Featured article image

Boeing i samarbete med Norsk e-fuel

Publicerad den 28 januari 2025
Kommentarer
Nu vill Boeing vara med och främja SAF-produktion och minska flygutsläppen. Genom ett partnerskap med Norsk e-Fuel som tillverkar så kallade syntetiska bränslen, även kända som e-bränslen, ska Boeing bli del i målet att uppnå nettonoll koldioxidutsläpp till 2050.

Investeringens storlek har inte avslöjats, men den ska bidra till att uppfylla EU:s mål för hållbart flygbränsle. 2024 var den globala SAF-användningen inom flyget endast 0,53 procent.

Boeing visar nu ett stort intresse för hållbart flyg genom att samarbeta med Norsk e-Fuel för att utveckla en av Europas första industriella Power-to-Liquids (PtL)-anläggningar. Det ska påskynda produktionen av hållbart flygbränsle (SAF) och är i linje med flygindustrins åtagande att uppnå nettonollutsläpp av koldioxid till 2050. Avtalet ger också Boeing fördelar genom rätt till framtida leveranser av hållbart flygbränsle.

Den här typen av SAF är ett så kallat e-bränsle som produceras med hjälp av fossilfri energi och återvunnen koldioxid. Metoden skulle kunna minska flygets utsläpp med över 90 procent jämfört med konventionella fossila bränslen och det låter givetvis som ett fantastiskt sätt att skapa hållbara flygresor.

Boeings investering i Norsk e-Fuel stödjer EU:s SAF-mål, som sätter en tydlig färdplan för att öka användningen av hållbara bränslen inom flyget. 2024 var SAF-användningen enbart 0,53 procent, vilket förväntas öka till 6 procent år 2030 och imponerande 70 procent år 2050. Boeings investering skulle verkligen kunna stärka EU:s ställning som ledande inom hållbart flyg.

En ny SAF-anläggning kan spela en avgörande roll för att överbrygga klyftan mellan utbud och efterfrågan. Det är nödvändigt nu då flygbolag och regeringar intensifierar sina ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen inom flyget.

Norsk e-Fuels vd Lars Bjørn Larsen säger:

– Vårt mål är att göra e-bränslen konkurrenskraftiga så att de så småningom kan ersätta fossila bränslen. SAF måste bli lättillgängligt och prisvärt för att bli en del av flygets minskade koldioxidutsläpp.

– Vårt stöd till och samarbete med Norsk e-Fuel understryker vikten av att använda fossilfri energi för att påskynda SAF-produktionen, vilket är nyckeln till att minska flygets koldioxidutsläpp till 2050, säger Steve Gillard, hållbarhetschef på Boeing.

Norsk e-Fuels anläggning ska byggas i norra Norge och målet är att producera upp till fyrtio miljoner ton hållbart flygbränsle årligen genom att kombinera grön vätgas med infångad koldioxid.

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500