarbetare”.
Till skillnad från andra länder har Sverige ingen övre ålder för sökande till flygledarutbildningen. I USA måste du vara under 31 år för att kunna ansöka till utbildningen, och europeiska Eurocontrol har en maxåldersgräns på 27 för sökande.
Flygledare ser till att flygtrafiken flyter på ett säkert och effektivt sätt och separerar trafiken, alltså skiljer flygplanens rutter åt så att de inte kolliderar. Flygledare leder trafik i det kontrollerade luftrummet. De håller kontakt med piloter och förare av fordon på marken genom radiokommunikation och de ser var flygplanen befinner sig genom att titta på radarskärmar. (källa: LFV)
Kommentarer
Hur svåra är testerna?
Även ACR, som är Sveriges största leverantör av flygtrafikledningstjänster (ANSP) när det kommer till våra flygledartorn, utbildar och rekryterar flygledare. Bristen är generell och både ACR och LFV är i behov av att nyrekrytera.
Med tanke på vad som sagts i tidigare nyhet angående generation Z är detta föga förvånande. Detta gäller många branscher, alla?..och beror nog på inställningen till arbete överhuvudtagt.
”för att säkra att vi fortsatt kan leverera flygtrafiktjänst i den omfattning som efterfrågas. Vi väntar stora pensionsavgångar framöver, varför vi också behöver bli fler nya medarbetare”.
Vore det inte då rimligt att försöka behålla dom flygledare man redan har?