Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Är SAS illa ute?

Tråden startades av Verdict - 2025

Det är nu 3,5 månader sedan SAS avslutade förra räkenskapsåret och ännu har de inte velat uppge några siffror på hur många miljarder förlusten blev. Eftersom SAS inte är börsnoterat finns inga krav på att de skall redovisa siffrorna publikt innan årsredovisningarna för de olika bolagen blir godkända av Bolagsverket i Sverige. Från den dagen kan vem som helst ta reda på de exakta siffrorna. Mycket talar för att förra året blev mycket dåligt och det första kvartalet i nya året (november 2024 till och med januari 2025) lär inte ha varit bra. Hade siffrorna varit lite åt det positiva hållet kan vi vara säkra på att SAS och SAS nya ägare stolt visat upp siffrorna. Visserligen är första tre månaderna alltid bland de svagaste men då SAS kassa och egna kapital inte är särskilt stor kan det finnas en stor risk att mer pengar behöver sättas in av ägarna redan till sommaren.

SAS har med största sannolikhet drabbats negativt av bytet av global allians och enligt de siffror som presenterats av Swedavia och Transportstyrelsen har inrikesflyget minskat kraftigt. Också norsk inrikes har minskat. Även Norwegian har haft det tufft i slutet av 2024 då de ökade kapaciteten med 24 % och att de bara orkade öka antalet passagerare med 12 %. Sådant tär på lönsamheten och sätter press på bolaget att sälja billiga biljetter för att fylla planen.

Blir intressant att följa SAS under 2025 som lär bli ett helt avgörande år för SAS att visa att det är ett livskraftigt bolag.

Publicerad den 2025-02-13 17:32
Skriv ett svar
Antal svar: 2

svar

Daniel
2025-02-13 18:32

Endnu et af de klassiske SAS lukker snart indlæg, som mest bygger på gætterier, formodninger og forhåbninger.

At SAS har skiftet alliance er noget af det bedste der er sket for SAS i længere tid, og især samarbejdet med Delta ud af JFK og ATL er en kæmpe gevinst for SAS.

At den svenske indenrigstrafik er mindsket er en naturlig konsekvens af BRAs forsvinden, men SAS sidder nu tungt på trafikken i Sverige, uden nævneværdig konkurrence.

Og hvis SAS ikke havde noget potentiale havde AF/KL bare ladet det gå konkurs, men man har istedet investeret i SAS med en klar forventning om at investeringen giver et afkast….

Nico
2025-02-13 17:16

Tror de kommer satsa en gnutta mer på Stockholm när det gäller Europa, SAS återstartade nyss Stockholm-Reykjavik & Stockholm-Turin. Blir ju en helt annan spelplan nu när vi avskaffar flygskatt medans Danmark precis införskaffat en.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500