Lön Norwegian pilot
Någon som har koll på de olika lönestegen för en styrman i Norwegian? Vad är ingångslönen och vad är topplönen för styrman?
Och hur mycket senioritet krävs det för att få jobba i Skandinavien?
svar
Det finns troligen inget bolag som med säkerhet kan säga hur lång tid det tar att byta bas eller få en uppgradering. Välj det bolag du vill arbeta för och acceptera att processen tar den tid den tar, det är tyvärr en del av branschens verklighet.
Att vara baserad i Spanien är knappast det sämsta alternativet, särskilt nu när Norwegian har ett förmånligt avtal, åtminstone för den som har lite erfarenhet.
Som tidigare nämnt är avtalet på Arlanda ett work in progress. Förhoppningsvis blir det bra. Precis som också nämnts ligger Norwegian rätt långt över SAS på samtliga plan avtalsmässigt över alla baser. Beroende på rörelse och flygplansleveranser kanske plats kan uppstå i Norge, Köpenhamn behövs tillräckligt med senioritet för och Arlanda är dött lopp för alla utom de som tidigare var anställda där….
Jag hoppas att Easyjet öppnar en bas i skandinavien
Kommer vara otroligt svårt, många i väntelistan
Kommer det verkligen vara så svårt att få bas på ARN med Norwegian när dom öppnar?
Varför är Las Palmas så hemskt att ha som bas?
Det är omöjligt att svara på, men historiskt har det väl aldrig varit över 5 år för att få den bas man vill ha förutsatt man kan tänka sig att byta från vänsterstolen till högerstolen. Men som nämnts är det ingen ruljans på basbyten 2025 utan det handlar snarare om 2026 och vart flygplanen och en eventuell expansion hamnar. Går det fortfarande bra i CPH så lär det bli fler flyg där. Blir det ett billigt avtal på ARN och den växer lär det blir fler platser där. Men om man söker Norwegian idag får man nog räkna med att det dröjer år iaf för att komma till CPH.
Mycket beror på den takten Boeing leverar sina flygplan på. Har varit kraftiga förseningar på sistone och expansionen går långsammare än tänkt. Varje år gör bolaget en global bid och det blir många som får chans att byta bas. Oslo kan visst bli öppnad tidigt då flera sticker till Stockholm. Trd och svg basen läggs ner och de kommer till Oslo i huvudsak men kommer finnas chanser för fler som vill till Osl.
Rix blir troligen inte hållbart. Provas på.
Ni snackar om långa köer till CPH. Vet ni exakt vad vi pratar om? Är det 5 års arbete som krävs innan man kommer dit eller 20-25 år?
@nodde
Du går in på steg 1-5 beroende på om du inte har rating (1-2) eller rating och olika erfarenhetsnivåer (3-5). Just nu är det längst kö i hela bolaget för att komma till CPH.
Väntelistan för att få bas CPH är sinnessjukt lång. Lång till stockholm med men där är det enligt återanställningsrätten efter konkursen. Om man börjar i Norwegian nu så får man som någon tidigare skrivit knega Las Palmas / RIX bas i några år innan man kanske kan få OSL…
Fina löner i Norge! Har du siffror för exempelvis RIX och ALC också? Är lönenivån någorlunda samma där?
Styrman Norge baslöner:
Steg 1: 482 916 nok
Steg 10: 988 056 nok
Steg 16: 1 173 789 nok
Vid frivillig variabel tillkommer 15% tillägg för fo och kapten.
Kapten
Steg 16: 1 734 163 nok
Det ska förhandlas i höst igen låt oss hoppas att man fortsätter jaga Europanivåerna och att SAS om några år tar till stridsyxan rejält när det är deras tur! Were in this together!
Kommer Svenskarna verkligen vallfärda tillbaka till Arlanda om lönerna inte justeras upp ordentligt?
Är det så många Svenskar som pendlar till Osl/Cph? CPH lönerna ligger väl minst 50% högre med den låga Svenska kronan.
Baseras på senioritet och hur många som vill byta till basen i fråga, men snackar vi någon av baserna i Skandinavien så får man räkna med några år, när det gäller CPH är nog inte väntelistorna lika långa som till ARN basen (som komemr dröja mååånga år)…men man får räkna med att slita i RIX eller Spanien i överskådlig framtid om man inte har väldigt hög senioritet inom bolaget
@Piotr
Tack! Snyggt och tydligt förmedlat.
Vet du vilket steg man går in på med olika erfarenhet, eller är det alltid in på steg 1?
Hur pass lätt är det att inom Norwegian byta bas från någon annan europeisk stad till exempelvis Köpenhamn? Vad krävs
Styrman CPH
Steg 1 – 418 346 DKK Fast Schema / 481 098 DKK Variabelt
Steg 15 – 968 423 DKK Fast Schema / 1 113 686 DKK Variabelt
Många här måste bli tydligare med land/valuta – det skiljer rejält. Det utkast till avtal som Norwegian nu anställer på i Stockholm är inte kollektivavtalat och kommer förhoppningsvis vara långt under slutprodukten men i dagsläget är villkoren i allmänhet och lönerna i synnerhet usla. I NO/DK däremot är lönerna och stora delar av villkoren i övrigt betydligt bättre på Norwegian än på SAS i respektive land.
Lönesteg 1 för styrman med bas i norge är runt 450-480k och högsta är cirka miljonen . Medan kapten börjar på 1.1 och slutar på 1.7mil .