
Elflygplan ska testas i Norge
Publicerad den 5 mars 2025Det elektriska flygplanet ska flyga frakt mellan Bergen och Stavanger, som ligger 155 km från varandra på Norges västkust. Flygplanstypen Beta Alia har sex säten och en marschhastighet på 250 kilometer i timmen.
Projektet involverar norska luftfartsmyndigheten, flygplatsoperatören Avinor, elflygplansutvecklaren Beta och Bristow AS – det lokala dotterbolaget till helikopteroperatören Bristow Group. Bristow har baser på båda platserna som stödjer olje- och gasindustrin till havs.
– Regeringens mål är att påskynda omställningen mot noll- och lågemissionsflyg. För att lyckas med detta har en miljard norska kronor satsats. Det första stora initiativet är etableringen av Norge som en internationell testarena för noll- och lågutsläppsflyg, säger transportminister Jon-Ivar Nygård.
För att lyckas med projektet vill man involvera flygbolag, tillverkare, leverantörsindustrin, energisektorn och andra intressenter.
– Avinors roll är att underlätta infrastrukturen på flygplatser och göra luftrum tillgängligt för aktörer som vill testa olika noll- och lågemissionsflygplan i en operativ miljö. Vi vill ha mer kunskap om vad de olika teknologierna och flygplanen kräver av flygplatsanläggningar och nödvändiga energiförsörjningsbehov säger Karianne Helland Strand, ansvarig för hållbarhet på Avinor.
– Flygt är en säker transportform och en välreglerad sektor. Som luftfartsmyndighet kommer vi att säkerställa att vi underlättar testning av ny teknik i linje med regelverk. Vi kommer att lära av hur regler och förordningar måste utvecklas för att möjliggöra nya teknologier och koncept, säger flygdirektör Lars Kobberstad.
– Vi ser ett stort värde i demonstrationer i verkliga miljöer, både för att förstå prestanda och lämplighet för olika uppdrag, men också för att involvera lokala samhällen i vad den här tekniken kan erbjuda, säger Patrick Buckles, försäljningschef på BETA.
Bergens och Stavangers flygplatser är på god väg med att förbereda ny infrastruktur på flygplatserna, vilket bland annat inkluderar anskaffning av laddare för elflygplan, rapporterar Avinor.
Avinor ansvarar för 43 statliga flygplatser och flygtrafiktjänsten för civil och militär luftfart i Norge.
Kommentarer
Lättare frakt eller sex pax i 135 knop till en kostnad av 1000 miljoner… Tur att dom har olja att betala med.
Varför ska flygplanstillverkare envisas med att designa elflygplanen så otroligt lustiga, märkliga och fula? Vem vill flyga i den där kärran när det ser ut som en leksak?