Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Slutet för SAS

Tråden startades av Morten

Det blev rekonstruktion ändå.Nu får vi se hur den går.Det va ju inte otippad direkt.

Publicerad den 2024-04-05 01:03
Skriv ett svar
Antal svar: 313

svar

Andreas
2025-02-20 16:14

Besviken debattör: Om du trycker ett antal gånger på “Ladda fler svar” i den här tråden kommer du att se vad jag syftar på.

J
2025-02-20 15:55

Med det räknesättet går alla bolag med vinst, även de som står på ruinens brant, typ SAS.

Besviken debattör
2025-02-20 15:51

@Andreas. Det jag kan hitta här i andra kommetatorsfält är att några har talat om 1-2 miljarder i förlust för 2023-2024. Jag såg att i 22-23 (nov23-dec23 ) hamnade SAS förlust på mer än 5 miljarder. Du har nog läst fel i din ilska….
Chapter 11 processen har tydligen fått SAS att kunna visa ett poitivt resultat men det handlar bara om ett resultat av skuldnedskrivningar som inte påverkar kassan eller kassaflödet som har minskat med 2,1 miljarder under senaste året.
Dessutom tror jag inte att E24 hittat på siffrorna. Siffrorna kommer från SAS och SAS VD har intervjuats i E24 och inte förnekat siffrorna. Att danska tidningar inte vill skriva om förluster förstår jag men i Sverige handlar det mest om att journalisterna inte bryr sig om SAS. Det vore intressant om Flygtorget försökte få till en intervju.

Andreas
2025-02-20 09:50

Besviken debattör:
SAS har väl inte kablat ut något pressmeddelande? Jag förstår det bara som att norska E24 har skrivit en artikel.
Du skriver att “faktum kvarstår att rörelsen gav drygt två miljarder i förlust”, men SAS kommentar i E24-artikeln är att Chapter 11 under förra finansåret hade en betydande påverkan också på rörelseresultatet som gör att det inte är representativt för den löpande driften.

Min poäng var dock en helt annan, att mindre ödmjuka skribenter här om och om igen repeterat siffror som visat sig inte var lite fel utan helt uppåt väggarna fel.

Besviken debattör
2025-02-20 07:07

Andreas. Visst kan man benämna en nedskrivning av skulder för en “vinst” och kabla ut detta i en pressrelease men faktum kvarstår att rörelsen gav drygt två miljarder i förlust. Denna “vinst” du talar om är inga pengar som flyter in i SAS kassa och har heller ingen påverkan på möjliga investeringar. Kanske kopplingen finns att finna i utfallet av VD-bonusen för 2024?

Andreas
2025-02-20 06:13

Hur kommer det sig att vissa i den här tråden förutspådde fem-sex miljarder kronor i förlust för SAS förra året när det till slut blev vinst? Även om man tittar på rörelseresultatet så blev ju förlusten “bara” två miljarder? Jag får inte ihop att man ens försöker sig på en gissning när man har så dålig koll, än mindre att man försöker kamoflera sina killgissningar med en övertygelse som att man satt på säkra fakta.

Det här året har SAS nya ägare med nytt kapital och slipper de enorma kostnaderna för alla amerikanska Chapter 11-jurister och -konsulter samt Apollos dyra nödlån.

Klas
2024-09-20 11:36

Sv pf:

Nej, du har rätt vettiga resonemang och har läst på, du föll inte in under min generalisering. 😉

pf
2024-09-20 08:14

Klas, jeg er sikkert en av dine forståsegpåere.

SAS tjener penger i sommersesongen, hvor de har utlyst 15nye ruter (forelöpig). Det er en god plan. Det er resten av året de sliter kraftig ökonomisk, og det kan de ikke fortsette med.

BRA-avtalen ser ut til å være erstattning av kapasitet for X. Ble den ferdigforhandlet FÖR nye eiere tok over 1.Sept ?

Det er W25-26 som blir spennende for SAS, hva skjer etter test vinteren för, hvor jeg antar det stadig blir foretatt små kostnadsbesparende grep.

Klas
2024-09-19 22:52

Tycker mest det blivit tystare från alla förstå-sig-påare som skrek om uppsägningar, nedskärningar, nedläggningar etc etc etc… Väntar fortfarande på att något av detta siande om undergången ska inträffa som det skrikits så mycket om.

frasse
2024-09-16 17:05

Son ni alla märker eller har noterat har det nu blivit tystare från SAS när det gäller nyheter. Några av er hävdade att allt kommer att bli som vanligt och att SAS kommer fortsätta redovisa passagerartal etc.. Men denna tid är förbi när SAS nu inte är ett bolag noterat på aktiebörserna. Den enda info de behöver skicka och göra offentlig är en årsredovisning till Bolagsverket som blir officiell efter ett halv tå. Och naturligtvis informera kunderna vid nästa strejk.

Klas
2024-09-04 10:28

Sv realisten/kaninen/m.fl namn du använder dig av.

Inte mycket har hänt sedan C11/rekonstruktionen då de n avslutades för ca en vecka sedan. Men under och åren direkt innan C11 inleddes hände det mycket. Exempel kan du läsa in en annan tråd du skriver i.

Realist
2024-09-02 11:14

När Norwegian gjorde företagskonstruktion kunde man tydligt se hur struktruturen förändrades och ny VD tillsattes. De avvecklade olönsam långlinjeverksamhet (Dreamliner 787) och skalade ner antalet flygplan till minimum och startade så att säga om med en billigare plattform gällande adminstration, teknik och groundhandling som skalades ner. Idag växer Norwegian antalet flygplan och baser igen och visar positiva siffror.

Man ser inte lika tydliga förändringar hos SAS trots Chapter11 processen och rekonstruktion. SAS fortsätter i samma spår. En spridd flotta, olika produktionsplattformar och underleverantörer, dyr egen ground handling, man snarare ökade komplexiteten genom att starta SAS Link och fortsätter hyra in extern kapacitet. Har SAS gjort ett halvhjärtat försök som kostat mycket pengar men fortsätter som en trögrodd apparat som avnoterats från börsen och nu saknar insyn.

Kan någon beskriva vad som hänt efter denna C11 och rekonstruktion? Liknar mest Business As Usual.

Tant Anna
2024-09-02 07:32

Fram till idag har styrelsen varit marinerad i Wallenbergs inflytande.

Andreas
2024-09-02 07:11

Håller med om ny VD. Anko är en förändrare, men när allt snart är på plats kommer det att behövas en annan profil på VD:n istället.

Det är styrelsen som tillsätter VD och nu kommer en helt ny styrelse som inte är den som valde Anko.

Ny VD.
2024-09-01 21:11

Nu när CH11 och Rekonstruktionen är avklarade får vi se om det dags för en ny VD i SAS. Det har nämns tidigare att Anko inte är någon långsiktigt ledare för SAS utan mer tillsatt för att genomföra just Chapter11 processen och städa upp bolaget, vilket han även gjorde i Avianca.
Tror det skulle vara ett bra läge att byta VD inom kort för att få den nystart bolaget behöver.

Till Johny
2024-08-30 15:57

Ch 11 och rekonstruktion är nästan uteslutande temporära lösningar i stället för omedelbar konkurs. Görs inga dramatiska och oväntade förändringar lurar snart ett nytt konkurshot bakom hörnet.
Jag ser inte att SAS gjort någonting för sin fortsatta överlevnad, så ropa inte hej ännu.

pf
2024-08-30 10:35

SAS gikk inn i Chp 11 i USA og i rekonstruksjon i Sverige, altså i den perioden, med omtrent 70 milliarder i gjeld.

Nå viser pressemelding fra de at gjelden er på nesten 70 milliarder !

Underveis ble det kommunisert at man var enig om å få ned gjelden !

Si meg, har det bolaget egentlig en fremtid, eller er det begravelseskomiteen som man velder den 11.Sept (“symbolsk dato”) i nytt styre ??

thomas
2024-08-30 08:41

“Jonny” det är du som lever i en gammal sas värld, kommentarerna efter mig visar detta att flera inser det utsiktslösa med SAS som vägrar förnya sig göra sig av med alla excesser. Chapter 11 har bara inneburit fläskräkningar i miljardklassen från Amerikanska advokater men inga konkreta förändringar, Förlusterna fortsätter

pul flokke Bergen
2024-08-30 06:54

Enligt folk med insyn i SAS har den nya ledningen under rekonstruktionen till stor del kört bolaget – utan kostnadskontroll – som om inget har hänt eller förändrats trots att SAS numera förlorar drygt 5 miljarder per år. Att en del leasingavtal förhandlas om kan i bästa av världar sänka kostnaderna med cirka en miljard och vägen till lönsamhet är lång och svåruppnålig. Det senaste avtalet med personal i Norge gjordes förmodligen i desperation då det i dagarna skulle annonseras att SAS går ut ur Ch-11 och en ny styrelse (med mycket liten och tunn flygbolagsindustrikunskap) skulle presenteras. Knappast en flyglinje i SAS bär sig idag och för att nå lönsamhet behöver SAS göras om i grunden och förmodligen närma sig ett liknande upplägg som Norwegian utan lånklinjer. Att tro att SAS kan bli lönsamt i dagens kostym är fantasier. Kommer att bli turbulent i närtid.

@Johnny
2024-08-30 00:39

Men INGENTING har ju hänt! Samma struktur och bolaget blöder pengar!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500