Slutet för SAS
Det blev rekonstruktion ändå.Nu får vi se hur den går.Det va ju inte otippad direkt.
svar
Sv pf:
Nej, du har rätt vettiga resonemang och har läst på, du föll inte in under min generalisering. 😉
Klas, jeg er sikkert en av dine forståsegpåere.
SAS tjener penger i sommersesongen, hvor de har utlyst 15nye ruter (forelöpig). Det er en god plan. Det er resten av året de sliter kraftig ökonomisk, og det kan de ikke fortsette med.
BRA-avtalen ser ut til å være erstattning av kapasitet for X. Ble den ferdigforhandlet FÖR nye eiere tok over 1.Sept ?
Det er W25-26 som blir spennende for SAS, hva skjer etter test vinteren för, hvor jeg antar det stadig blir foretatt små kostnadsbesparende grep.
Tycker mest det blivit tystare från alla förstå-sig-påare som skrek om uppsägningar, nedskärningar, nedläggningar etc etc etc… Väntar fortfarande på att något av detta siande om undergången ska inträffa som det skrikits så mycket om.
Son ni alla märker eller har noterat har det nu blivit tystare från SAS när det gäller nyheter. Några av er hävdade att allt kommer att bli som vanligt och att SAS kommer fortsätta redovisa passagerartal etc.. Men denna tid är förbi när SAS nu inte är ett bolag noterat på aktiebörserna. Den enda info de behöver skicka och göra offentlig är en årsredovisning till Bolagsverket som blir officiell efter ett halv tå. Och naturligtvis informera kunderna vid nästa strejk.
Sv realisten/kaninen/m.fl namn du använder dig av.
Inte mycket har hänt sedan C11/rekonstruktionen då de n avslutades för ca en vecka sedan. Men under och åren direkt innan C11 inleddes hände det mycket. Exempel kan du läsa in en annan tråd du skriver i.
När Norwegian gjorde företagskonstruktion kunde man tydligt se hur struktruturen förändrades och ny VD tillsattes. De avvecklade olönsam långlinjeverksamhet (Dreamliner 787) och skalade ner antalet flygplan till minimum och startade så att säga om med en billigare plattform gällande adminstration, teknik och groundhandling som skalades ner. Idag växer Norwegian antalet flygplan och baser igen och visar positiva siffror.
Man ser inte lika tydliga förändringar hos SAS trots Chapter11 processen och rekonstruktion. SAS fortsätter i samma spår. En spridd flotta, olika produktionsplattformar och underleverantörer, dyr egen ground handling, man snarare ökade komplexiteten genom att starta SAS Link och fortsätter hyra in extern kapacitet. Har SAS gjort ett halvhjärtat försök som kostat mycket pengar men fortsätter som en trögrodd apparat som avnoterats från börsen och nu saknar insyn.
Kan någon beskriva vad som hänt efter denna C11 och rekonstruktion? Liknar mest Business As Usual.
Fram till idag har styrelsen varit marinerad i Wallenbergs inflytande.
Håller med om ny VD. Anko är en förändrare, men när allt snart är på plats kommer det att behövas en annan profil på VD:n istället.
Det är styrelsen som tillsätter VD och nu kommer en helt ny styrelse som inte är den som valde Anko.
Nu när CH11 och Rekonstruktionen är avklarade får vi se om det dags för en ny VD i SAS. Det har nämns tidigare att Anko inte är någon långsiktigt ledare för SAS utan mer tillsatt för att genomföra just Chapter11 processen och städa upp bolaget, vilket han även gjorde i Avianca.
Tror det skulle vara ett bra läge att byta VD inom kort för att få den nystart bolaget behöver.
Ch 11 och rekonstruktion är nästan uteslutande temporära lösningar i stället för omedelbar konkurs. Görs inga dramatiska och oväntade förändringar lurar snart ett nytt konkurshot bakom hörnet.
Jag ser inte att SAS gjort någonting för sin fortsatta överlevnad, så ropa inte hej ännu.
SAS gikk inn i Chp 11 i USA og i rekonstruksjon i Sverige, altså i den perioden, med omtrent 70 milliarder i gjeld.
Nå viser pressemelding fra de at gjelden er på nesten 70 milliarder !
Underveis ble det kommunisert at man var enig om å få ned gjelden !
Si meg, har det bolaget egentlig en fremtid, eller er det begravelseskomiteen som man velder den 11.Sept (“symbolsk dato”) i nytt styre ??
“Jonny” det är du som lever i en gammal sas värld, kommentarerna efter mig visar detta att flera inser det utsiktslösa med SAS som vägrar förnya sig göra sig av med alla excesser. Chapter 11 har bara inneburit fläskräkningar i miljardklassen från Amerikanska advokater men inga konkreta förändringar, Förlusterna fortsätter
Enligt folk med insyn i SAS har den nya ledningen under rekonstruktionen till stor del kört bolaget – utan kostnadskontroll – som om inget har hänt eller förändrats trots att SAS numera förlorar drygt 5 miljarder per år. Att en del leasingavtal förhandlas om kan i bästa av världar sänka kostnaderna med cirka en miljard och vägen till lönsamhet är lång och svåruppnålig. Det senaste avtalet med personal i Norge gjordes förmodligen i desperation då det i dagarna skulle annonseras att SAS går ut ur Ch-11 och en ny styrelse (med mycket liten och tunn flygbolagsindustrikunskap) skulle presenteras. Knappast en flyglinje i SAS bär sig idag och för att nå lönsamhet behöver SAS göras om i grunden och förmodligen närma sig ett liknande upplägg som Norwegian utan lånklinjer. Att tro att SAS kan bli lönsamt i dagens kostym är fantasier. Kommer att bli turbulent i närtid.
Men INGENTING har ju hänt! Samma struktur och bolaget blöder pengar!
Nyfiken på hur SAS ska börja tjäna pengar när dom inte lyckats med det tidigare, vad ska ändras? På min tid i SAS var Sverige det land där SAS fick mest pang för pengarna dvs bäst produktivitet ibland personalen, Danmark var klart sämst och Norge låg mittemellan. Har man varit och jobbat för SAS i Köpenhamn ja då förvånas man inte över att SAS inte kan tjäna några pengar, ngt segare och såsigare får man leta efter det händer inte mycket där. SAS är och har alltid varit främst ett Danskt arbetsmarknadsprojekt med en massa hitte på jobb. Men lycka till.
thomas, som vanligt har du inte en susning..
Gamla SAS har avlidit, nya SAS med nya ägare och ny styrelse och Ankos kompetenta team har alla möjligheter för att omgöra SAS till ett modernt effektivt flygbolag.
Kanske du har missat att SAsS var under ch 11 konkursskydd tills för ett par dagar sedan..När ett bolag är det, har man väldigt begränsade möjligheter, därför förlusterna senaste två åren.
Det här är bara början..
Det är marknaden som ger trafikunderlag till vilket bolag som helst, Sverige är ett starkt industriland, att SAS finns eller opererar härifrån är egalt, andra är redan inne eller kommer att gå in och ta för sig av den marknaden om SAS försvinner. Ni norrmän har ju det framgångsrika Norwegian ni behöver inte SAS alls, även ni ett rikt oljeland så andra kommer gå in och bedriva långlinjeflyg ut i världen från OSL.
Ingenting ingen trafik från någonstans står och faller med SAS.
Ett misskött bolag som hela tiden förlorar pengar trots mångmiljard injektioner hela tiden är inte bra för någon.
Bara det här med styrelsen fullproppad med folk, vad exakt gör alla dessa? deras arbete märks inre direkt på resultatet, och en ledning som kostar en 200 miljoner år säger allt, sådant bolag är dömt att gå under. tror Geir och hans medarbetare i högsta ledningen inte kostar mer än 20 millioner.
Till: pul flokke Bergen
Hej,
Vad menar du med “förutom Skåne” ?
Nästan hälften av alla svenskar har närmare till CPH än till ARN, så varför snackar ni om att det är dåligt för Sverige osv?
Dvs att SAS fortsätter att vara danskt som det alltid har varit sedan 1946, trots alla svenska och norska pengar vi har skänkt utan att vi fått någon nytta av detta. Smart gjort av Danmark och nu får vi svenskar lita på att någon annan flyger åt oss.