Delta CRJ 900 i flygkrasch i Toronto Kanada
Nu har ett flygplan från Delta Airlines kraschat på Toronto Pearson International Airport. Flygplanstypen är en Bombardier CRJ900. Flygplanet har blivit av med vingarna och ligger upp och ner på flygplatsområdet vilket tyder på en våldsam krasch.
svar
@Lasse, varför då, vad ska du med throttlarna till om du inte ska använda dem? Man skjuter fram throttlarna och drar direkt tillbaka dem, vilket häver sjunket. En go around med throttlarna tillbaka i idle? Hur då?
Det finns någon sjuk respekt för throttlarna, kanske för att dagens piloter bara håller händerna på dem och glatt följer med vad auto throttle gör med dem.
Man undrar vilken båge du flög? Där du trycker upp throttlarna till Max innan sättning… I min värld är det en GA som gäller isf.
Jag tycker detta ser ut som ett tydligt nedsvep vilket normalt inte är något större problem. Man får titta på terrängen och använda fantasin lite grann så brukar det ordna sig.
Vad som är litet mer otrevligt är ändvirvlar, vortex. En gång råkade jag helt plötsligt hamna i ett läge med mer än 90 graders bankning på kort final med full klaff ute i en C172.
Svar Captain X: Jag var av samma uppfattning ända tills jag vid ett tillfälla planterade en tung jet i banan i Helsingfors. Vi fick en wind shear bakifrån och tappade otroligt med lyftkraft. Efter det fick jag en snabb lektion av kaptenen. Om man i det läget trycker fram throttlarna i max någon sekund och sen tillbaka, hinner motorerna spola upp tillräckligt. Fick pröva det några gånger i min karriär och det fungerar alldeles utmärkt i svårare vindförhållanden och speciellt i ett läge där flygplanet sjunker igenom precis innan sättning.
Dom landade Hårt på höger landställ efter att ha sjunkit igenom på slutet. Flygplanet landade kort, dvs strax efter bantröskel och inte vid den nominella sättpunkten. Banan dom landade på, Bana 23 är nästan 3400m lång. Någon trepunktslanding var det inte och att stötta med thrust precis innan sättning funkar inte på en jet eftersom det är lite fördröjning på att motorerna hinner komma upp i varv. Detta till skillnad mot en kolvmotor eller Turboprop.
Här kan ni se ett klipp på hur en normal “flare” ska se ut precis innan touch down med CRJ900:
https://www.youtube.com/watch?v=2atkOtyJG38
Helt klart ingen “flare”, hela planet går platt ner i backen och landstället klarar antagligen inte det?
Trepunktslandning med mycket G-kraft. Men i övrigt ser själva landningen inte så dramatisk ut precis innan sättning. Att flygplanet inte höll kanske förvånar mig lite. Måste ha förlorat lyftkraften på låg höjd utan att parera med full power.
Film från hela kraschlandningen:
https://youtu.be/-7UvCPqnfP8?si=8u7HLaSQNEqCgu6w
Korrigering till @Max Crosswind. Faktiska demonstrerade XWind komposanten är 32 kts vid torr bana (RWYCC 6) med en RWYCC 5 är den 27 kts och enbart 20 kts vid en RWYCC 4 -> COM Vol. 2.
SAS Link är ett helägt dotterbolag hos SAS.
Cityjet och BRA är inhyrd ACMI kapacitet hos SAS.
Alla flyger eller kommer snart flyga i helt SAS målade flygplan. Många resenärer vet inte skillnaden.
Endeavor Air är ett helägt dotterbolag till Delta Air Lines. Kallar “Fel” och “Olle” även Lufthansa Cityline, KLM Cityhopper m.fl. för inhyrda bolag och ACMI?
Det är bana 23 för landning och vindriktning är 270 grader mer eller mindre. En plötslig “Stall” är inte att utesluta. 33 knop till 0 vind skapar inte bra speed kontroll om man säger så. Jag menar hur mycket hastighet lägger piloterna på i ett sådant här senario?
Det här säger inte allt men max crosswind CRJ900 är 32 knop, i det här fallet rapporterar Tower 33 knop i byarna. Infallsvinkeln på vindbyarna ska givetvis tas med i beräkningarna, men det blir en utmaning för piloterna.
https://www.brainscape.com/flashcards/endeavor-air-crj-900-limitations-2555183/packs/4461087
Här kan man höra förloppet på ATC, Gusts 33 knop:
Det har varit kraftiga vindar vid tidpunkten för olyckan och det finns stor anledning att tro att flygplanet har misslyckats ordentligt med en sidvindslandning. Kanske stallat ner i backen, där ena vingen först slagit i market och brutits av. Flygplanskroppen har sedan fortsatt på tvären och slagit runt för att slå av andra vingen och stabilisatorn.
Varför händer alla olyckor med underleverantörer till de stora bolagen. Dags att höja standarden bland ACMI bolag?
Ingen människa omkom i kraschen och flygplanet har inte fattad eld trots det våldsamma haveriet där vingar och stabilisator brutits av. Det viktigaste av allt under förloppet var att flygplanet inte fattade eld, en brand hade förmodligen skapat en annan utgång på den här olyckan eftersom utrymningen alltid är ett dilemma. Minst en passagerare ses komma ut med sin rullväska trots att flygplanet ligger upp och ner och passagerarna får klättra för att komma ut.
Nej det var inte Delta Airlines. Det var ett inhyrt bolag, Endeavor Airlines.
Från flygkraschen:
https://www.youtube.com/watch?v=7p-x3S55dbo
Det har hänt lite för mycket senaste tiden.