Analys av gotländsk flygtrafik hårt kritiserad
Publicerad den 24 januari 2025Region Gotland betalade 95 000 kronor för att låta bland annat flygentreprenören Ola Mattsson analysera den gotländska flygtrafiken. Men resultatet blev inte det önskade; inte ens regionen själv var nöjda med rapporten, skrev sajten i förra veckan. “Den är väldigt vinklad”, sade Meit Fohlin, regionstyrelsens ordförande, bland annat.
Någon som också är kritisk är Rikard Steinholtz, ansvarig för samhällskontakter på SAS. I en intervju på P4 Gotland kritiserar han rapporten och menar att den innehåller faktafel och är partisk. Steinholtz saknar både källhänvisningar och en mer neutral analys. ”Det är mycket enskilda åsikter som kommer fram”.
Uppdraget att skriva rapporten gick till de gamla affärsvännerna bakom Gotlandsflyg och Air Gotland. I rapporten skriver de att Bromma bör finnas kvar och att det finns förutsättningar för att starta en ny Visbylinje. Gotlandsflygs tidigare chef Ola Mattsson utesluter inte att han och flera andra gotländska flygprofiler är med och startar en ny Brommalinje, enligt P4 Gotland. Som svar på kritiken av rapporten säger han:
– Vi försöker sätta lite fart på saker och ting. Sen kan vi ha missat källangivelser i något fall.
Swedavia och Stockholms stad vill att Bromma stängs i förtid när 90 procent av flygtrafiken nu har flyttats till Arlanda.
– Gotland har så pass många resenärer så Brommas framtid får inte avgöras för snabbt, säger Ola Mattsson.
Han menar att det skulle behövas cirka 15–20 miljoner för att starta en ny linje Visby-Bromma och att om ingen aktör självmant kliver fram och startar en ny linje har han och hans tidigare affärspartners själva kompetensen att göra det. Han tillägger att det finns tillräckligt många kapitalstarka gotlänningar för att förverkliga idén om en ny Gotlandslinje.
Vad gäller hotet om Brommas nedläggning verkar frågan inte vara aktuell. Regeringen och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson är tydliga med att de vill avvakta med nedläggning, eftersom Bromma Airport är viktigt för ambulansflyget och ett framtida elflyg
Kommentarer
Inte så smart att låta en “jävig” part göra en utredning och sen betala för den. Den som är villig att betala 20 miljoner för en ny uppstart mellan Visby och Stockholm kan lika väl skänka pengarna till välgörenhet. Börja med att analysera hur många pass som dagligen flyger denna sträcka och inte har behov an avslutningar ut från Bromma. Man får då fram en siffra per dag och kan säkert fylla
en Saab340 ToR per vardag. Eftersom affärsmän vill ha flera frekvenser per dag så blir det svårt att få till lönsamhet om inte denna S340 flyger någat annat också t.ex BMA-GOT…..
20Miljoner för att starta upp därefter än näst intill given ständig förlust låter inte som en bra ide alternativt ett kort äventyr.
Vilken oseriös utredning, varför gör man sådana.
Tyvärr ingen ny aktör kommer stiga fram
och förlora 15-20 miljoner, helt utsiktslöst, inte de heller då de vet att det egna tidigare försök resulterade i miljonförluster.
sen får man realistiskt kalkylera en 10 årliga miljoner i driftsförluster.
Alla tidiga försöken har visat detta.
SAS kommer självklart möta alla nya försök med exakt samma priser som ev ny aktör.
Grabbarna fick i varje fall in 95.000 inte dåligt, jag hade gjort den för under 10.000
Att den är partisk är självklart, författarna agerar ju från sina egna intresse, vad annat att vänta? det gör även anko swedavia Per etc. Det är lönsammare vara på nätet med affärsidéer eller kombinera att vara där som “flight radar 24a” som tjänar hundratals miljoner.
Kan SAS och BRA ta fram utredningen med faktakälla i att det kostar dem 500 sek per biljett i överpris för att att BMA kostnad finansieras av högre priser på ARN.