Boeing levererade 30 flygplan i december, långt efter Airbus
Publicerad den 16 januari 2025Boeing tog emot 142 beställningar i december, inklusive 30 787-beställningar från flydubai och 100 737 MAX-ordrar från turkiska Pegasus Airlines. Åtta fraktflygplan 767-300F beställdes av en okänd kund och en Boeing 777-300ER beställdes av leasingföretaget Altavair.
Efter den åtta veckor långa fabriksstrejken kunde Boeing äntligen återuppta produktionen av storsäljaren 737 MAX. Men som Boeings vd Robert Ortberg sa: ”Det är inte bara att trycka på en knapp i fabrikerna”. Produktionen kom i alla fall igång och i december kunde Boeing leverera 17 737 MAX, en 767-300F till Fedex, en 777-300ER, sex 787–9, två 787–10 och enstaka exempel av P-8A och KC-46.
De 17 737 MAX-flygplanen gick till: Air China, Air India Express, Air Lease Corporation, Allegiant Air, American Airlines, Copa Airlines, Dubai Aerospace Enterprise, GOL Linhas Aereas, Shenzhen Airlines, Southwest Airlines, TUI och United Airlines.
De åtta levererade 787:orna gick till AerCap, China Eastern Airlines, Qatar Airways, Royal Air Maroc, United Airlines, Air Lease Corporation och KLM.
En enda P-8A levererades till Royal Australian Air Force, och en KC-46A gick till US Air Force.
I december fick Boeing en jättebeställning från Turkiets Pegasus Airlines på 100 737 MAX, medan leasingföretaget Altavair beställde en 777-300ER och oidentifierade kunder beställde åtta 767 fraktflygplan.
Boeings totala beställningar under 2024 blev endast 569 flygplan – varav 417 var 737. Det är en minskning från 1 456 beställningar 2023 och Boeings lägsta siffra sedan 2020, då 737 MAX hade flygförbud i nästan två år. Som jämförelse fick Airbus 826 beställningar under 2024, vilket också var betydligt lägre än 2023 då de tog emot 2 094 beställningar.
Totalt levererade Boeing 348 flygplan förra året, en minskning från 528 år 2023 och den lägsta siffran sedan 2021. Därmed ökade klyftan mot Airbus ännu mer; den europeiska flygplanstillverkaren överlämnade 766 flygplan 2024.
Under 2025 är det troligt att Boeing går in i en fusion med Spirit AeroSystems, som tillverkar flygkroppssektioner för Boeings 737 och 787. Spirit förser även Airbus med flygkroppssektioner och främre vingbalkar till A350 och vingar till A220. Genom fusionen hoppas Boeing kunna återta kontrollen över leveranskedjan.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.