Featured article image

airBaltic slår nya passagerarrekord

Publicerad den 13 mars 2025
Kommentarer
Lettlands flygbolag airBaltic slog nya passagerarrekord i februari. Men trots positiva siffror innebar 2024 ekonomiska utmaningar och en potentiell börsintroduktion fortsätter att diskuteras.

Februari blev en rekordmånad för airBaltic som registrerade 289500 passagerare, en ökning av antalet flygningar med fem procent till 2 970 och en kabinfaktor på 77 procent. 2025 har börjat bra, till skillnad från 2024 som blev ett utmanande år för många flygbolag. airBaltic påverkades negativt av bland annat valutaförsvagningar och motorproblem. Företaget nådde sin högsta årliga omsättning någonsin på nästan 748 miljoner euro, men trots det redovisades en nettoförlust på 118 miljoner euro. VD:n Martin Gauss är dock fortsatt positiv:

– 2024 var ett år med både tillväxt och externa utmaningar. Vi satte nya rekord i antal passagerare och intäkter, med reguljärflyg mer trafikerade än någonsin. Efterfrågan nådde nya höjder och satte nya riktmärken i vår historia. Branschövergripande problem med motorunderhåll och valutafluktuationer påverkade dock det finansiella resultatet. Ändå är det här tillfälliga bakslag som inte förändrar vår långsiktiga bana.

Han nämnde också att en potentiell börsintroduktion kan stärka airBaltics position framöver. Enligt Bloomberg News finns det planer på att notera Air Baltic på Londonbörsen under andra kvartalet i år. En börsintroduktion skulle kunna innebära att bolaget får in 300 miljoner euro i nytt kapital, uppgav airBaltic i september. Lufthansa förvärvade nyligen en 10 procentig ägarandel i airBaltic.

2024 utökade airBaltic sin flotta, lade till tre nya Airbus A220-300-flygplan och lade beställningar på ytterligare 10, med målet att nå 100 flygplan till 2030. Idag har man 50 A220-300 i drift och ytterligare fyra ska tas in i flottan under 2025. airBaltic fortsätter också att utveckla sina ACMI-tjänster. Lufthansa Group är idag den största kunden av ACMI.

Skriv en kommentar

Kommentarer

A
2025-03-13 19:18

Strategin från Lufthansa är nog att förhindra att någon annan köper Air Baltic.
Man har precis lagt sig på en andel som gör att man kan blockera bud.

LH
2025-03-13 15:06

@Clint Billton
Tror det finns en strategisk anledning till att lufthansa nyligen pytsade in €14m och köpte 10% i AirBaltic. Dels får de full insyn och kan vara med och påverka.
Dels för att säkra den relativt stora del ACMI som AB flyger åt Lufthansgruppen, framförallt under sommarsäsongerna. Så det är nog ingen större fara på taket hos AirBaltic. Lufthansa behöver dem i ett antal år till pga sena leveranser, växt och omstruktureringar inom den egna gruppen. Skulle det gå illa lägger nog LH in lite cash för att hålla igång produktion.

Mr €
2025-03-13 13:00

Normalt behövs min 80% kabinfaktor för att visa vinst. Hoppas de kommer med 8st A220 till Sverige och blir ett nytt Linjeflyg fast med hela Östersjön som operationsområde ned till Bayern/ Paris och österut till Dublin.

Clint Billton
2025-03-13 11:17

AirBaltic målar än en gång upp en bild av positiv utveckling och expansion, men slutresultatet är i realiteten mycket oroande. Tillväxten klaras med ständiga kapitaltillskott i olika former, framförallt de nya flygplanen som ständigt levereras och omgående säljs för att sedan leasas tillbaka. Detta är en nödlösning för att skaffa fram kapital till den fortsatta driften. Trots ökade passagerarsiffror och aggresiv expansion är slut resultatet en alltmer kännbar förlust. Dessvärre så är denna typen av operation en röd flagg om man försöker göra en börsintroduktion. Och om en sådan inte kommer snart så är krisen i airBaltic ett faktum. När det gäller de attraktiva Airbus A220-flygplanen så är det inte omöjligt att ett annat stort skandinavisk flygbolag står redo att ta över 20-30 flygplan som skulle användas stället för den nödlösning med de Embraer E195 som används idag. Det scenariet är till och med troligt nu när det gungar på andra sidan Östersjön.

thomas
2025-03-13 10:40

Hur kan man redovisa pax resultat/ beläggning då de flesta flygen uthyres på acim?
Beställa 10 flyg till varför?
och förlust, som är standard verkar det som, tror inte londonbörsen är så intresserad.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500