Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Är SAS illa ute?

Tråden startades av Verdict - 2025

Det är nu 3,5 månader sedan SAS avslutade förra räkenskapsåret och ännu har de inte velat uppge några siffror på hur många miljarder förlusten blev. Eftersom SAS inte är börsnoterat finns inga krav på att de skall redovisa siffrorna publikt innan årsredovisningarna för de olika bolagen blir godkända av Bolagsverket i Sverige. Från den dagen kan vem som helst ta reda på de exakta siffrorna. Mycket talar för att förra året blev mycket dåligt och det första kvartalet i nya året (november 2024 till och med januari 2025) lär inte ha varit bra. Hade siffrorna varit lite åt det positiva hållet kan vi vara säkra på att SAS och SAS nya ägare stolt visat upp siffrorna. Visserligen är första tre månaderna alltid bland de svagaste men då SAS kassa och egna kapital inte är särskilt stor kan det finnas en stor risk att mer pengar behöver sättas in av ägarna redan till sommaren.

SAS har med största sannolikhet drabbats negativt av bytet av global allians och enligt de siffror som presenterats av Swedavia och Transportstyrelsen har inrikesflyget minskat kraftigt. Också norsk inrikes har minskat. Även Norwegian har haft det tufft i slutet av 2024 då de ökade kapaciteten med 24 % och att de bara orkade öka antalet passagerare med 12 %. Sådant tär på lönsamheten och sätter press på bolaget att sälja billiga biljetter för att fylla planen.

Blir intressant att följa SAS under 2025 som lär bli ett helt avgörande år för SAS att visa att det är ett livskraftigt bolag.

Publicerad den 2025-02-13 17:32
Skriv ett svar
Antal svar: 88

svar

pf
2025-03-30 04:53

Dersom US går etter fly danske destinasjoner. Det er nesten 30 land som i Europa har skrevet under luftfarts avtalen med de.

Står disse sammen, stanser, i ytterste konsekvens all trafikk, herunder amerikanske selskapets.

pf
2025-03-29 10:36

Rick, tro ikke at Sosialkontoret/SAS, er vernet fra konkurs.

Se paa Malev, Swissair, Sabena m.fl og naa sist Czech Air. De er alle ute av business.

Dersom de nye eiere ikke lenger tror paa prosjektet, hvem skal da evnt redde….

@Rick
2025-03-29 10:07

Tyvärr är det nog så, men det finns säkert andra sätt att bli av med bolaget, vars nytta för Sverige är minimal när danskarna håvar in allt.

Verdict - 2025
2025-03-29 08:20

sv @Verdict – 2025. Håller inte alls med dig. Om USA inför restriktioner mot danska företag skulle SAS kunna drabbas om bolaget var danskt – inte om det är svenskt. Tror inte du förstår vad ett bolags säte innebär.

Rick
2025-03-29 00:38

SAS kommer ALDRIG gå i konkurs. Bara släppa det tänket, däremot omorganisationer till 1000. Men bara hänga med.

@Verdict - 2025
2025-03-28 22:10

Det där med bolagets säte har noll betydelse. ‘Det är endast en formsak.

Verdict - 2025
2025-03-28 16:11

Senaste händelseutvecklingen runt Grönlandsfrågan oroar just nu många danskar. En eventtuell konflikt mellan Danmark och USA och möjliga ekonomiska konflikter mellan de båda länderna kommer dock troligtvis inte att påverka flygbolaget SAS. Det är tur för SAS att SAS på papperet fortfarande är ett svenskt flygbolag med aktiebolagets säte i Sverige.

pf
2025-03-13 14:57

“at” Rolf ; hva mener du egentlig med omstart ?

Når Swissair gikk overende, ble deler av det gamle bolaget löftet over på Crossair sin AOC. Det finnes neppe en AOC som kan ta SAS.

En ny AOC, for et nytt selskap kan ta i störrelsesorden 6-18 mnd å få på plass.

SAS eier ca 15 maskiner selv, resten, både i SAS, SAS Link og SAS Connect er leased inn. Per i dag er det mangel på fly i verden, noe som mye skyldes Supply Chain fra de store flyfabrikker . Leasede fly er ute på få dager. Vil du starte et nytt “SAS” med 15 fly og 6-7 ganger så mye personell, jfr SAS i dag. Jeg tror neppe jeg bör si mer om konsekvensene.

Hallo
2025-03-13 14:46

@ Svea
Tyvärr har du fel i dina påståenden att SAS opererar 130 flygplan.
Både BRA och Cityjet opereras inte av SAS utan av dessa bolag själva
och är inhyrda av SAS. Deras AOC har inget med SAS AOC att göra. Kvar är tre “interna” AOC. Det du missar är att det finns poänger och även besparingar i detta. Låter klkot att slå ihop dem men så enkelt och smart är det inte som du vill påskina.

svea
2025-03-13 10:09

SAS opererar i storleksordning ca 130 flygplan och det sker idag via 5 olika AoC.
SAS har internt:
SAS Scandinavia (A320s x50 -330 x7 -350 x4)
SAS Connect Irland (A320 x30)
SAS Link (EMB195 x11)
Utöver det hyr man in:
Cityjet (CRJ900 x13)
Braathens (ATR72 x12)

Alla olika AoC slukar massor med administrativa tjänster som flygchefer, cheif pilots, head of training, security manager, cabin crew manager, HR, OCC, maintenance, egna kontor, avgifter till myndigheter, fackliga klubbar osv.
Massor med personal som inte producerar.
Utöver det ska allt samordnas och kontrolleras vilket kräver ytligare personal.
Det går åt mycket administration inom SAS vilket gör det både dyrt och ineffektivt.
Man har skapat ett ineffektivt bolag som har svårt att konkurrera.
SAS har passagerare som betalar rätt bra för biljetterna, men varje säte är dyrare än konkurrenterna att producera pga den stora administrationen.
Som ni ser finns det stor potential att effektivisera SAS produktion.
SAS påminner om en ineffektiv myndighet.

Advise
2025-03-13 08:20

It seems that SAS has a relatively large workforce. Looking at LinkedIn, it can sometimes be difficult to determine the exact responsibilities of a role based solely on the job title. There may be opportunities to consolidate certain positions and increase responsibilities, potentially even involving flight crew in some office-related tasks where feasible. Given financial constraints, it is crucial to ensure that all employees have meaningful workloads and that resources are allocated efficiently.

EM
2025-03-13 00:07

Man kan hoppas att SAS nya sparprogram kallas D.O.G.E.
Alla får skicka in ett mail och berätta vad dem gjort senaste veckan. Hälften ryker bara där. SAS Administration är en stor kostsam och trögrodd apparat för ett så litet flygbolag. Behöver förnyas och effektiviseras.

Klas
2025-03-12 21:34

RWY22L. Skulle vara intressant att höra från dig vad det är du ser som gör att SAS är på rätt väg? Menar du också att det räcker med lite DOGE-aktiviteter men att man samtidigt skall fortsätta med samma affärsmodell och affärsupplägg som idag? Varför kallas det “SAS/CPH hatande” när olika personer försöker skriva om vad de tycket är fel i dagens upplägg?

Ulf
2025-03-12 20:11

🙂 alltid lika roligt att läsa om alla teorier om SAS framtid. Bolaget fortsätter verksamheten längre än vår tid här på jorden så fortsätt fundera och konspirera:)

RWY22L
2025-03-12 19:27

Samma enformiga SK/CPH-hatande narrativ som ständigt återkommer från en liten grupp som ständigt vill torgföra sina domedagsprofetior, ofta med ett egen hemsnickrad agenda i bakfickan. Oerhört tröttsamt. Faktum är att SAS faktiskt nu är på rätt väg för första gången på länge. Processen är långt från klar, man behöver nog lite radikal DOGE-upprensning för att få ordentlig fart.
Heja SAS!

Ewind
2025-03-12 14:44

Bara för att Verdict och andra skriver trovärdigt betyder det inte att de har rätt eftersom huvudelen av deras argument och tyckande bygger på andras tyckande eller press spekulationer.

@Rolf
2025-03-12 14:32

SAS behöver en riktigt omstart. Konkurs eller bara lägga ner och börja om från ruta ett likt Swiss genomförde. SAS har för många gamla omoderna och krångliga avtal och överenskommelser som behöver förnyas. Det skulle enklast göras med en omstart. Ta bort allt onödigt och satsa på huvudverksamheten.

Rolf
2025-03-12 12:44

Northvolt försökte fly sitt misslyckande med hjälp av Chapter eEeven och vi ser hur detta gick.
Därför tror jag att SAS i likhet med Northvolt snart är ett minne blott (!).

Lägg Ner.
2025-03-11 19:23

Lägg ner.

Ulf Båge
2025-03-11 16:14

Mycket god analys tycker jag, men precis som du säger, mycket klen styrelse med Anko i spetsen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500