Featured article image

Boom Supersonic bröt ljudvallen

Publicerad den 28 januari 2025
Kommentarer
Nu har Boom Supersonics XB-1 brutit ljudbarriären under sin första överljudsflygning i Mojaveöknen, Kalifornien. Booms chefspilot tog XB-1 till en höjd av 35 290 fot innan den accelererade till Mach 1,122, cirka 1 358 kilometer i timmen, och bröt ljudbarriären för första gången. Se filmen här.

– XB-1:s flygning visar att tekniken för passageraröverljudsflyg har anlänt, säger Booms grundare och VD Blake Scholl. Nu ska vi skala upp tekniken på XB-1 för överljudsflygplanet Overture.

Med sin långa nos har både XB-1 och Overture en hög attackvinkel vid start och landning, vilket gör det svårt för piloten att se banan framför sig. Därför har flygplanen ett visionssystem, ett smidigare system än Concordens rörliga nos.

– Jag har väntat i över 20 år på att överljudshastigheterna ska återkomma, och XB-1:s historiska flygning är en viktig milstolpe, säger Mike Bannister, tidigare chefspilot på British Airways Concorde. När jag flög Concorde senast 2003 visste jag att den här dagen skulle komma. Boom är på god väg att göra en hållbar överljudsflygning till verklighet.

Overture har redan 130 beställningar från American Airlines, United Airlines och Japan Airlines. Overture och dess framdrivningssystem Symphony är designade för att drivas på upp till 100 procent hållbart flygbränsle (SAF).

När XB-1 lyfte från Mojave Air and Space Port var det i samma historiska luftrum där den legendariske piloten Chuck Yeager bröt ljudbarriären för första gången 1947. Det är nu nästan 55 år sedan prototypen för Concorde första gången flög vid Mach 1 den 25 mars 1970, och mer än 21 år sedan kommersiella överljudsresor avslutades med det engelsk-franska flygplanets sista flygning i november 2003.

Det har funnits flera utmanare i överljudsutrymmet medan de återstående Concorde-flygplanen samlar damm på museer i Storbritannien, USA och Frankrike, men hittills har ingen lyckats.

Booms plan är att Overture ska vara i drift före slutet av decenniet och transportera 64 till 80 passagerare på Mach 1,7, ungefär dubbla hastigheten mot dagens flygplan.

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500