
Ryanair ställer in flyg till Spanien
Publicerad den 28 februari 2025Konflikten mellan Ryanair och Spanien fortsätter. Det hela började med böter på 90 miljoner pund från Spaniens konsumenträttsministerium på grund av Ryanairs stränga bagageavgifter. Det hela eskalerade till att Ryanairs vd Michael O’Leary kallade den spanske ministern Pablo Bustinduy för en “galen kommunist”.
Nu är det höjda flygplatsavgifter från Spaniens statliga flygplatsoperatör Aena som ligger i fokus. Ryanair gör stora nedskärningar i sitt spanska nätverk inför sommaren 2025. Kapaciteten minskas med 800 000 flygstolar och 12 rutter avbryts. Det är konsekvensen av Ryanairs pågående konflikt med Spaniens statliga flygplatsoperatör Aena. Ryanair har bekräftade att de kommer att upphöra med sin verksamhet i Jerez och Valladolid, stänga en av sina baser i Santiago och minska trafiken i Asturien, Zaragoza, Santander och Vigo.
Aena har höjt flygplatsavgifterna med 4 procent, men Ryanair hävdar att Aena har försökt höja avgifterna varje år, särskilt på mindre regionala flygplatser där trafiken fortfarande återhämtar sig från pandemin. Aenas svar blev: “Aena uppmanar Ryanair att lugna ner sig och överge sin långvariga, tyvärr berömda, falska, aggressiva och hotfulla affärs- och kommunikationsstrategi, som är svår att inte tolka som utpressning mot Aena och de drabbade spanska medborgarna”.
Ryanair avvisade bestämt Aenas uttalande samma dag och hävdade att flygplatsoperatörens pressmeddelande inte tar upp de verkliga problemen som påverkar Spaniens regionala flygplatser. Flygbolaget upprepade i ett uttalande att även om det kommer att öka kapaciteten med 5 procent på stora spanska flygplatser 2025, kommer de att minska trafiken med 18 procent på regionala flygplatser.
Frågan är om Ryanair bara är ute efter att omfördela sina tjänster till flygplatser där de kan generera högre intäkter? Eller är nedskärningarna helt enkelt en påtryckningskampanj för att tvinga spanska flygplatser att sänka sina avgifter för Ryanair? En sak är säker; Ryanair kommer att fortsätta att ändra i sitt programutbud med kort varsel, det har alltid varit en del av deras affärsidé.
Nästa land på listan att drabbas av Ryanairs missnöje verkar bli Frankrike, som planerar en liknande avgiftshöjning.
Kommentarer
Ett bolag med så få avgångar från en ort. Mellan 2 till 3 avgångar på en vecka är mycket vanliga.
Dessutom inga genomgående resor.
Det blir mycket dyrt för oss som reser i jobbet.
Priset de har är andelens för högt för att kompensera att man i nästan alla fall behöver övernatta och betala för hotell samt en massa spilltid.
Även om flygningen håller blir tidsspillet mycket stort!
Nu håller jag inte alls med faktiskt.
Jag har sedan början av 2000-talet nästan uteslutande flugit med Ryan (Och Wizz) när de kom till.
Upplever det precis tvärt om och jag är helt enig med MoL som chef. Enklaste är väl att läsa igenom resevillkoren och rätta sig därefter.
Det gäller även i SL-trafiken faktiskt.
Två punkter står där. Bla..dels att trafiken är till för de som förstår sig på förhållningsreglerna och taxan.
(Jag har själv jobbat 10+år inom “SL” så jag vet).
Liknelserna med Ryanair är mycket bra. Du får vad du betalar för. Det är precis så vi som flyger med Ryanair vill ha det och ja inte sällan kan det t.o.m bli dyrare än SAS eller Norwegian eller liknande. Det är vi medvetna om. Många som försöker få det till att det just skulle vara något negativt.
Ta exempelvis Arlanda – Gdansk. Ryanair har för mig alltid varit på tid, fräscha nya 737-Max. (Boeing 8200 som Ryanair kallar den). Och nej jag är inte rädd för Maxen. Då finns det “värre” flygplan.
Så jag vet faktiskt inte varför alla Ryanair-hatare bara sitter och hatar utan att kunna komma med något nytt?,
Tack för ordet.
Ryanairs mycket låga service fungerar mycket dåligt.
.
Det blir mycket dyrt att flyga med ett bolag typ Ryanair om man är en frekvent resenär.
Ryanair har lyckats på bred front i Europa. Fina plan och ok service. Man vet vad man får med Ryan. Visst de har inte massor med avgångar varje dag till alla destinationer. Men för gemene man som kan planera sina resdagar fungerar det utmärkt från A-B.
Som någon nämnde nedan, luftens IKEA som möjliggör billigt resande.
Det sägs att de betalar sin personal mycket bättre än SAS och erbjuder bättre schema och ändå har mycket billigare biljetter och samtidigt tjänar bolaget pengar på sista raden.
Jag reser gärna med Ryan!
Jeg kan bare si meg enig med forrige taler. Ryanair har definitivt skapt et bærekraftig og bredt marked i Europa som er ekstremt konkurransedyktig.
Tur att Ryan Air finns. De började med lågprisflyg, och nu är alla andra tvungna att hänga på. SAS, Norwegian, Lufthansa och övriga.
Service och priser på bagage är ingen skillnad på något annat bolag, tvärtom, flyg utan bagage är Ryan Air oslagbart.
Läs gärna artileln ovan
Ryanair ställer in flyg till Spanien
Med bland annat:
Samarbetet mellan Ryanair och Spanien blev inte bättre av att Michael O’Leary kallade en spansk minister för ”galen kommunist”…. mm
Ryanair VD låter som en Trump!
Jag jobbar för ett “större Skandinaviskt bolag”, men håller med er andra som gillar Ryanair. De har en helt outstanding safety record, bra tidshållning och snabba turnarounds. Jag är också enig både i att de flyger till mindre orter som vårt bolag exempelvis inte flyger till samt det hade varit oerhört intressant om vi också fick dessa rutter. Nu har jag, och många med mig, det väldigt bra där vi är, men jag håller inte med om att de är russinplockare. Starkt (om än ganska direkt) ledarskap.
Det Michael O’Leary har åstadkommit är beundransvärt, ett flygbolag som alla har råd att resa med och dessutom gör Ryanair vinst.
Ryanair har gett liv till m ånga mindre kända orter som inte skulle klara sig utan deras flygning. Tex Zadar i Kroatien. Håller med Johan som skrev” Modernaste planen, säkraste flygbolaget, bästa tidshållare, lägsta priserna och lika bra service som andra bolag. Bagage väljer man. Sittplats med extra benutrymme väljer man. Men vissa här tycks längta tillbaka till tiden då en tor Gbg Stockholm kostade en halv månadslön. Älskar Ryan Air då jag vet vad jag får.”
Bästa flygbolag??
De flyger en linje en till tre gånger i veckan!
.
Om pendeltåget, tunnelbanan endast körde varannan dag skulle du fortfarande tycka det var bra?
.
Det första man blir blind på är ögonen!
.
Vi är många som bor utanför Stockholm och behöver flyga till orter dit det inte finns direktflyg.
.
Ryanair är som någon tidigare nämnt Russinplockare!
Ryanair pratar mycket men flyger sparsamt (inte så ofta) till många orter!
Jag skulle säga som Johan och dessutom håller jag med honom.
Däremot skippa bolag som SAS/BRA, som däremot inte riktigt vet hur kundservice ska vara, och även är på fallrepet. Ryanair går som “tåget” om man ska säga så.
Jag är också mycket förtjust i Ryanair!
Ryanair är inget seriöst företag jag drev ett skomakeri med min bror Ryanair kontaktade oss och vi skrev kontrakt på att laga resväskor som gått sönder samarbetet blev inte långvarigt dom betalade aldrig sina fakturor . Vi fick heller aldrig mer svar på varför . Även kronofogden gav upp.
Jag tycker det är dagis för Sverige att slår hård mot alla flygbolaget som tar betalt för bagage Ryanair är billigaste tycker dem är bra en andra tar helvete mycket betalt!
Du kanske ska se över vilka namn din webbläsare autofyller när du fyller i telefonnummer etc…knappast Ryanairs fel
Ryan Air ja……glad att jag aldrig flyger med andra bolag än de som kör med helt öppna kort.
Det brukar löna sig i längden
Modernaste planen, säkraste flygbolaget, bästa tidshållare, lägsta priserna och lika bra service som andra bolag. Bagage väljer man. Sittplats med extra benutrymme väljer man. Men vissa här tycks längta tillbaka till tiden då en tor Gbg Stockholm kostade en halv månadslön. Älskar Ryan Air då jag vet vad jag får.
Jag köpte en enkel resa från Arlanda till Malaga men när jag fick min boarding kort som stor min face bok namn ställt mitt riktiga namn när jag skulle komma ombord fick jag betala 1760 sk för namn bytte … hur kan det bli so?????
Skippa Ryanair som inte är kundvänliga. Det finns andra mycket trevliga bolag till låga flygpriser. Varför nyttja Ryanair ?
Ni har klart beskrivit Er syn på livet och andra!
Men jag undrar också mycket om Ni köper den billigaste bilen.
Den tar Er från punkt a till punkt b.
Då har Ni nog många andra argument varför Ni köper en dyrare bil!
Men Ni får gärna vara lyckligt omedvetna.
PS! Det blir dyrt för oss all när du nyttjar ett flygbolag som inte skattar i Sverige och har rabatt på startavgiften.
Försvinner Ryanair på en attraktiv rutt finns många andra bolag på tur. Försvinner de från en oattraktiv försvinner rutten.
@Ivar
Klassiska argumentet som tas upp om och om igen, majoriteten av passagerarna ska just punkt till punkt (därav går det bra för Ryanair)…tydligt att du kom inte på något bättre svar till mitt tidigare svar till dig va?
Om jag ska flyga från A till B, på vilket sätt menar du att point to point skulle vara negativt om Ryanair nu flyger ditt jag ska? Jag skiter väll i om SAS säljer flygresor till Ulan Bator via sitt nätverk om jag ska till Mallorca?
Ryanair är ett lågservice bolag.
Man kan inte boka genomgående resor utan endast punkt till punkt!
Det kan vara ok för er som bor i Stockholm eller annan större stad. Samt att din slutstation finns med som direktflyg.
De har dessutom många gånger endast 1 till 3 avgångar per vecka från en ort. Behöver du resa vidare får du många gånger övernatta halvvägs på hotell. Deras låga service nivå ger då mycket ökade kostnader.
Deras servicenivå är mycket låg och ger många gånger mycket dyra tillägg.
Men du som är lyckligt omedveten om den låga service och har gott om pengar flyg du vidare med denna boskaps transport.
Håller helt med om att icke fällbara säten är en stor fördel hos Ryanair. Har allt oftare bokat med bolagen inom Lufthansa. Gillar mina snabba bensträckare och slipper skämmas över att stå i kön till Ryanair.
Kollat alltid priser och avgångstider hos Ryanair, Norwegian, SAS och Eurovings när jag reser mellan ARN och AGP. I 9 av 10 resor är Ryan Air klart billigast oavsett resa med väskor eller utan. Samma komfort ombord. Hos Ryanair slipper man få sätet framför sig fällt.
Det enda som irriterar är att Ryanair ofta parkerar 3 meter från avstigningsrampen i Malaga. Man får klättra ner till plattan och sedan ta trapporna upp till rampen. Borde inte kosta många kr på priset att utnyttja rampen.
Det måste finnas en operatör med en egen affärsmodell som inte har prissamarbete med andra bolag. Annars blir det dyrt.
Gillar att Ryanair sätter en viss standard på att flygpriserna hålls låga. Servicen är lika god som på SAS osv. Vad jag ogillar med dom är de skandaler som kommit fram om att de tankar planen mindre än vad som är flygsäkert. Finns flera artiklar om detta. I vissa fall har de fått bränslebrist när de inte fått landa i tid.
Jag har åkt i många år med Ryanair, till Bryssel mest, men även till andra destinationer. Billigt och man vet vad man får. Deras personal onbord har alltid varit trevliga och hjälpsamma; men jag har också behandlad de med respekt.
Däremot de få gger jag var tvungen att flyga med SAS! Dyrt, extrem dålig service (man måste också betala för allt man vill kosumera) och flygpersonalen så otrevliga. Inte ens ett leende kunde de kosta sig!
Fy för SAS! Undviker det som pesten.
Jag älskar också Ryanair. Inte bara det men även deras retorik. Hur kan dom nästan aldrig ha gått minus sedan starten, håller högsta säkerhet och tidshållning samt snart har Europas största flotta by far.
Michael O´Leary betygsatte Sverige högt också på senaste mötet.
Helt rätt av ryanair. Ryanair är ett fritt bolag och får göra som man vill.
@Sv Jan Carlsson
Nästan samtliga bolag i den där listan är ansvariga för att ha förstört svenska marknaden för oss bolagsanställda eller så har dom gått i konkurs för många år sedan…Ryanair är det enda bolaget i Sverige som tar hand om sina anställda med bra avtal och bra schema
@Ivar
Du har verkligen ingen aning om hur det funkar ute på bolagen va? Om det du säger stämde så skulle Ryanair ha kapat en tredjedel av sina rutter från Sverige redan och så är fallet, håll dig till sanning och det du vet något om, tack
Ryanairs biljettpriser är ungefär motsvarande en SL biljett med Arlandapassage. Väljer man Arlanda Express får man bagage med på Ryan biljetten.
Ryan är kanon om man ska från A-B, ensam med handbagage. Som folk skriver, ofta på tid. Servicen ombord är ungefär som SAS eller Norwegian. Ingen större skillnad.
Åker man ett stort sällskap eller med barn finns andra alternativ.
Ryan funkar! Luftens Ikea!
Åker ofta m Ryan Air har aldrig haft problem .Håller tider till 98 %
Har flugit med Ryanair sedan starten med boende del utanför Sverige. Gjort tillvaron flexibel och ekonomisk bra. Alltid på tid, rena plan och modern flygflotta. Luftens Ikea.
När man välger att flyga med Ryanair så vet man väl vad man får?. Billigast möjlig flygresa. Bagage reglera informerar dom om. Samma med trånga säten som alla vet om ? . Men dom är nästan alltid i tid (eller före) . Och om folk inte vet eller tar reda på vart man ska eller landa så tycker iaf jag att det blir för dumt att klaga? . Jag/vi flyger från Oslo/torp. (Å det är 1,56 minuter från Oslo/Gardemoen. 168 km ,) Att inte förstå att Trf /taxfree hade slitit med att inte ryanair hade varit där , tror jag alla hade förstått. (Såg det när Rygge var huvudflygplatsen till ryanair iaf. Hur skulle dom annars tjäna pengar, när handbagaget är dyrare än flygresan?.
Jag har aldrig varit nöjd med flygbolaget de krånglade hela tiden med bagage och massa olika avgift och regler , dem låtsades billigt men på slutändan biljetten blev dyrare än andra bolag med extra avgift , det bra att dem försvinner !
Jag flyger alltid med Ryanair från Arlanda till Alicante eller Malaga.
Jag är jätte nöjd med deras service , punktlighet och prisnivå på resorna.
Ryanair har haft nedsatta startavgifter på ett flertal flygplatser i Sverige.
Efter tre år betalar de full avgift. Då väljer de att flyga någon annan sträcka med ytterligare nedsatt avgift i tre år för de flygningarna.
Det är övriga bolag som flugit sina linjer länge som betalar!
Helt fel att tro att Skavsta var en lönsam affär när FR använde flygplatsen.
Tack vare miljoner från ägarna till både flygplats och FR (marknadsförings bidrag) rullade det på. Underhåll av banan fick vänta eftersom FR inte betalade startavgift de första åren. Lägg aldrig alla ägg i en korg om hönan heter O’Leary.
Jag flög Ryanair en gång- aldrig mer. Hur kan folk flyga med dom? Tänk efter. Dålig service överlag, nästan inga flygplatser nära staden man ska till. Usla bagage regler. SL är bättre!
Verkar gå kanonbra för Skavsta sedan Ryanair lämnat till förmån för Arlanda.
Skavsta ekar lika tomt som Bromma.
Absolut försöker Ryanair operera billigt. Men de tillför även en hel del passagerare och business för aktörer runtomkring.
Kaféer, restauranger, parkering, hotell, bussbolag, Taxi osv.
Så det är nog en dålig total affär att höja flygplatsavgifterna så att de lämnar.
Företag med dålig inställning som Ryanair i det här fallet, borde man avsluta kontrakt direkt
@Bertil1
Ryanair har inga “förmåntliga” avtal på Arlanda eller någon annan svensk flygplats utan betalar lika mycket som andra bolag i avgifter och skatter.
@Sv Passagerare
Inge tjänar på att Ryanair skulle lämna svenska marknaden, är det enda bolaget som håller upp pilotlönerna i Sverige samt håller priserna nere för passagerarna. Kunderna gillar Ryanair, att de är det snabbast växande bolaget i Sverige visar detta.
Låt Ryanair ställa in sina flygningar till Spanien. Det är ändå Ryanair som förlorar mest på detta. Det går inte att pressa till sig förmåner från alla flygplatser hur länge som helst. Det blir väl att avveckla Arlanda också när den dagen kommer då deras förmånliga avtal löper ut.
Skatten har ingenting att göra med FR och deras nedskärningar. Det är populism.
30 kronor (som i Danmark) gör varken från eller till.
Man kan ju undra varför FR inte drog sig ur Storbritannien när dom höjde deras avgifter till 175 kronor.
Det enda FR vill är att lägga press på flygplatser och handling agenter så de sänker deras priser.
Hoppas att Ryanair slutar flyga från Sverige!
I längden tjänar vi bäst på det.
Varför sända våra pengar utomlands när det finns Svenska flygbolag?
Danmark fick sin känga från Ryanair nyligen då de stängde ned sin bas i Billund och drog ner på flygningar till Aarhus och Ålborg. Detta på grund av den nya danska flygskatten. Ryanair pratar inte bara, de gör något.
Bara hoppas Ryanair ökar antalet avgångar från Arlanda till sommaren när den Svenska flygskatten avskaffas. Ett av få hopp på svensk flygmarknad, det behövs lite konkurrens.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten