
Saabs Digital Apron Management Center i Peru
Publicerad den 10 mars 2025Nu blir markoperationerna digitala på Limas flygplats Jorge Chávez International Airport, LAP, i Peru. Tidigare har flygplanen guidats på det traditionella sättet med flygledare via markkontrollen för att sedan skiftas till tornfrekvensen. Nu ska trafiken även dirigeras digitalt på marken, på taxibanor och på plattan/apron där flygplanen parkeras. Det här är ett system som blir allt vanligare på världens flygplatser och Saab ligger i framkant i utvecklingen. I Lima kan nu flygtrafikledarna hantera, registrera och mäta aktiviteter över flygplatsens platta/apron från tre arbetsstationer som alla är inrymda i det nya Digital Apron Management Centret i den nybyggda flygplatsterminalen på Jorge Chávez International Airport.
Det nya systemet inkluderar Saabs digitala torn, ADS-B-övervakning, Aerobahn surface management systemoch TactiCall voice communications integration. Limas flygplats LAP blir först i Latinamerika med hundraprocentig digital flygplatsövervakning.
– Saab är stolta över att utrusta LAP:s Digital Apron Management Center, vilket visar på vårt globala ledarskap inom övervakningssensorer, databehandling och digitala torn. Det nya systemet kommer att visa andra flygplatsoperatörer i Latinamerika den rätta vägen för att förbättra effektiviteten och kapaciteten i deras verksamhet, säger Sergio Martins, Saabs ATM-ansvarige i Latinamerika.
Lima Airport Partners (LAP) driver Perus huvudflygplats Jorge Chávez International Airport i Callao, nära Lima. LAP ägs till 80 procent av den tyska flygplatsgruppen Fraport och till 20 procent av International Finance Corporation som är en del av World Bank Group.
Turgay Kircar, operativ chef för Lima Airport Partners säger:
– Systemet kommer att placera oss i framkant bland världens stora flygplatser som redan har börjat använda den här tekniken. På LAP samarbetar vi flitigt med Saab för att lyfta Limas flygplats till regionens primära nav och gå i spetsen för den välbehövliga moderniseringen inom flygsektorn.
Kommentarer
Jag antar att det bara handlar om att låta piloterna slå på transpondern vid gate och att ground control plockar upp samma signal som Flightradar24 ADS-B Transponder?